تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3738948
شناسه : 3738948
تاریخ :
جلوگیری از اجرای حکم قلع و قمع درختان کهنسال در استان کرمان اقتصاد ایران: کرمان- رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: اجرای حکم قلع و قمع درختان قدیمی نارضایتی عمومی را بدنبال دارد، بنابراین بایستی موضوع پیگیری و با تدبیر، از قطع درختان کهنسال در استان جلوگیری شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی صبح دوشنبه در نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان، اظهار کرد: متأسفانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولین و دستگاه‌های متولی سهل‌انگاری کرده‌اند و شاهد تصرف اراضی دولتی توسط افراد سودجو هستیم.

وی افزود: بنابراین لازم است از این به بعد نظارت بیشتری انجام و از تصرف غیرقانونی عرصه‌های دولتی جلوگیری شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان سپس به زمین مورد مناقشه فراجا و ادارات منابع طبیعی و راه و شهرسازی اشاره کرد.

حمیدی ادامه داد: حدود ۶۸ هکتار زمین از دهه ۶۰ در اختیار فراجا در شهر سیرجان قرار گرفته بود و فراجا باید اسناد را در این سال‌ها دریافت می‌کرد.

وی افزود: مالکیت اکثر این اراضی تعیین و مشخص نشده است و بلاتکلیف مانده‌اند که بر اساس قانون این دستگاه‌ها متولی این اراضی هستند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: ظرف یکسال وفق قوانین و مقرراتی که بر نهضت ملی مسکن حکمفرما است، باید زمین مورد نظر بررسی و نتیجه گیری شود، آن میزانی که مورد نیاز فراجا است مورد استفاده قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: باید مشخص شود آن بخشی که بلااستفاده مانده به دستگاه‌های ذیربط واگذار شود و بعد از یکسال مجدداً در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال استان مطرح و اگر نیاز باشد، مصوبه دیگری تائید شود.

حمیدی سپس با تاکید کرد: اجرای حکم قلع و قمع درختان قدیمی با موانعی مانند بازتاب‌های اجتماعی منفی و نارضایتی عمومی مواجه است.

وی گفت: بایستی دستگاه‌های دولتی نظارت کنند و اجازه ندهند یک زمین دولتی مورد تصرف غیرقانونی قرار بگیرد و بعد از ۱۰ سال شاهد رشد درختان باشیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان خاطرنشان کرد: هدف این نیست که از غاصبان اراضی دولتی حمایت شود بلکه بایستی از تصرف عرصه‌های دولتی جلوگیری کرد.

حمیدی یادآور شد: قلع و قمع درختان مثمر و غیر مثمر کهن پیامدهای نامطلوب اقتصادی و اجتماعی بدنبال دارد.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ما برای کمک به متصرفان فعلی، با خلاء قانونی در دستگاه قضائی و خلاء اختیاری در دستگاه‌های ذیربط مواجه هستیم.

وی افزود: همچنین با اختلاف نظر راجع به تصمیم‌گیری ها درباره قلع و قمع درختان قدیمی روبرو می‌شویم.

حمیدی اظهار کرد: برای مثال در یکی از شهرهای شرقی کشور ۵ هزار درخت نخل ۳۰ ساله در یک باغ وجود دارد، که زمین این باغ سال‌ها پیش تصرف شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در پایان گفت: باید از طریق دستگاه قضائی و نمایندگان مردم، موضوع پیگیری و با تدبیر، از قطع درختان قدیمی جلوگیری شود.