تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راه و شهرسازی
لینک : econews.ir/5x3738944
شناسه : 3738944
تاریخ :
زاکانی شهردار تهران می‌ماند/ سرانجام خرید تراموا اقتصاد ایران: رییس شورای شهر تهران در واکنش به احتمال تغییر در مدیریت شهری گفت: قاعدتاً شرایط به صورتی است که اگر ما مسیر را ادامه دهیم به صلاح شهر و برنامه‌های شهری است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در نشست خبری اظهار داشت: نیمی از بودجه شهرداری برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است.

وی با تأکید بر اینکه قرارداد مترو هیچ مشکلی ندارد و اگر ما این قرارداد را اجرایی نمی‌کردیم به کلی لغو می‌شد، تصریح کرد: ما این قرارداد را اجرایی کردیم و ۶۳۰ دستگاه را به ۷۹۰ دستگاه افزایش دادیم که البته باید هزار و ۵۰ واگن باشد. مشکلات اتوبوس نیز در وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه تا جایی که پیش رفته اند، حل شده اما اجرای آن هنوز حل نشده است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری توان تحقق ۱۵ درصد پیش پرداخت را دارد اما باید از بودجه دیگر بخش‌ها پرداخت کند، گفت: در گذشته هم شهرداری اتوبوس‌های دوکابینه را خود خریداری کرد. پارت اول ۲۵۰ میلیون تومان و پارت دوم ۸۵۰ میلیون تومان بود اما امروز رقم همان اتوبوس‌ها به ۱۴ میلیارد تومان رسیده است. شهرداری می‌تواند پرداخت کند اما به صلاح نمی‌بینیم. دولت نمی‌گوید مبلغ را نمی‌دهیم و دستور پرداخت هم داده شده اما پرداخت در بزنگاه عملیاتی نشده است.

وی درباره انتخابات هیأت رئیسه و حواشی صحن شورای شهر همچنین احتمال تغییر در بدنه شهرداری افزود: در این موضوع پیش بینی نمی‌کنم ولی قاعدتاً شرایط به صورتی است که اگر ما مسیر را ادامه دهیم به صلاح شهر و برنامه شهری است مگر مشکل خاصی به وجود آید.

رئیس شورای شهر تهران درباره سرانجام تراموا گفت: تراموا فعلاً عملیاتی نمی‌شود چون مصوبه شورای شهر ندارد و فعلاً نمونه نمایشی است، زمانی که این موضوع تصویب، در برنامه گنجانده شود و بودجه تأمین شد شهرداری آن را خواهد خرید ولی نمونه تراموا را بیاورد اشکالی ندارد.

وی افزود: شورای عالی ترافیک موضوع تراموا را تصویب کرده ولی مصوبه شورای شهر کنونی را ندارد با ایجاد تراموای ریلی وسط خیابان تهران به لحاظ شهرسازی و ترافیکی موافق نیستم ولی با تراموای چرخ لاستیکی مشکلی ندارم. صلاح نیست در این شرایط تهران در خیابان‌های باریک ریل گذاری کرد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه ما تلاش زیادی در دوره ششم داشتیم که طرح‌های نیمه تمام را تکمیل و طرح‌های جدید را آغاز کنیم، اظهار کرد: پروژه‌ها وقتی متوقف شود و دوباره قصد بر راه اندازی آن باشد، سخت‌تر از زمانی است که بخواهیم طرحی را آغاز کنیم. از ابتدای دوره ششم بنا را بر این گذاشتیم که طرح‌های باقی مانده از دوره چهارم که به اتمام نرسیده بود، به پایان برسانیم.

وی افزود: آزادراه شهید شوشتری یکی از طرح‌های بزرگ شهر ماست، در این دوره به پایان نمی‌رسد و قاعدتاً اگر ۹ کیلومتر ابتدایی آغاز شود که گشایش در شرق تهران ایجاد کند، با توجه به عبور از فضای محیط زیستی و ضرورت احداث تونل، بهره برداری به دوره‌های آینده و سال‌های بعد موکول خواهد شد.

چمران با بیان اینکه امتداد بزرگراه یادگار امام به دلیل مشکلات مالی و یا دیگر مسائل رها شده بود، تصریح کرد: کار با جدیت و سرعت دنبال می‌شود و امتداد بزرگراه یادگار امام که از شمالی ترین نقطه شهر آغاز می‌شود و به بزرگراه ساوه می‌رسد، تکمیل شود.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تأمین ۹۰۰ دستگاه اتوبوس در دوره ششم نسبت به ۶۵ دستگاه دوره قبل زیاد است، تصریح کرد: هرچند از این میزان رضایت نداریم و کارخانجات داخلی نتوانستند به آن میزان که باید اتوبوس‌ها را تحویل دهند و سفارشات اتوبوس‌های خارجی نیز هنوز وارد نشده اند.

چمران با بیان اینکه ما بسیاری از اقدامات را انجام دادیم و قراردادها را منعقد کرده ایم و باید در لحظات آخر هزینه‌ها پرداخت و موافقت نامه‌ها دریافت شود، گفت: امیدواریم رئیس جمهور با تغییراتی که ایجاد می‌کند، بر بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی تأثیری نداشته باشد.