تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد دانش بنیان
لینک : econews.ir/5x3738933
شناسه : 3738933
تاریخ :
بومی‌سازی بستر کشت گلخانه با ضایعات درخت نخل اقتصاد ایران: یک شرکت دانش بنیان با تولید محصولی نوآورانه به نام «تکنو پیت» که از ضایعات درخت نخل به عنوان بستر کشت گلخانه استفاده می‌کند، ضمن بومی‌سازی این محصول، به رونق تولید کمک کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، جمال تاج الدین قائم مقام شرکت دانش‌بنیان فناوران کشت گستر ایرانیان به تشریح فعالیت‎ها و محصول نوآورانه این مجموعه پرداخت و گفت: غرفه شرکت دانش‌بنیان فناوران کشت گستر ایرانیان در دومین نمایشگاه ملی آبادیران، محصولی نوآورانه با نام تجاری «تکنو پیت» را به نمایش گذاشت. این محصول با استفاده از بستر ضایعات درخت نخل، جایگزینی مناسب و اقتصادی برای بستر کشت گلخانه‌های سنتی به نام «کوکو پیت» محسوب می‌شود.

وی در توضیح مزیت‌های بستر کشت تکنو پیت اظهار داشت: در حالی که کوکوپیت یک محصول وارداتی با قیمت بالا است، تکنو پیت در داخل کشور و با قیمتی به مراتب ارزان‌تر (حدود ۵۰ درصد ارزان‌تر) تولید می‌شود. همچنین این محصول از نظر کیفی از کوکوپیت برتر بوده و برای مصارف مختلفی از جمله: بستر کشت گلخانه‌های هیدروپونیک، چال‌کود نهال درختان، روف‌گاردن، پرورش قارچ و حلزون، اصلاح خاک در گلخانه‌های خاکی قابل استفاده است.

تاج الدین با اشاره به اشتغالزایی در مناطق کمتربرخوردار گفت: فناوران کشت گستر ایرانیان در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود، در حال مذاکره با نهادهایی مانند بنیاد برکت، بنیاد حیات کمیته امداد و بنیاد تعاون سازمان زندان‌ها است تا از طریق تامین نیروی انسانی مورد نیاز کارخانه در جنوب شرق استان کرمان، به اشتغالزایی در این منطقه کمتربرخوردار کمک کند.

این شرکت همچنین در حال برنامه‌ریزی برای ارائه تسهیلات به روستاهای همجوار کارخانه جهت راه‌اندازی دستگاه‌های چیپس‌کننده ضایعات درخت نخل است. این امر علاوه بر ایجاد اشتغالزایی در این مناطق، مواد اولیه مورد نیاز شرکت را نیز تامین خواهد کرد. فناوران کشت گستر ایرانیان با بنیاد مستضعفان نیز مذاکراتی داشته تا از طریق ارائه محصول خود، بخشی از نیازهای کشاورزی این بنیاد را تامین کند.