تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادسبز
لینک : econews.ir/5x3738875
شناسه : 3738875
تاریخ :
بخشی از حقابه شهر اصفهان رهاسازی شد اقتصاد ایران: اصفهان- شهردار اصفهان از رهاسازی بخشی از حقابه این شهر و آبگیری مادی‌ها برای کاهش تنش آبی درختان و فضای سبز اصفهان طی هفته گذشته خبرداد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

علی قاسم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص اقدامات شهرداری اصفهان برای جلوگیری از تنش آبی درختان و پنج هزار هکتار فضای سبز این شهر در گرمای بی سابقه تابستان امسال، اظهار داشت: برای تخصیص حقابه تاریخی شهر پیگیری کردیم و از سال گذشته برای نخستین بار، شرکت آب منطقه‌ای حقابه شهر را در چند نوبت توزیع کرد.

وی ادامه داد: امسال نیز آبی که هفته گذشته از سد زاینده‌رود برای آبیاری باغات کشاورزان شمال و غرب اصفهان رهاسازی شد، یک سهمیه آبی هم برای شهر اصفهان دادند که در بخشی از شهر و مادی‌های (نَهر) آن جریان و شریان پیدا کرد و فضای سبز و درختان آن مناطق تحت تأثیر آب قرار گرفت.

شهردار اصفهان افزود: هفته گذشته آب زاینده‌رود تا پارک جنگلی ناژوان در غرب این کلان‌شهر رسید و در کانال‌های کشاورزان غرب و شمال اصفهان جریان یافت و بخشی از جریان آب هم مادی‌های شرق، غرب و شمال شهر اصفهان را پوشش داد و این حقابه شهر اصفهان بود که بخشی از آن داده شد.

قاسم زاده با اشاره به اینکه حقابه تاریخی شهر اصفهان و مادی‌های منشعب آن از رودخانه زاینده‌رود بالای ۷۵ میلیون مترمکعب در سال است، خاطرنشان کرد: حقابه این شهر را طی سال‌ها تخصیص ندادند اما سال گذشته این مهم مصوب شد و به سهم‌آبی به این دیار تخصیص دادند که میزان حقابه مشخصی دارد.

اجرای شبکه آب‌های خاکستری برای فضای سبز اصفهان

وی با بیان اینکه اولویت اول ما برای حفظ فضای سبز و درختان، دریافت حقابه شهر اصفهان است، ابراز داشت: با وجود این، باید برای تأمین آب فضای سبز در شرایط خاص، آماده باشیم؛ از این رو شبکه پساب شهری یک‌مسیر جایگزین برای آبیاری است.

شهردار اصفهان ادامه داد: آب‌های خاکستری شهر و فاضلاب را خریداری کردیم و در تصفیه‌خانه‌ها تصفیه اولیه و ثانویه انجام می‌شود و مخازنی را در شهر پیش بینی کردیم که این آب‌های خاکستری ذخیره شود و در شبکه آب‌های خاکستری برای آبیاری فضای سبز اصفهان توزیع شود.

قاسم زاده اضافه کرد: اصفهان بی تردید نخستین شهری است که دارای ۲ شبکه آبیاری می‌شود؛ یک شبکه برای آب شرب و بهداشت مردم و یک شبکه آب‌های خاکستری که برای نگهداری فضای سبز در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار مهر، پنج هزار هکتار فضای سبز و حدود ۳۰۰ کیلومتر مادی این کلان‌شهر به دلیل خشکاندن زاینده‌رود و تخصیص نیافتن حقابه‌ها، از حیث آبیاری شرایط نامناسبی دارد.

بنا بر مطالعات صورت گرفته و بر اساس اسناد تاریخی فضای سبز اصفهان به طور ایده‌آل سالانه به ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد و میزان مطلوب آن ۵۶ میلیون متر مکعب است اما کمتر از این میزان حقابه برای فضای سبز این شهر تحقق پیدا می‌کند.

سرانه فضای سبز اکولوژیک این شهر ۲۸ مترمربع و سرانه فضای سبز تفرجگاهی سه مترمربع به ازای هر نفر است.