تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3738862
شناسه : 3738862
تاریخ :
خطرناک‌ترین نشانه‌ی کمبود منیزیم در بدن! اقتصاد ایران: منیزیم یکی از عناصر مهم بدن است که از طریق تغذیه جذب شده و بر روی عملکرد اندام‌ها اثر می‌گذارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

فابه گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس: منیزیم یک عنصر شیمیایی بسیار مهم با نماد Mg و همچنین عدد اتمی ۱۲ است. این فلز هشتمین عنصر فراوان پوسته زمین و سومین عنصر فراوان آب دریا محسوب می‌شود که به طور طبیعی به عنوان یک فلز خاکستری نقره‌ای آزاد وجود ندارد و همیشه در ترکیب با سایر عناصر یافت می‌شود.

بدن انسان دارای حدود ۲۵ گرم منیزیم است که از این مقدار ۵۰-۶۰ درصد آن توسط سیستم اسکلتی ذخیره شده و مابقی آن هم در عضلات، مایعات بدن و بافت نرم وجود دارد.

منیزیم یکی از عناصر مهم بدن است که از طریق تغذیه جذب شده و بر روی عملکرد اندام‌ها اثر می‌گذارد. همه افراد در سنین مختلف باید این مواد معدنی را از طریق تغذیه جذب کنند.

بسیاری از مردم به اندازه کافی از طریق رژیم غذایی منیزیم دریافت نمی‌کنند؛ با این وجود احتمال بروز عوارض ناشی از کمبود منیزیم در افراد سالم بسیار کم است. گفتنی است که زیاده‌روی یا کمبود آن می‌تواند موجب بیماری شود.

مصرف منیزیم چه فوایدی دارد؟

کمبود منیزیم در بدن می‌تواند مشکلات زیادی مانند خستگی، ضعف عمومی، اسپاسم‌های عضلانی، ریتم نامنظم قلب، افزایش تحریک پذیری سیستم عصبی، اضطراب، تپش قلب شدید و کمبو پتاسیم در خون، کم‌کاری تیروئید، میگرن، حملات صرعی، دیابت نوع دوم و ناتوانی ذهنی ایجاد کند.اما مصرف به اندازه آن دارای فواید بسیاری که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:

سلامت استخوان‌ها: منیزیم جرو ویتامین‌هایی است که برای داشتن ساختار اسکلتی سالم ضروری است.منیزیم سلامت استخوان‌ها را هم به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم با تنظیم سطح کلسیم و ویتامین D بهبود می‌بخشد.

دیابت: رژیم غذایی غنی از منیزیم به دلیل نقش منیزیم در سازوکار انسولین و کنترل قند ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را کم می‌کند. گفتنی است بیشتر مبتلایان به دیابت سطح منیزیم بدنشان پایین است.

سلامت قلب و عروق: بدن برای حفظ سلامت عضلات از جمله عضله قلب به منیزیم نیاز دارد.کمبود منیزیم ریسک ابتلا به بماری‌های قلبی عروقی را زیاد می‌کند. گفتنی است کمبود منیزیم در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی شایع است.

پیشگیری از حمله‌های میگرنی: همانطور که اشاره کردیم منیزیم به عملکرد سیستم عصبی کمک کرده و می‌تواند در پیشگیری از حمله‌ها و کاهش درد میگرن موثر باشد.کاهش علائم مربوط به اضطراب: افزایش دریافت منیزیم با کاهش علائم افسردگی و اختلالات اضطرابی همراه است.

کدام مواد غذایی حاوی منیزیم است؟

تمامی مواد غذایی طبیعی دارای املاح و مواد معدنی بسیار است که منیزیم یکی از این مواد مغذی است؛ اما این ویتامین در برخی از خوراکی‌ها مانند بادام، بادام هندی، بادام زمینی، اسفناج، کره بادام زمینی، سویا، شیر سویا، سیب‌زمینی همراه با پوست، موز، شکلات، شیر، ماست و لوبیا بیشتر یافت می‌شود.