تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : توریسم و گردشگری
لینک : econews.ir/5x3738852
شناسه : 3738852
تاریخ :
ثبت جهانی هگمتانه آغاز کار است اقتصاد ایران: معاون میراث فرهنگی ثبت جهانی هگمتانه را آغاز کار دانست و گفت: ثبت جهانی موجب می شود داشته‌ها و گنجینه‌ها در عرصه های مختلف یک ملت به دنیا معرفی شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، روایت ثبت جهانی هگمتانه عنوان نشستی بود که امروز در موزه ملی ایران با حضور جمعی از کارشناسان پرونده ثبت‌های جهانی در موزه ملی ایران برگزار شد. هگمتانه چند روز پیش در دهلی نو و در جریان نشست یونسکو با نظر اعضا به ثبت رسید.

علی دارابی معاون میراث فرهنگی در این نشست اعتباربخشی فرهنگی، جهانی کردن ارزش‌های جهانی، دیپلماسی فرهنگی، بهره گیری از ظرفیت‌های اقتصادی و توانمند کردن جامعه محلی از جمله اقداماتی بود که دارابی آنها را آغاز کار پس از ثبت جهانی هگمتانه برشمرد.

وی گفت: درباره ساختار تشخیصی و تبیینی ثبت جهانی باید گفت میراث فرهنگی که از حیث کالبدی عبور کرده و امروز آثاری به ثبت می‌رسند که قابلیت تبیین در سطح جهانی دارند پس رویکرد ثبت جهانی رویکرد احراز در میان جهانیان است.

وی افزود: نفس شکل گیری کنوانسیون ۱۹۷۲ حمایت از آثار منحصر به فرد بوده است اما کشورها توان حفاظت از آنها را نداشته‌اند به همین دلیل روح حاکم بر کنوانسیون ۱۹۷۲ حمایت است و جامعه جهانی با شناسایی آثار جهانی قصد دارد از کشور صاحب اثر برای حفاطت از آن حمایت کند در مرحله تکمیلی که شامل معرفی و عرضه ارزش‌های محلی است باید به این نکته توجه کرد که جامعه جهانی به دنبال هم افزایی و رشد فرهنگی است و به مفهوم ثبت آثار به منزله دیپلماسی فرهنگی توجه می‌شود.

وی ادامه داد: در نشست یونسکو ۲۶ اثر توسط کشورها ثبت شد ما اکنون رتبه نهم را در میان ده کشور اول داریم. در حوزه میراث ناملموس هم جزو ۵ کشور نخست هستیم در دولت سیزدهم ۲ رتبه از رتبه ۷ به رتبه ۵ صعود کردیم امسال هم در نشست میراث جهانی چند پرونده میراث ناملموس داریم و موقعیت ایران بهتر خواهد شد پس ثبت جهانی دارای ثمرهای مستقیم و غیر مستقیم دارد. ثبت جهانی موجب می‌شود داشته‌ها و گنجینه‌ها در عرصه‌های مختلف یک ملت به دنیا معرفی شود جهانی کردن ارزش‌های ایرانی نیز مهم است.

معاون میراث فرهنگی گفت: نفس ثبت جهانی معرفی ارزش‌های یک ملت به جامعه جهانی است با سفیر هندوستان در ایران ملاقاتی داشتیم او گفت که نه تنها هگمتانه ارزش ثبت جهانی دارد بلکه کل ایران باید ثبت جهانی شود.

دارابی بیان کرد: با نگاهی به کشورهایی که بیشترین آثار جهانی را دارند می‌بینیم چقدر این آثار برایشان درآمد زیادی دارد. در برنامه توسعه هفتم کشور که برای اولین بار فصلی برای میراث فرهنگی و صنایع دستی اختصاص پیدا کرد تاکید بایسته‌ای شده و گردشگری به عنوان صنعت پیشران محسوب می‌شود.

وی افزود: ثبت آثار آغاز کار در دو حوزه حفاظت و معرفی است. حفاظت و حمایت از آثار جهانی تنها وظیفه وزارت میراث فرهنگی نیست یونسکو هم پلان مدیریت را می‌خواهد در ایران سازمان برنامه و بودجه باید اعتباری برای آن بگذارد. استانداران، شهرداران و دستگاه‌ها پلان مدیریتی دارند و باید انتظارات را برآورده کنند. ما در قبال اثری که جهانی شد وظیفه معرفی و روایت گری داریم باید این کار را به مثابه وظیفه عمومی بدانیم رسانه‌ها وزارتخانه‌ها سازمان فرهنگ و ارتباطات وظایف مشخصی را در قبال ثبت جهانی دارند.

وی افزود: همانطور که باید برای افتخار آفرینی کشور بسیج شویم باید به جامعه جهانی و نسل جوان بگوییم که دارای چه ریشه و تمدنی هستیم پس باید این موضوع برای اکنون و فردا روایتگری شود.