تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3738769
شناسه : 3738769
تاریخ :
با سقوط آزاد بیت‌کوین و اتر، ۲۷۰ میلیارد دلار از ارزش بازار رمزارز کم شد اقتصاد ایران: سرمایه‌گذاران با فروش دارایی‌های پرریسک خود، شیب سقوط ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین و تتر را تندتر کردند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

در ۲۴ ساعت گذشته تلاطم زیادی در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد شده است؛ تلاطمی که در پی کاهش ۱۱ درصدی بیت کوین و سقوط ۲۱ درصدی اتر، ارزش بازار رمزارز را ۲۷۰ میلیارد دلار کاهش داد.

بر اساس داده‌های CoinGecko، این سقوط فقط شامل بیت‌کوین و اتریوم نمی‌شود و توکن BNB بایننس با سقوط ۱۵ درصدی و سولانا با کاهش ۱۰ درصدی قیمت، بخش دیگری از دومینوی سقوط ارزهای دیجیتال هستند.

بیت‌کوین امروز به پایین‌ترین سطح خود از فوریه تابه‌حال رسید و با قیمت ۵۴ هزار دلار معامله شد و حتی برای لحظاتی، به قیمت زیر ۵۰ هزار دلار سقوط کرد؛ البته، همچنان رشد ۲۳ درصدی را از ابتدای سال جاری تجربه کرده است.

بیت‌کوین به پایین‌ترین قیمت خود از ابتدای سال ۲۰۲۴ رسید

اتریوم نیز، با سقوط تقریباً دوبرابری نسبت به بیت‌کوین، به ۲٬۳۰۰ دلار رسید و رشد سالانه‌ی خود را تقریباً از بین برد.

افزایش فروش در بازار کریپتو با کاهش سهام در بازارهای آسیا و اقیانوسیه همزمان شده است؛ به‌طوری‌که پس از اعلام بانک مرکزی ژاپن مبنی بر افزایش نرخ بهره به بالاترین میزان در ۱۶ سال اخیر، شاخص Nikkei 225 ژاپن تا ۷ درصد کاهش یافت.

اوضاع متشنج بازار کریپتو در آمریکا نیز تأثیرگذار بود. بورس نزدک در هفته‌ی گذشته، ۳٫۴ درصد سقوط کرد و شرکت‌های فناوری در این بورس، بدترین میزان رشد دوره‌ی سه هفته‌ای خود را از سپتامبر ۲۰۲۲ تاکنون تجربه کردند.

این سقوط آزاد در نزدک، تا حدی به درآمدهای ناامیدکننده و عملکرد ضعیف‌تر از حد انتظار شرکت‌های مختلف، کاهش تولید و همچنین افزایش نرخ بیکاری بستگی دارد.

در این میان، بانک مرکزی آمریکا تصمیم گرفت که برخلاف پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان بازار مبنی بر کاهش نرخ بهره‌ی خود از ماه سپتامبر امسال، همچنان این نرخ را ثابت نگه دارد.

مقاله‌های مرتبط
  • نوسان شدید بیت کوین و رشد ۱۵ درصدی اتر؛ تأیید ETF بازار رمزارز را به هم ریخت
  • با تأیید ETF اتر در هفته آینده، احتمالا قیمت این رمزارز روند صعودی می‌گیرد

پس از تصویب قانونی از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا برای ایجاد صندوق‌های نقدی جدید برای بیت‌کوین و اتر، تمایل سرمایه‌گذاران برای فروش این دو ارز بیشتر از قبل می‌شود.

به دنبال تمایل سرمایه‌گذاران برای رفتن به سمت مسیری امن‌تر، صدها میلیون دلار به ETFها روانه شدند. به گزارش CNBC، به‌زودی مورگان استنلی، شرکت خدمات مالی آمریکایی، به ۱۵ هزار مشاور مالی خود اجازه می‌دهد تا ETF بیت‌کوین را برای مشتریان ارائه کنند و اولین مورد آن نیز در وال‌استریت عرضه خواهد شد.