تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3738737
شناسه : 3738737
تاریخ :
پدرام: اسماعیل هنیه مهمان حوزه تمدنی زبان فارسی بود اقتصاد ایران: رئیس حزب کنگره ملی افغانستان با اشاره به خونخواهی میهمان اظهار داشت اسماعیل هنیه تنها مهمان ایران نبود، مهمان همه حوزه تمدنی زبان فارسی بود و ترور او برخلاف تمام قوانین بین‌المللی صورت گرفت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عبداللطیف پدرام» رئیس حزب کنگره ملی افغانستان در برنامه‌ای تحت عنوان «آیا مسئله فلسطین به ما ربط دارد» گفت مسئله فلسطین یک مسئله انسانی است و به همه بشریت ارتباط دارد.

وی خطاب به کسانی‌که در افغانستان می‌گویند فلسطین به ما ربط ندارد، گفت: اگر می‌گویید فلسطین به ما ربط ندارد، شما چرا از جهان کمک می‌خواهید‌ و از کشورهای دیگر تقاضا می‌کنید که به شما پناه بدهند.

پدرام در اسپیس ایکس پایگاه خبری «روایت» افزود شهید هنیه در حوزه تمدنی فارسی زبان‌ها به شهادت رسید و رژیم اسرائیل مهمان ما را به شهادت رساند که باید پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد: بعد از فجایع غزه ما چطور تمدن اروپایی را باور کنیم؟ در اروپای که سخن از تمدن است اما با رفتار متفاوت در قسمت مهاجران مواجه هستیم. با اوکراینی‌ ها طور دیگر برخورد می‌شود و با افغانستانی‌ها و مهاجران دیگر گونه دیگر. آیا این عدالت و نشانه تمدن اروپایی است.

رئیس حزب کنگره ملی افغانستان در پاسخ به این پرسش که چرا با فلسطینی‌ها همبستگی می‌کنیم، گفت: گذشته از مسئله انسانی قضیه، هزاران افراد به شمول فلسطینی‌ها از کشورهای اسلامی در دوران مجاهدین علیه روس‌ها با ما و مردم افغانستان همکاری کردند و در جبهه‌ها حضور داشتند و در داعیه ما شریک بودند. و این داعیه روشن بود که مبارزه با اشغال شوروی سابق بود.

پدرام با انتقاد از گروه‌های مخالفان طالبان اظهار داشت وقتی این گروه‌ها به آمریکا آویزان هستند و منتظرند که آمریکا آنها را دوباره به قدرت برگرداند، آیا با این داعیه می‌شود انتظار همراهی امثال گروه‌های فلسطینی را داشت که با سلاح امریکایی توسط اسرائیل قتل عام می‌شوند؟

وی ادامه داد: مگر می‌شود اسماعیل هنیه با کسانی ارتباط داشته باشد و از کسانی دفاع کند که امروز با برنارد لوی صهیونیست رفیق است. مخالفانی که منتظر هستند تا دوباره آمریکا که متحد اصلی اسرائیل است، آنها را به قدرت برگرداند اما در مقابل طالبان اعلامیه رسمی داد و گفت کنار فلسطین آماده جهاد هستیم. چرا مخالفان طالبان چنین اعلامیه‌ نمی‌دهند؟

این سیاستمدار افغان درباره پیامد حمله رژیم صهیونیستی به اسماعیل هنیه گفت: در حوزه تمدنی زبان فارسی، رژیم اسرائیل حمله کرد و هنیه مهمان همه ما بود. مسلما پیامدش خیلی خطرناک خواهد بود. این کار رژیم اسراییل خلاف اصول و قوانین و یک عمل تروریستی است و قطعا وضعیت دشواری را منطقه تجربه خواهد کرد.

پدرام راجع به واکنش احتمالی ایران هم گفت که کار اسرائیل تخطی از قاعده بازی بود و حالا قاعده بهم خورده و دیگر انتظار قاعده اصولی را نباید داشت. این آمریکا‌ بوده که همواره مستقیم یا غیر مستقیم با حملات تروریستی در جهان قاعده را برهم زده است.

انتهای پیام/.