تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3738717
شناسه : 3738717
تاریخ :
طرح شناسنامه‌دار کردن تولیدکنندگان صنفی اجرا شد اقتصاد ایران: عصر خودرو- رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو گفت: در راستای قانونی شدن طرح شناسایی و رهگیری کالا با همکاری وزارت صمت طرح شناسنامه‌دار کردن تولیدکنندگان صنفی اجرا شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید احمد حسینی رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو گفت: تولید کنندگان لوازم یدکی خودرو به دو دسته صنعتی و صنفی تقسیم می شوند.

وی افزود: تا دو سال پیش تولیدکنندگان صنفی این حوزه دارای پروانه شناسایی نبودند. در راستای اجرایی شدن و قانونی شدن طرح شناسایی کالا و رهگیری کالا با همکاری وزارت صمت طرح شناسنامه دار کردن تولیدکنندگان صنفی اجرا شد.

حسینی بیان کرد: خوشبختانه یک سال است تولید کنندگان صنفی از مزایای این طرح استفاده می کنند.

وی گفت: حاشیه سود همکاران ما طبق قوانین مشخص است. البته قیمت اصلی را بازار عرضه و تقاضا مشخص می کند و تولیدکنندگان حاشیه سود رقابتی دارند. برخلاف این تصور که عنوان می شود این حوزه دارای حاشیه سود بالایی است باید بگوییم که حاشیه سود این عرصه بسیار کمتر از تصور عموم است.

رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو یادآورشد: مثلا برای توزیع کنندگان در حوزه عمده فروشی 3 درصد و برای خرده فروشی 15 درصد تعیین شده است ولی اکثرا عرصه سود کمتر از چیزی است که عنوان می شود زیرا مجبور به عرضه قطعات در هر شرایطی در بازار هستند.

وی افزود: برای تولید اقتصادی کشور، باید از تولید حمایت کامل و جامع داشته باشیم. باید این حمایت ها نیز از رانت خواری و ویژه خواری جلوگیری کند. همچنین باید هماهنگی کاملی بین بازرگانی و تولید فراهم شود تا این عرصه دستخوش چالش نشود.

حسینی بیان کرد: در خصوص قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید گفت که این قانون در عرصه کتابخانه ای قانون خوبی است ولی زیرساخت های آن به خوبی فراهم نبوده است. امروز نیز یکی از چالش های ما برای اجرای این قانون وجود چالش اجرا بین وزارت اقتصاد و صمت است. در مبادی ورودی نظارت بر عهده وزارت اقتصاد است و نظارت در سطح با وزارت صمت است که چالش هایی را ایجاد کرده است.

وی گفت: در گمرکات باید اصالت کالاها نیز بررسی شود که متاسفانه این مهم اتفاق نمی افتد. یعنی امروز در بازار ما کالاهای غیرمرغوب چینی با مارک برندهای برجسته دنیا عرضه می شود و دارای کیفیت مطلوبی نیستند.