تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3738591
شناسه : 3738591
تاریخ :
بررسی فعالیت‌های ورزشی و جانبی فرزانه فصیحی/ او گل کاشت! اقتصاد ایران: قهرمان پیشین و اولین مدال آور دوومیدانی بانوان ایران بعد از انقلاب بر این باور است که فرزانه فصیحی با حضور در المپیک برای دوومیدانی ایران گل کاشته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، در سی و سومین دوره بازی‌های المپیک که به میزبانی پاریس در جریان است دوومیدانی ایران در بخش بانوان تنها یک نماینده داشت. فرزانه فصیحی به عنوان تنها دونده زن ایران در المپیک ۲۰۲۴ در مرحله مقدماتی با ورزشکارانی از هشت کشور گینه نو، بریتانیا، لهستان، اکوادور، نیجریه، برزیل، سوئیس و گواتمالا مسابقه داد و در پایان نیز با ثبت زمان ۱۱:۵۱ به عنوان نفر هشتم در گروه خود به کارش پایان داد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. فصیحی در پایان رقابت هشت گروه مرحله مقدمانی نیز در بین ۷۲ ورزشکار شرکت کننده در جایگاه ۵۱ ایستاد.

فصیحی در سال ۲۰۲۰ هم از طریق سهمیه یونیورسالیتی به بازی‌های المپیک توکیو راه پیدا کرده بود. او در توکیو با ثبت زمان ۱۱.۷۹ ثانیه در جایگاه هشتم گروه خود قرار گرفت و مانند المپیک پاریس از رسیدن به نیمه نهایی بازماند او در پایان مسابقات مقدماتی دوی ۱۰۰ متر زنان در نهایت در بین۵۴ ورزشکار پنجاهم شد.

فصیحی برای دوومیدانی ایران گل کاشت!

لیلا ابراهیمی، قهرمان پیشین دوومیدانی ایران در گفت وگو با خبرنگار مهر درخصوص ارزیابی خود از عملکرد فصیحی در این دوره از بازی‌های المپیک اظهار داشت: فصیحی دونده‌ای بود که برای گرفتن سهمیه المپیک نصف راه را به تنهایی رفت و زمانی که فدراسیون تلاش‌های او را دید شروع به حمایت کرد. من معتقدم همین که او موفق شده بدون وایلد کارت راهی المپیک شود برای دوومیدانی ایران گل کاشته است.

وی افزود: اصلا در تاریخ دوومیدانی ایران چنین چیزی نداشتیم که یک دونده زن ایرانی بتواند برای المپیک خودش به تنهایی سهمیه کسب کند بنابراین کار او را باید یک شاهکار در نظر بگیریم. اما در مورد عملکردش در المپیک که باید گفت که هر ورزشکاری مسیر مدال آوری را از یک جایی شروع می‌کند قطعا فرزانه هم با حضورش در المپیک آنهم بدون سهمیه اعطایی استارت این کار را زده است. کسب مدال فرقی ندارد در المپیک باشد یا مسابقات جهانی نیاز به تجربه، برنامه ریزی منسجم و تمرینات منظم دارد. فصیحی خودش در این سال‌ها نشان داده که به صورت شخصی هدف دارد و برای آنهم تلاش می‌کند ولی قاعدتا فدراسیون هم باید کنار ورزشکاران خود باشد تا این امر مهم مدال آوری تحقق پیدا کند.

بررسی فعالیت‌های ورزشی و جانبی فرزانه فصیحی/ او گل کاشت!

فصیحی بلاگر نیست

اولین مدال آور دوومیدانی بانوان ایران بعد از انقلاب در واکنش به فعالیت زیاد فصیحی در فضای مجازی که با انتقاد برخی کارشناسان این رشته مواجه شده است، گفت: در همه جای دنیا ورزشکاران از طریق مدیرها به برخی برندهای مطرح معرفی می‌شوند تا هم برای آن برند تبلیغات صورت بگیرد و هم ورزشکار پولساز باشد ولی ما در ایران یا چنین چیزی را اصلا نداریم و یا خیلی کم است.

ابراهیمی اضافه کرد:البته این موردی که می‌گویم نظر شخصی من است. باید دید این انتقاد را چه کسانی مطرح می کنند مثلا فدراسیون این موضوع را عنوان کرده است؟ بله اگر فدراسیون برای فصیحی در این خصوص کاری کرده، هزینه داده و این ورزشکار خارج از اصول عمل کرده است. بنابراین باید پاسخگو هم باشد چون کار اشتباهی کرده است اما تا جایی که من اطلاع دارم کارهای فصیحی را همسرش انجام می‌دهد. این فصیحی است که خودش برای خودش تبلیغ می‌کند. برای من عجیب است همه این موارد را می‌بینند ولی چطور آن همه زحمت که برای رسیدن به المپیک انجام شده است را در نظر نمی‌گیرند. افرادی باید در اینباره اظهار نظر کنند که پا به پای این ورزشکار کار کرده و سختی‌ها را کشیده باشد.

در کارهای اجرایی ضعف داریم

این مربی دوومیدانی در مورد حواشی بی‌پایان رقابت‌های دوومیدانی که در داخل ایران برگزار می‌شود هم گفت: من از دوران کودکی در دوومیدانی فعالیت دارم همه این حواشی و اشتباهات داوری از همان زمان وجود داشت ولی دیده نمی‌شد. در مسابقات داخل سالن آسیا من مدیر مسابقات بودم قبل از آن ما مسابقاتی را برگزار کردیم که داوران ما کمی آمادگی پیدا کنند که متاسفانه آنجا هم شاهد برخی اشتباهات داوری بودیم. کلا معتقدم ما از نظر اجرایی بسیار ضعیف هستیم. نباید در چیزهای جزیی ما شاهد این اشتباهات باشیم در خط ۸۰۰ متر جایگاه کاملا مشخص است و نباید استارت از ۴۰۰ متر شروع شود. من همشیه به ورزشکارم می‌گویم خودت اطلاعاتت را به روز کن تا حقت ضایع نشود. رکورد شاگرد من در این مسابقات طوری ثبت شده که انگار رکور ایران را شکسته است که اصلا چنین چیزی قابل قبول نیست.