تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : بازار سرمایه
لینک : econews.ir/5x3738575
شناسه : 3738575
تاریخ :
نوسان اندکی که در بازار ارز رخ داده، موقتی است اقتصاد ایران: یک نماینده سابق مجلس گفت: در یک سال گذشته شاهد مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی به نحو مطلوبی بودیم که حائز اهمیت است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

نظر افضلی؛ نماینده سابق مجلس و عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره وضعیت بازار ارز در مدت یکسال گذشته گفت: در یکسال گذشته، اقتصاد ایران با چالش‌های گوناگونی مواجه شد که می‌توان به شهادت رئیس جمهور، بمب‌گذاری تروریستی در کرمان، حمله اسرائیل به سفارت ایران، حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی، جنگ غزه و تنش‌های ایران و پاکستان اشاره کرد که این التهاب‌ها در هر کشوری رخ می‌داد نرخ ارز را با جهش رو به رو می‌کرد؛ اما در ابن دوره نرخ ارز با وجود همه این التهاب‌ها، کنترل شد.

وی ادامه داد: به تازگی نیز شهادت اسماعیل هنیه در تهران که در هفته گذشته رخ داد باعث نوسانات اندکی در بازار ارز شد که مانند همین اتفاقات منطقه‌ای کا شاره شد، گذرا و موقت خواهد بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند افزود: چندی پیش شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه ضد ایرانی را تصویب کرده بود که هدف آن صرفاً سیاسی بود و با این اقدام قصد داشتند به بازارهای مالی و به ویژه بازار ارز فشار وارد کنند که نتیجه‌ای در پی نداشت و خوشبختانه بعد از همه این اتفاقات، با توجه به افزایش درآمدهای ارزی و دست پر بانک مرکزی، خوشبختانه شاهد تسلط کامل بازارساز بر بازار ارز بوده و هستیم.

این نماینده سابق مجلس اظهار داشت: یکی از دلایلی که موجب شد همه التهاب‌های سیاسی بر اقتصاد و بازار ارز کشورمان اثری نداشته باشد، افزایش چشمگیر صادرات نفت است چراکه صادرات نفت تأثیری زیادی بر افزایش درآمدهای ارزی و همچنین بر تقویت ذخایر ارزی بانک مرکزی دارد.

وی با بیان اینکه مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی خوب ارزیابی می‌شود، تاکید کرد: ذخایر ارزی کافی ایران شرایط بهتری برای مدیریت بانک مرکزی فراهم می‌کند که در کنار این عامل، کاهش نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد پایه پولی نیز به مدیریت بازار ارز کمک کرد.