تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3738557
شناسه : 3738557
تاریخ :
لزوم ارایه تسهیلات برای خرید لوازم سرمایشی با راندمان بالا اقتصاد ایران: یک کارشناس انرژی گفت: پرداخت تسهیلات به واردکننده و حتی مردم برای خرید لوازم سرمایشی با راندمان بالا می‌تواند منجر به جلوگیری از ناترازی شبکه برق شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

محمدحسین احمدی کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه باید بهینه سازی مصرف برق صورت بگیرد، گفت: با استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر می‌توان در مصرف برق صرفه جویی کرد. زمانی استفاده از پنل‌های خورشیدی بسیار هزینه بر و گران تمام می‌شد اما تولید پنل‌های خورشیدی افزایش یافته و به همین واسطه نمی‌توان ادعا کرد برق تجدید پذیر گران است.

وی ادامه داد: از سال ۲۰۰۷ که چین وارد عرصه پنل سازی قیمت پنل در دنیا شکانده شد، به همین دلیل نمی‌توان ادعا کرد که برق خورشیدی گران است، زیرا بسیاری از نیروگاه‌های تجدید پذیر هزینه تولید برق کمتری نسبت به سایر نیروگاه‌ها دارند.

احمدی با اشاره به اینکه هم اکنون ظرفیت جدید تجدید پذیر با هزینه تولید نیروگاه‌های سیکل ترکیبی برابری و در مواردی ارزان‌تر تمام می‌شود، خاطر نشان کرد: اگر هزینه گازی که به نیروگاه‌ها اختصاص داده می‌شود به صورت واقعی محاسبه شود پی می‌بریم که نیروگاه‌های تجدید پذیر صرفه اقتصادی بیشتری هم دارند.

‌این کارشناس انرژی اضافه کرد: در شرایطی که با بحران ناترازی گاز مواجه هستیم که منجر به قطعی گاز صنایع و نیروگاه‌ها می‌شود همگی هزینه‌های اقتصادی دارد و در اینجا لزوم وجود تجدید پذیر ها احساس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بحران ناترازی برق در تابستان‌ها با ورود وسایل سرمایشی نمود پیدا می‌کند، خاطر نشان کرد: این مساله نشان دهنده آن است که تجهیزات سرمایشی ظرفیت قابل توجهی از شبکه برق را به خود اختصاص می‌دهند و با عدم بهره ور بودن منجر به افزایش مصرف برق می‌شود و نیاز است که بهره وری در این بخش را افزایش داد.

احمدی ادامه داد: باید سیاست صنعتی متناسب با توسعه تجهیزات بهره‌ور در کشور وجود داشته باشد به عبارتی واردات کولر با رده بندی انرژی A و B باشد، ممنوعیت خرید و فروش کولرهای گازی برای شهرهایی که متناسب با اقلیم نیستند و ساخت و واردات کولر با راندمان بالا می‌تواند در کاهش مصرف برق مثمر ثمر واقع شود.

‌این کارشناس انرژی یادآور شد: پرداخت تسهیلات به وارد کننده و حتی مردم برای خرید لوازم سرمایشی با راندمان بالا می‌تواند راه‌گشا باشد و تسهیلاتی که در این بخش استفاده می‌شود منجر به جلوگیری از ناترازی شبکه برق می‌شود.