تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3738530
شناسه : 3738530
تاریخ :
بلیت اتوبوس اربعین نیست/ واردات اتوبوس در تنگنا به سر می‌برد اقتصاد ایران: دولت سال گذشته با توجه به کمبود اتوبوس به عنوان وسیله نقلیه عمومی به ویژه در ایام سفرهای اربعین تصمیم به واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس گرفت که تا به این لحظه این وعده محقق نشده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، ناوگان حمل و نقل عمومی «اتوبوس» به‌واسطه هزینه پایین در قیاس با سایر روش‌های حمل‌ونقل عمومی، یکی از وسایل نقلیه محبوب برای سفر بین عموم مردم محسوب می‌شود؛ البته این در حالیست که در سال‌های اخیر یکی از دغدغه‌های مردم، خرید بلیت اتوبوس در بازه زمانی سفرهای پرتقاضا است؛ شرایط به شکلی است که اگر مسافران حداقل یک هفته قبل اقدام به خرید بلیت نکنند، امکان سفر و تهیه بلیت تقریباً محال است.

در حال حاضر در کشور با کمبود جدی ناوگان عمومی اتوبوس مواجه هستیم و از سوی دیگر با توجه به اینکه در آستانه اربعین حسینی قرار داریم، عده زیادی از زائران، برای حضور در پیاده روی اربعین، سفر خود را به سمت مرزهای منتهی به کشور عراق آغاز می‌کنند و بر همین مبنا نیز میزان تقاضای بهره‌مندی از ناوگان اتوبوسی افزایش پیدا می‌کند، در حالی که میزان عرضه و تقاضای بلیت در بازار تعادل ندارد.

غفلت از توسعه حمل و نقل عمومی در حالیست که استفاده از وسایط حمل‌ونقل جاده‌ای در سال‌های گذشته یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای سفرهای اربعین بوده است. به گونه‌ای که میانگین ۳۵ درصد از زوار با «اتوبوس» به عتبات مشرف می‌شوند؛ متأسفانه از سال‌های گذشته مشکلات متعددی در زمینه کمبود اتوبوس برای سفرهای اربعین و سفرهای داخلی به‌خصوص در بازه زمانی پیک تقاضا، وجود داشت.

تنها ۷ هزار اتوبوس سازمان راهداری در وضعیت مطلوب قرار دارد

در این رابطه داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مجموعاً ۷ هزار دستگاه اتوبوس در سازمان راهداری امکان پیمایش مسافت‌های طولانی دارد، گفت: حدود ۱۴ دستگاه ناوگان در سازمان راهداری وجود دارد که تنها ۷ هزار دستگاه در وضعیت مطلوب قرار دارد که امکان پیمایش مسافت‌های بلند و متوسط را دارند.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری در ادامه تاکید کرد: البته این ۷ هزار دستگاه برای جابه‌جایی زائرین اربعین کافی نیست و باید حدود ۲ هزار ناوگان دیگر به این تعداد اضافه شود تا به ۹ هزار دستگاه برسد، همچنین حدود ۳ هزار دستگاه اتوبوس دیگر نیز برای جابه‌جایی مسافرین در مسیرهای داخلی کشور نیاز است و هم‌اکنون ۵ هزار دستگاه اتوبوس کسری داریم که با همکاری برخی از ارگان‌ها مانند نیروهای انتظامی، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها این کمبودها تا حد زیادی جبران خواهد شد.

به گفته باقر جوان؛ این قانون هم‌اکنون به وزارت‌خانه‌های متولی نهادهای ذکر شده ابلاغ شده و تا بتوانیم در بازه زمانی اربعین پاسخگوی نیاز ناوگان جاده‌ای کشور باشیم.

بلیت اتوبوس نیست

بر اساس این گزارش، با توجه به کمبود جدی اتوبوس در بازه زمانی اربعین، طبق تمهیدات وزارت راه و شهرسازی بنا بود تا برای تسهیل تردد زوار، سال گذشته پیش‌از فرا رسیدن بازه زمانی سفرهای اربعین ۲ هزار دستگاه اتوبوس با عمر کمتر از پنج سال وارد کشور شود که تا به امروز این وعده در محاق به سر می‌برد و از سوی دیگر اربعین حسینی یکی از پیک‌های اصلی تقاضا به شمار می‌رود.

از سوی دیگر طبق اعلام مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری از ۶ مردادماه پیش‌فروش بلیت‌های اتوبوس به مقصدهای منتهی به کشور عراق آغاز شده اما به محض اینکه سایت‌های مجاز فروش اقدام به عرضه بلیت‌های کردند، طولی نکشید تا ظرفیت‌ها تکمیل شد؛ به طور مثال برای امروز (۱۵ مردادماه) تمام ظرفیت‌ها به مقصد مهران تکمیل است، در حالی که هنوز به اوج تقاضای بلیت رفت نزدیک نشده‌ایم.

بلیت اتوبوس اربعین نیست/ واردات اتوبوس در تنگنا به سر می‌برد

لازم به ذکر است، بنا بود سامانه سماح به سامانه پیش‌فروش بلیت‌های اتوبوسی متصل باشد، اما با توجه به تأخیری که در این اتصال ایجاد شد، فروش بلیت بدون ثبت نام در سامانه سماح انجام می‌شود.

واردات اتوبوس در تنگنا به سر می‌برد

علیرضا احمدی فینی رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص چرایی عدم واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس، گفت: در راستای واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس در تاریخ (۱۷ مهر ماه) آئین نامه اجرایی ابلاغ شد؛ بنا بود تا طبق مصوبه هیأت وزیران صادر کرده بودند، روند تأیید و تشخیص در سازمان راهدار طی شود.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در ادامه تاکید کرد: همچنین قرار شد تا مراحل دیگر مانند شناسایی کالا، تخصیص ارز، تأمین ارز و تاییدیه نهایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت طی شود. در سازمان راهداری مرحله‌ای پس‌از تأیید شناسایی کالا و تأیید اولیه ارزی که با عنوان محدودیت ثبت سفارش سابقه محسوب می‌شود که پس‌از این سازمان راهداری به عنوان متولی وارد چرخه واردات اتوبوس‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مرحله تاییدیه فنی اتوبوس‌های وارداتی برعهده سازمان راهداری است که این سازمان مراحل تاییدیه فنی ۲ هزار دستگاه را طی کرده و به وزارت صمت اعلام شده است اما سال گذشته در فرآیند واردات اتوبوس‌ها، دستگاه‌های مربوطه اقداماتی انجام ندادند به همین دلیل این وعده به ثمر ننشست.

احمدی فینی افزود: مراحلی که در راستای واردات اتوبوس برعهده سازمان راهداری بود، تمام انجام شده و برخی از شرکت‌های مربوطه در مراحل تخصیص ارز برای واردات هستند و تا به امروز ۲۲ دستگاه ناوگان اتوبوس از دو هزار دستگاه تصویب شده از گمرکات کشور ترخیص شده و ۱۵۰ دستگاه دیگر در مراحل نهایی ثبت سفارش هستند؛ بر اساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود با همکاری ارگان‌های مربوطه تا پیش‌از آغاز سفرهای اربعین ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از گمرکات کشور ترخیص شود.

به گزارش مهر، کمبود ناوگان اتوبوسی در اربعین سال گذشته به قدری چشم‌نواز بود که ایران برای جبران این مساله دست به دامان ناوگان جاده‌ای کشور همسایه ترکیه شد و حدود ۷۰۰ دستگاه ناوگان خارجی استیجاری برای جابه‌جایی زائران در دستور کار قرار دادند و کمبود ناوگان اتوبوسی برای اربعین امسال نیز با همکاری برخی از ارگان‌ها مانند نیروهای انتظامی، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها تا حد زیادی جبران خواهد شد.