تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3738334
شناسه : 3738334
تاریخ :
رویداد لندتک ایران به‌دنبال فرهنگسازی؛ انحصار داده‌ها سد راه لندتک‌هاست اقتصاد ایران: برگزارکنندگان رویداد لندتک ایران می‌گویند انحصار داده‌‌ای مانع توسعه اکوسیستم لندتک کشور شده و می‌خواهند زمینه‌ی گفت‌وگو و فرهنگسازی را فراهم کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

برگزارکنندگان «رویداد بزرگ لندتک ایران» می‌گویند انحصار داده‌‌ای مانع توسعه اکوسیستم لندتک کشور شده است و از همین رو می‌خواهند زمینه‌ی گفت‌وگو را فراهم کنند. آن‌ها در نشست خبری این رویداد نبود سواد مالی را دغدغه خود دانستند و گفتند به‌دنبال فرهنگسازی درباره لندتک‌ها هستند.

رونمایی نقشه لندتک ایران و حضور دانشجویان ۸ دانشگاه برتر کشور در رویداد لندتک ایران و تشکیل صنف لندتک تا سال آینده از جمله خبرهایی بود که در نشست امروز مطرح شد.

زمان صحبت درباره لندتک‌ها

رضا قربانی، عضو هیئت‌رئیسه‌ی کمیسیون نوآوری اتاق بازرگانی در ابتدای این نشست دلیل برگزاری این رویداد را اینطور توضیح داد:

با تبلیغات سرای ایرانی، شهر فرش، اسنپ‌پی، تارا و مانند آنها در گوشه‌وکنار شهر و تبلیغ خرید قسطی و امثال آن در رادیو و تلویزیون به‌نظر می‌رسد که موضوع تأمین مالی خرد، لندتک‌ها و فین‌تک‌ها به‌شدت در کشور فراگیر شده است. به همین دلیل اکنون بهترین زمان برای صحبت درباره لندتک‌هاست. روند فناوری به‌شدت در زندگی ما تأثیرگذار است و همینطور‌ که آثار مثبتی دارد، می‌تواند تبعاتی هم در پی داشته باشد.
- رضا قربانی، عضو هیئت‌رئیسه‌ی کمیسیون نوآوری اتاق بازرگانی

او ادامه داد: «ما در مجموعه‌ی کارخانه نوآوری رسانه راهکار به این جمع‌بندی رسیدیم که باید در بخش لِندینگ کار ویژه‌ای انجام دهیم و رویدادی با حضور بازیگران شاخص و فعالان این حوزه برگزار کنیم.»

نقشه لندتک کشور رونمایی می‌شود

رضا جمیلی، دبیر برگزاری رویداد لندتک ایران مهمترین اتفاق رویداد پیش رو را «رونمایی از نقشه اکوسیستم لندتک کشور» دانست و گفت: «جریان تجارت الکترونیک ایران در سال‌های ۹۷، ۹۸ شکل گرفت. آنچه در دو، سه سال گذشته دوباره تجارت الکترونیک را به نقطه آغازین برگردانده است، لندتک است. به‌نظر می‌رسد که ابزار، فناوری و مفهوم لندتک‌ها بار دیگر در حال بازنویسی تجارت الکترونیک ایران است و تجارت به معنای سنتی هم تحت تأثیر لندتک در حال تغییر است.»

او با اشاره به انعکاس این تحولات در رویداد لندتک، درباره نقش دانشگاه‌ها توضیح داد:

فضای آکادمیک در همه دنیا، پیشران فناوری و نوآوری است اما دانشگاه در ایران از این فضا عقب می‌افتد. با این همه در این رویداد برای درگیرکردن دانشگاه‌های مختلف از جمله انجمن‌های تخصصی‌شان تلاش کردیم. با اینکه رویدادهای ما همیشه بی‌.تو.‌بی (B to B) و برای کسب‌وکارها بوده است، این امکان را فراهم کردیم که جامعه دانشجویی بتوانند تسهیلات خاصی داشته باشند. در واقع به شکل محدود بلیت‌های رایگان فراهم کردیم.
- رضا جمیلی، دبیر برگزاری رویداد لندتک ایران

او با این گفته‌ها خبر داد: «با تمام محدودیت‌ها، حدود ۱۰ درصد از شرکت‌کنندگان رویداد لندتک ایران، دانشجویان هشت دانشگاه برتر کشور هستند.»

مینا والی، نائب رئیس هیئت مدیره راه‌کار هم گفت: «تلاش کردیم بازیگران کوچک و بزرگ این حوزه را دور هم جمع کنیم. فهرستی که شناسایی کردیم نزدیک به ۱۰۰ کسب‌وکار را در خود جای داده است که خیلی‌هایشان شناخته‌شده نیستند.»

لندتک‌ زیست اقتصادی ما را تغییر می‌دهد

دبیر برگزاری رویداد لندتک ایران در ادامه از ضرورت آگاهی‌بخشی درباره لندتک‌ها صحبت کرد.

نتیجه‌ی گفت‌وگوی ما با بیش از ۱۰۰ نفر در نمایشگاه الکامپ این بود که خیلی از مردمی که کاربر کسب‌وکارهای لندتکی هستند و از آنها وام می‌گیرند، لندتک را نمی‌شناسند. به همین دلیل با هدف آموزش، بخشی از مخاطبان رویداد را کاربران و مصرف‌کنندگان نهایی تعریف کردیم.
- رضا جمیلی، دبیر برگزاری رویداد لندتک ایران

او با اشاره به دغدغه‌ی سواد مالی کاربران گفت: «ما در مطالعه پیش از رویداد بیش از ۳۰ جلسه با فعالان لندتک داشتیم و دغدغه‌ی همه‌ی آنها به‌بار آمدن بدهی برای کاربرانی بود که سواد مالی ندارند و فرهنگ استفاده از وام را نمی‌شناسند.»

به گفته‌ی جمیلی به همین دلیل برای اولین بار مخاطب مدل بی.تو.سی به رویداد اضافه شده تا فقط کسب‌وکارها در این برنامه حاضر نشوند: «کسب‌وکارها از ما خواستند تا از طریق فرهنگ‌سازی عامه‌ی مردم لندتک را بشناسند و به همین دلیل بخشی را به آموزش‌هایی اختصاص دادیم که به درد مردم بخورد. به همین دلیل بخشی از مخاطبان رویداد را کاربران و مصرف‌کنندگان نهایی تعریف کردیم و نتیجه این بود که بیشترین حجم بلیت‌فروشی را داشتیم.»

معاون توسعه کسب‌وکار راه‌کار در بخش دیگری از گفته‌های خود رفتارسازی را مهم‌تر از فرهنگ‌سازی دانست و گفت: «لندتک رفتار خرید ما و زیست اقتصادی را تغییر خواهد داد. ما الان افرادی در جامعه داریم که از لحاظ اقتصادی فقیر و ضعیف هستند و نباید آنها را به افراد فقیرِ بدهکار تبدیل کنیم. این وظیفه‌ی لندتک‌هاست که بتوانند در راستای فرهنگسازی و رفتارسازی حرکت کنند.»

حلقه‌ی مفقوده‌ی اتصال بین داده‌ای

نبود یکپارچگی در داده‌ها و انحصارطلبی موضوع دیگری بود که در این نشست مطرح شد. قربانی در این مورد گفت:

یکپارچگی داده موضوع بسیار مهمی است و از مدت‌ها قبل نهادهای صنفی در تلاش برای حل این مسئله هستند؛ آنها با ساختن بلک‌لیست، ایجاد دیتابیس مشترک بین کسب‌وکارها سعی کرده‌اند در موضوع اعتبارسنجی به هم کمک کنند. اتفاقات مثبتی رخ داده اما واقعیت این است که من به عنوان فعال حوزه اقتصاد دیجیتال راضی نیستم و آن اتفاق بزرگ برای گردش اطلاعات تا امروز رخ نداده است.
- رضا قربانی، عضو هیئت‌رئیسه‌ی کمیسیون نوآوری اتاق بازرگانی

قربانی با اشاره به این مشکلات تأکید کرد: «برخی هنوز اطلاعات را به‌صورت انحصاری برای خودشان می‌دانند و از به اشتراک گذاشتن این داده‌ها می‌ترسند. فقط یک نهاد اعتبارسنجی داریم که به‌صورت انحصاری مجوز خود را از بانک مرکزی گرفته و کار اعتبارسنجی را انجام می‌دهد. گاهی اوقات حتی اخطارهایی به کسب‌وکارها می‌دهند تا به سمت اعتبارسنجی نروند. یعنی باید اعتبارسنجی را فقط از شرکت رتبه‌بندی اعتباری ایرانیان دریافت کنند.

گاهی اوقات اخطارهایی به کسب‌وکارها می‌دهند تا به سمت اعتبارسنجی نروند

واقعیت این است که امروز اکوسیستم لندتک بسیار واگرا است و امیدواریم که بتوانیم زمینه گفت‌وگو را فراهم کنیم. از آنجا که این روند گاهی انرژی بسیار زیادی از ما می‌گیرد، ترجیحمان این بوده که به سمت موضوعات آموزشی برویم و مطالباتمان را مطرح کنیم.
- رضا قربانی

میثم سلیمانی، مدیر محتوای راهکار هم در‌این‌مورد گفت: «رویداد پیش رو می‌تواند حلقه اتصالی بین کاربر نهایی، شرکت لندتکی و تأمین‌کننده مالی باشد. با شکل‌گیری این تعامل، ساختاری ایجاد می‌شود که رکود و ضعف رتبه‌سنجی در آن دیده نمی‌شود.»

عضو هیئت‌رئیسه‌ی کمیسیون نوآوری اتاق بازرگانی بهترین خروجی برای رویداد پیش رو را، شکل‌گیری صنف لندتک تا سال آینده دانست و ابراز امیدواری کرد که اتاق بازرگانی هم از این موضوع حمایت کند و با این گفته‌ها از دشواری فعالیت لندتک‌ها در گذشته صحبت کرد.

یادم است زمانی که کسب‌وکارهای فین‌تکی به‌طور خاص در حوزه‌ی پرداخت‌یاری کار می‌کردند، فیلتر می‌شدند، بسته می‌شدند، گاهی بازداشت می‌شدند و انواع اتفاقات برایشان می‌افتاد. سال ۹۶ بود. بچه‌های حوزه فناوری دور هم جمع شدند و انجمن فین‌تک شکل گرفت و مطالبه‌گری را ادامه داد.
- رضا قربانی، عضو هیئت‌رئیسه‌ی کمیسیون نوآوری اتاق بازرگانی تهران

هنوز با قوانین لندتک‌ها آشنا نیستیم

مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران در نشست خبری رویداد بزرگ لندتک ایران گفت: «ما نمی‌خواهیم که در زمینه لندتک‌ها منفعل باشیم. بخشی از وظیفه اتاق فرهنگسازی و آموزش و بخش دیگر مطالبه‌گری و پیگیری مسائل است. در دوره‌ی فعلی سعی داریم نتیجه‌محور باشیم و برای دستاوردها تلاش کنیم.»

او با اشاره به عضویت انجمن فین‌تک و انجمن تجارت الکترونیک در اتاق بازرگانی تهران و حضور آن‌ها در جلسات کمیسیون، ادامه داد: «اتاق جایی است که نمایندگان بخش خصوصی در مقابل تصمیم‌گیران دولتی قرار می‌گیرند و دسترسی نزدیک‌تری به آنها پیدا می‌کنند. تلاش کرده‌ایم که در جلسات کمیسیون مباحث مربوط به حوزه لندتک را بررسی کنیم و یکی از این موارد مربوط به بخشنامه بانک مرکزی و مشکل لندتک‌ها بود. سعی کردیم نظرات فعالان را با بانک مرکزی در میان بگذاریم.»

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران درباره نتایج این جلسات توضیح داد: «در ابتدا سعی کردیم نقشه راهی به هیئات رئیسه اتاق بدهیم و موضوعات خاص لندتک‌ها را مشخص کنیم. در این جلسات دریافتیم که هنوز با قوانین لندتک آشنایی نداریم. نئوبانک‌ها را هم دعوت کردیم تا جلساتی بگذاریم و بحث کنیم اما در نهایت هنوز به دستاورد ملموسی نرسیده‌ایم.»

جزئياتی درباره‌ی رویداد

 رویداد لندتک ایران؛ بزرگ‌ترین گردهمایی فعالان لندتک، BNPL، پرداخت و تامین مالی خرد ایران است که ۱۷ و ۱۸ مرداد امسال در سالن همایش ضرغام تهران برگزار می‌شود

بخش صبح‌گاهی رویداد تخصصی و بدون حضور ثبت‌نام کنندگان است. و بخش عصرگاهی رویکرد آموزشی و کارگاهی دارد. تلاش کردیم در این ۵۰ بخش محتوایی دغدغه همگرایی لندتک‌ها به‌صورت محسوس و نامحسوس دیده شود.
- رضا جمیلی، دبیر برگزاری رویداد لندتک ایران

در این رویداد که کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار برگزارکننده آن است، بیش از ۵۰ بخش محتوایی طراحی شده و بیش از ۱۵ فضای ویژه برای شرکت‌ها و کسب‌وکارها در نظر گرفته شده است.