تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3738268
شناسه : 3738268
تاریخ :
برگزاری دوره معرفتی «اسلام ناب» با حضور ۷۵۰ دانشجو در قم اقتصاد ایران: قم- دوره‌ معرفتی و تشکیلاتی «اسلام ناب» با حضور ۷۵۰ دانشجو از سراسر کشور در شهر مقدس قم در حال برگزاری است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: دوره معرفتی و تشکیلاتی «اسلام ناب» از سال ۱۳۹۵، نخستین بار، با چند دانشگاه در تهران آغاز به کار کرده و اکنون به صورت کشوری، به مدت ١۴ روز برگزار می‌شود.

هدف اصلی دوره «اسلام ناب»، آشنایی تشکل‌های دانشجویی با منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی در ابعاد معرفتی و تشکیلاتی و سیاسی است.

پذیرش در دوره اسلام ناب منحصراً به صورت تشکلی است و در طول سال تحصیلی، مرکز رهیاری، وظیفه ارتباط برقرار کردن با تشکل‌ها و آسیب شناسی آن‌ها را برعهده دارد و با تشکیل یک پرونده از تشکل، مطالبی که تشکل برای رشد و پیشروی اعضای خود نیاز دارد در دوره پیاده سازی می‌کنند.

اهداف دوره اسلام ناب

انقلاب اسلامی ایران در گام دوم خود، بیش از گذشته به نیروی جوان انقلابی و مؤمن و دارای فهم نیازمند است تا بتواند قله‌های مختلف علمی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی را در دنیا فتح کند.

این نیروی جوان که هم اکنون در دانشگاه‌های کشور مشغول تحصیل هستند برای فتح این قله‌ها نیاز به معلومات و دانش‌هایی، بیش از آنچه در کلاس‌های درس گفته می‌شود دارد تا بتواند به یک عنصر فعال در جامعه‌ی خود تبدیل شود.

تشکل‌های دانشجویی یک چنین بستری را فراهم می‌کنند تا دانشجو بتواند با انجام کار واقعی در میدان‌های کوچک و بزرگ مختلف، استعدادهای خود را به منصه ظهور برساند.

مرکز اسلام ناب سعی دارد تا با آموزش‌های هوشمند در زمینه‌های معرفتی و تشکیلاتی و کنشگری، به تشکل‌های دانشجویی، ضمن آشنایی آن‌ها با منظومه فکری امام راحل و مقام معظم رهبری، در ایجاد بستری برای ارتقای رشد و تربیت دانشجویان انقلابی کمکی کرده باشد چرا که این مرکز معتقد است، که در مکتب امام (ره)، سلوک و رشد از معرفت شروع می‌شود و این باورها است که باید اصلاح شود تا اراده قیام بالله شکل گرفته و حرکت آغاز شود.

برگزاری دوره معرفتی «اسلام ناب» با حضور ۷۵۰ دانشجو در قم

امتیازهای دوره اسلام ناب

خصوصیات و امتیازهای این طرح در دوره‌های مختلف مورد استقبال تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌های برتر کشور، به خصوص شهر تهران، قرار گرفته است؛ چه بسا این امر به دلیل امتیازهای موجود در این دوره بوده که به بعضی از آنها اشاره می‌شود.

۱) طرح محتوایی نو و منحصربه فرد:

پایه ریزی نگرشی صحیح از اسلام ناب برای مخاطبین به وسیله آشنا کردن ایشان نسبت به نظرات و نگرش رهبران انقلاب که عمل کننده حقیقی اسلام در جامعه هستند. نظام مندی محتوایی و امتداد از مبانی تا میدان‌های عینی و عملی موردنیاز نهضت ایجاد یا به روز رسانی منابع محتوایی (آثار رهبران انقلاب) متناسب با ادبیات قابل فهم و امروزی.

۲) تخاطب نخبگانی:

تمرکز روی تشکل‌های برتر کشور جهت آماده سازی هسته‌ها به عنوان کادر اصلی تحولات انقلاب، گستره قابل توجه جامعه هدف از حیث تنوع دانشجویان برتر از دانشگاه‌های مختلف انتخاب و گزینش مخاطبین اصلی جهت سرمایه گذاری‌های میان مدت و بلندمدت.

۳) ارتباط مستمر با شرکت کنندگان:

ارتباط مستمر با شرکت کنندگان بعد از دوره و هدایت حلقه‌های فکری عملیاتی شکل گرفته در بستر تشکل‌های انقلابی، یکی از اقدامات دوره اسلام ناب است که در قالب طرح‌هایی همچون هسته‌های امام روح الله، رهیاری مرکز اسلام ناب، اسلام ناب دانشگاهی و غیره صورت می‌پذیرد.

۴) تمرکز بر پشتیبانی و اصلاح تشکل‌های انقلابی:

این هدف گذاری از سه طریق صورت می‌پذیرد که شامل تقویت روحیه و مبانی کار تشکیلاتی در مخاطبین، هدایت و حمایت محتوایی از فرایندهای کادرسازی تشکل‌ها و آموزش جانشین پروری به مخاطبان. کمک به اصلاح و رشد تشکل‌های انقلابی به واسطه تثبیت و تعمیق گفتمان‌های پیشروی انقلاب.

۵) هسته حوزوی طراحی و پشتیبانی محتوایی:

خصوصیت بارز این جمع، علاوه بر درجات عالیه علمی، حائز سوابق مؤثر در سطوح بالای تشکیلاتی و آشنایی کامل با فضای مخاطبین اصلی در دانشگاه است این نکته در طراحی موفق یک دوره معرفتی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه جوان تحصیل کرده نسل جدید انقلاب نقش مؤثری داشته است.

برگزاری دوره معرفتی «اسلام ناب» با حضور ۷۵۰ دانشجو در قم

مخاطبین دوره اسلام ناب

دوره اسلام ناب، جامعه‌ای گسترده و متنوع از مخاطبین ویژه و فعال را تحت پوشش محتوایی خود قرار خواهد داد. کنار هم قرار گرفتن این طیف متنوع از مخاطب به مسؤولین تشکل‌های دانشجویی و ورودی‌های تشکل‌های دانشجویی خود آن یک بسته تربیتی و ارتباطی کم نظیر برای جوانان انقلابی پدید می‌آورد.

عموم این گروه از مخاطبین دوره در استان قم حدود ۳۵۰ نفر از دانشجویان دختر و ۴۰۰ نفر از دانشجویان پسر دانشگاه‌های برتر سراسر کشور است که علاوه بر اینکه از نظر سنی در انتهای سال‌های اول و یا دوم دوره کارشناسی هستند، از لحاظ کیفی، این اعضا جزو نیروهای فعال تشکل‌های انقلابی بوده و در واقع اصلی ترین مخاطب دوره، تشکل‌های دانشجویی انقلابی در دانشگاه‌های کشور هستند که دارای توانایی بالقوه و یا بالفعل اند.

امیر محمد غیاثی، معاون فرهنگی دوره اسلام ناب دانشجویی برادران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: دوره معرفت اسلام ناب هر ساله با حضور فعالان تشکل‌های دانشجویی به خصوص بسیج دانشجویی و با همکاری مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی و بنیاد نهضت برگزار می‌شود.

محوری ترین موضوع دوره اسلام ناب، کلام و مکتب امام راحل است

وی بیان کرد: دوره اسلام ناب در سال گذشته در اردوگاه آبعلی برگزار شد و امسال نیز این توفیق نصیب شد تا این دوره در جوار کریمه اهل بیت علیهم السلام و در شهر مقدس قم برگزار شود.

معاون فرهنگی دوره اسلام ناب دانشجویی برادران عنوان کرد: دوره اسلام ناب از سال ۹۵ با حضور تعداد معدودی از دانشجویان آغاز شد و هر ساله بر تعداد آنان افزوده شد.

غیاثی با بیان اینکه محوری ترین موضوع دوره اسلام ناب، کلام و مکتب امام راحل است افزود: پرداختن به این امر از الزامات امروز فعالان تشکل‌های دانشجویی است.

معاون فرهنگی دوره اسلام ناب دانشجویی برادران ابراز کرد: مکتب امام راحل در حقیقت نرم افزار اداره کشور و گفتمان پیشرفت است که رهبر معظم انقلاب نسبت به این موضوع از سال ۸۵ تاکنون تاکید دارند.

برگزاری دوره معرفتی «اسلام ناب» با حضور ۷۵۰ دانشجو در قم

دوره اسلام ناب نقطه آغازی بر ساخت انسان باورمند و مجاهد

وی ادامه داد: دوره اسلام ناب نقطه آغازی بر ساخت انسان باورمند و مجاهد است که باید در این راستا در عرصه معنویت و مأموریت رشد کرد.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب نسبت به توجه به معنویت تاکید ویژه ای دارند و این امر لازمه پیشرفت و رشد انسان است که در این راستا در این دوره برنامه‌ها و جلسات مختلفی برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی دوره اسلام ناب دانشجویی برادران، با بیان اینکه در عرصه نگاه به مأموریت نیز برنامه‌هایی در دوره اسلام ناب پیش بینی شده است افزود: در عرصه مأموریت، شناخت سه ساحت صحنه در گذشته، حال و آینده مهم و ضروری است.

غیاثی بیان کرد: در این ارکان‌ها، روایت فتح و عبرت و شناخت صحنه ایران و جهان و خلق رؤیا و نگاه به آینده دنبال می‌شود و برای حرکت در مسیر این افق، کلام امام و رهبری ملاک عمل است.

معاون فرهنگی دوره اسلام ناب دانشجویی برادران اضافه کرد: شناخت نظم نوین جهانی که همانا موضوع فلسطین است، موضوع تولید و همچنین مسئله جهاد تبیین سه عرصه‌ای است که در این دوره به آن پرداخته می‌شود.