تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3738046
شناسه : 3738046
تاریخ :
چالش‌های اصلی حوزه فناوری در روز ملی فناوری اطلاعات بررسی می‌شوند اقتصاد ایران: چالش فیلترینگ، مشکلات مربوط به حوزه منابع انسانی، مسائل مربوط به تامین ارز و ثبت سفارش واردات و... از مهم‌ترین محورهای رویداد روزفناوری اطلاعات هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

نشست خبری روز فناوری اطلاعات امروز، چهاردهم مرداد، با حضور رئیس و اعضای سازمان نظام صنفی استان تهران برگزار شد. روز فناوری اطلاعات در تقویم ۲۲ تیر ماه است اما امسال به دلیل مصادف شدن این روز با ایام محرم و هم‌چنین نزدیکی آن با انتخابات ریاست‌جمهوری به روز ۱۶ مرداد ماه موکول شده است.

در مراسم گرامی‌داشت این روز اعضای سازمان نصر تهران به‌عنوان متولیان برگزاری این رویداد در نظر دارند به ۵ محور مربوط به حوزه فناوری اطلاعات کشور بپردازند.

حسام اسدی، عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، با بیان این که این سازمان همواره به دنبال دریافت و رفع چالش‌های اعضا است، این پنج موضوع محوری را نام برد:

طبق نظرسنجی انجام‌شده از اعضای سازمان تصمیم داریم در این مراسم به پنج حوزه «چالش‌های فیلترینگ برای کسب‌وکارهای‌ حوزه فناوری اطلاعات، چالش‌های فراوان حوزه منابع انسانی، الزامات و گواهینامه‌های متعدد (خاصه گواهینامه‌های حوزه امنیت)، مشکلات مربوط به ارز، ثبت سفارش و تامین کالا و مشارکت بخش خصوصی در نهادهای تصمیم‌گیری بپردازیم.
- حسام اسدی، عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران

با توجه به این که در این نشست احتمال حضور رئیس‌جمهور یا برخی از معاونین او از جمله محمدرضا عارف، معاول اول، و محمدجواد ظریف، معاون راهبردی دولت چهاردهم وجود دارد، اعضای سازمان قصد دارند مطالبات خود در حوزه فناوری اطلاعات را مطرح کنند. به گفته اسدی، رفع فیلتر ۶ پلتفرم اصلی و پرکاربرد در کشور یکی از مهم‌ترینِ این مطالبات است.

علی حکیم‌جوادی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، نیز حضور مسئولان و سران سیاسی کشور در چنین رویدادهایی را لازم دانسته و گفت: «حضور مسئولان در کنار بخش خصوصی است که می‌تواند رسیدن به هدف سهم ۸ درصدی اقتصاد دیجیتال را تسهیل کند.»

او در ادامه به تجربه حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در رویداد روز فناوری اطلاعات سال گذشته اشاره کرد و درباره یکی از دستاوردهای این حضور گفت:

اتفاقی که در رویداد سال گذشته افتاد بند الحاقی تبصره ۳ ماده ۱۰۷ بود که یک نقش جدی برای سازمان نظام صنفی در بخش تحول دیجیتال سازمان‌ها در نظر گرفته شد. با حضور دکتر قالیباف این مساله عملا جا افتاد و به مجلس رفت و در قانون برنامه قرار گرفت. این بزرگترین دستاورد رویداد سال گذشته بود. البته زمینه‌های این اتفاق از قبل آماده شده بود اما وقتی یک مقام مسئول در برابر تعداد زیادی متقاضی قرار می‌گیرد و با درخواست منطقی مواجه می‌شود آن را می‌پذیرد. ایشان هم در همان مراسم قولی به ما داد که در نهایت انجام شد.

رئیس سازمان نصر در ادامه نیز اضافه کرد: «به هر حال اقتصاد کشور ما یک اقتصاد دولتی است و با بخش‌های مختلف دولت کار می‌کنیم و بهتر است که مسئولان در جریان امور ما قرار بگیرند و به ما کمک کنند.»

احسان زرین‌بخش، عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، نیز در این نشست به دعوت از کاندیداهای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و توضیح داد که «مسائلی مثل تامین کالا، مهاجرت نیروی انسانی در حوزه فناوری اطلاعات، مهاجرت شرکت‌ها با تمام ظرفیت‌ها و نیروهای متخصصی که دارند و… از چالش‌های اصلی این حوزه است که باید وزیر بعدی درباره آن‌ها چاره‌اندیشی کند.»

این عضو سازمان نصر تهران با بیان این که «حوزه فناوری اطلاعات در حال حاضر شرایط مطلوبی ندارد» به توضیح اهمیت این حوزه برای کشور پرداخت اما از نادیده گرفته شدن این حوزه در عرصه تصمیم‌سازی‌ها گلایه کرد. زرین‌بخش گفت:

«کشور به دنبال کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی است، به دنبال این است که صنایع دیگر را توسعه دهد اما صنعت فناوری اطلاعات، که یکی از صنایع اساسی در نیل به این هدف است و زیرساخت تولید و خط تولید سایر صنایع هم روی آن سوار می‌شوند، در حوزه تصمیم‌گیری‌ و تصمیم‌سازی در نظر گرفته نمی‌شود. این در حالی است که صنعت فناوری اطلاعات قابلیت ایجاد شفافیت را دارد و هم‌چنین پیشران توسعه و اشتغال‌زا است.»

اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران هم‌چنین از تصمیم برای تشکیل کمیته و دبیرخانه‌ دائمی برای برگزاری همایش‌هایی از جنس رویداد روز فناوری اطلاعات خبر دادند. هم‌چنین این اعضا اعلام کردند که برای مراسم گرامی‌داشت این روز در سال‌ آینده دعوت از مهمانان خارجی حوزه فناوری اطلاعات برای انتقال تجربه، تدارک جایزه حکیم خوارزمی برای چهره‌های شاخص حوزه فناوری اطلاعات و... را در نظر دارند.

سومین رویداد فناوری اطلاعات روز سه‌شنبه، ۱۶ مرداد ۱۴۰۳، از ساعت ۱۶ تا ۲۲ برگزار خواهد شد. ثبت نام و حضور در این رویداد برای اعضای سازمان با کد عضویت رایگان خواهد بود. مراجعه‌کنندگان عام و غیر در مرحله ثبت نام برای حضور در این مراسم نیازمند پرداخت هزینه هستند.

رفع برخی چالش‌ها در حوزه «افتا» و «تامین ارز برای واردات کالا»

حکیم‌جوادی، رئیس سازمان نصر، در بخش دیگری از این نشست به تلاش‌های این سازمان برای رفع بعضی مشکلات و موانع در دو حوزه «امنیت (افتا)» و «تخصیص ارز و تامین کالا» خبر داد. او درباره چالش‌های موجود در حوزه افتا گفت:

«یکی از مشکلات جدی در حوزه افتا سخت‌گیری‌های شدیدی است که در فرایند دریافت مجوزها انجام می‌شود. در جلساتی که با مسئولان در دولت و ریاست‌جمهوری داشتیم اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داد و امیدواریم به‌زودی شاهد این باشیم که صف طولانی دریافت گواهینامه‌های افتا رفع شود.»

حکیم‌جوادی در مورد موضوع عدم تخصیص ارز و هم‌چنین چالش‌هایی که در حوزه تامین و واردات کالا وجود داشت نیز توضیح داد و از اضافه شدن سهمیه ارزی این حوزه خبر داد:

در مورد بحث ارز قوانین سال ۱۴۰۳ متفاوت با سال‌های قبل بود و نگرانی از سوخت شدن منابع ارزی وجود داشت. در جلساتی که با وزارت صمت داشتیم موفق شدیم هم آمارهای جدیدی از کدهای تخصیص ارز برای ورود کالا را دریافت کنیم و آمارهای خودمان به‌روزرسانی شد و هم یک میلیارد دلار به سهمیه ارزی این حوزه اضافه شد.» او در ادامه نیز اشاره کرد که مشکلات دیگر موجود در این حوزه هم با رایزنی‌های سازمان نظام صنفی رفع شده یا در حال حل‌وفصل هستند.

بیشتر بخوانید
  • عضو سازمان نصر: سیاست‌های بانک مرکزی در حال نابود کردن تولید‌کنندگان صنعت فاوا است