تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راه و شهرسازی
لینک : econews.ir/5x3737988
شناسه : 3737988
تاریخ :
برگزاری تجمعات فرهنگی جلوه‌ای جدید برای پایتخت ایجاد کرد اقتصاد ایران: شهردار تهران گفت: برگزاری تجمعات بزرگ فرهنگی آیینی در تهران سبب ایجاد جلوه‌ای جدید برای پایتخت شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه شورای فرهنگی شهرداری تهران، صبح امروز (۱۴ مرداد ۱۴۰۳) برای بررسی آخرین اقدامات صورت‌گرفته در این حوزه و برنامه‌ریزی برای خدمت‌رسانی مناسب به شهروندان در ایام پیاده‌روی اربعین با حضور شهردار تهران، معاون امور اجتماعی و فرهنگی و دیگر مسؤولان ذی‌ربط برگزار شد.

بررسی آخرین اقدامات صورت گرفته پیرامون برگزاری آئین راهپیمایی جاماندگان اربعین نخستین دستور جلسه شورای فرهنگی بود. در همین رابطه مهرداد باقری، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در گزارشی کوتاه گفت: میزبانی اصلی راهپیمایی جاماندگان اربعین برعهده شهرداری منطقه ۲۰ است و برای پیشبرد بهتر کارها تا پایین‌ترین سطح نیروهای فعال در منطقه نیز تقسیم وظایف صورت گرفته است.

برپایی ۲۳۰۰ موکب مردمی در مسیر راهپیمایی جاماندگان اربعین

باقری افزود: امسال در راهپیمایی جاماندگان اربعین ۲۳۰۰ موکب مردمی با حمایت شهرداری تهران و دیگر نهادها برپا خواهد شد.

باقری در ادامه پیرامون اقدامات برنامه‌ریزی شده توسط معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با هدف برگزاری بهتر راهپیمایی جاماندگان اربعین اظهار کرد: بخشی از زوار حاضر در این آئین از شهرهای اطراف تهران هستند. این زوار معمولاً برای بازگشت به محل سکونت خود دچار چالش می‌شوند. از طرفی سیستم حمل و نقلی شهرهای اقماری اطراف تهران نیز برای جابجایی زوار کارآمد نمی‌باشد، به همین جهت با همکاری معاونت حمل و نقل و ترافیک اتوبوس و ون برای جابجایی زوار در نظر گرفته می‌شود.

اجرای سوگواری هنری-آیینی تکیه ملت در ۸ رشته اصلی

بخش دوم جلسه اختصاص به سوگواره هنری تکیه ملت داشت. در همین رابطه رسول آذر سرا مسئول سوگواره تکیه میلاد در گزارشی کوتاه پیرامون این رویداد گفت: سوگواری هنری-آیینی تکیه ملت در ۸ رشته اصلی ابتهال خوانی، مرثیه و روضه خوانی، چهارپایه خوانی، تعزیه و… به چهار بخش فرعی برگزار می‌شود. در برگزاری این سوگواره مناطق ۲۲ گانه تهران کاملاً درگیر می‌باشند و در هر منطقه یک دبیرخانه فعال است.

وی افزود: پس از ارسال آثار در هر رشته سه برگزیده از هر منطقه معرفی می‌شوند که این افراد وارد مرحله نهایی و داوری خواهند شد. تیم داوران نیز طیف گسترده‌ای از چهره‌های فرهنگی هنری و مداحان اهل بیت را تشکیل می‌دهد. به عنوان مثال در حوزه مرثیه و چهارپایه خوانی از داورانی، چون حاج اکبر بازوبند، محمدرضا نوشه‌ور، محسن عراقی و … استفاده می‌کنیم.

آذر سرا در ادامه تاکید کرد: تاکنون استقبال خوبی از سوگواری هنری تکیه ملت صورت گرفته است به نحوی که از هر منطقه حداقل ۱۰۰۰ شرکت کننده نوجوان داریم. هدف ما علاوه بر ایجاد بستری برای رقابت، پرورش استعدادهای نوجوان نیز می‌باشد به همین جهت پس از پایان سوگواره در تلاشیم با همراهی قرارگاه تعلیم و تربیت آرمان استعدادهای شناسایی شده را پرورش دهیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: تکیه ملت هر روز در ورزشگاه شهید شیرودی برپاست. علاوه بر برگزاری رویدادهای آئینی در این تکیه هر شب کنسرت نمایش مذهبی نیز با همت ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما و با حضور هنرمندانی، چون سالار عقیلی برگزار می‌شود.

در بخش دیگری از جلسه حسین اجاقی، رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران پس از ارائه گزارش پیرامون برگزاری رویداد قهرمان شهر در سخنانی کوتاه پیرامون این رویداد گفت: امر استعدادیابی در قهرمان شهر برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود به همین دلیل در بخش‌های پایانی این رویداد استعدادیاب‌های فدراسیون‌های ورزشی نیز با شهرداری تهران جهت شناخت ورزشکاران مستعد همکاری داشتند.

در ادامه جلسه موضوع رویداد آئینی محرم‌شهر به بحث و گفتگو گذاشته شد؛ در همین رابطه مصطفی زیبایی‌نژاد مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران به ارائه گزارش در رابطه با محرم‌شهر پرداخت و گفت: دومین رویداد محرم‌شهر امسال با تغییرات متنوعی نسبت به سال گذشته برگزار می‌شود. در تلاشیم هر شب این رویداد با یک عنوان و محوریت برگزار شود، مانند شب کودکان حسینی، شب خانواده شهدا و.

امسال «خیمه یاری» در محرم‌شهر برپا شده است

زیبای نژاد ادامه داد: در محرم شهر امسال موکب‌های مختلف و موضوع محور فعالیت دارند. به عنوان مثال شهر عزاداران و خیمه بچه‌های حسینی یکی از موکب‌هایی است که امسال اضافه شده است و در برنامه‌های آن از مادحینی، چون میثم مطیعی، محمد حسین پویانفر، محسن عراقی و… بهره می‌بریم. علاوه بر این امسال خیمه یاری نیز در محرم‌شهر برپاست، در این خیمه خیرین مناطق با هدف انجام کار اجتماعی و یاری رساندن به نیازمندان کنار یکدیگر جمع می‌شوند و در نهایت اتفاقات مثبتی، چون آزادی زندانیان جرایم غیر عمد و… با همراهی خیرین صورت می‌پذیرد.

زیبای نژاد در پایان تاکید کرد: بنابر آمار، استقبال شهروندان تهرانی از محرم‌شهر نسبت به نخستین دوره این رویداد افزایش داشته است؛ علاوه بر این همانند سال گذشته امسال نیز مراسم بدرقه زوار اربعین حسینی ۲۵ مرداد ماه در محرم‌شهر برگزار می‌شود.

رفع چالش‌های موجود در راهپیمایی سال قبل جاماندگان اربعین

شهردار تهران نیز در واکنش به گزارش‌های ارائه شده طی سخنانی گفت: راهپیمایی جاماندگان اربعین باب خدمتی است برای کسانی که توفیق زیارت کربلا را ندارند و برگزاری این رویداد امروز برای کل کشور الگو شده است.

وی ادامه داد: برای چالش‌هایی که سال گذشته در راهپیمایی جاماندگان اربعین به وجود آمد، اکنون تدبیر شده است و مسیر حل این چالش‌ها نیز مشخص است، فقط باید با هماهنگی اقدامات اجرایی لازم پیرامون رفع نیازها صورت گیرد.

زاکانی در ادامه پیرامون برگزاری رویداد قهرمان شهر در تهران گفت: ورزش یکی از مواردی است که قابلیت ارتباط‌گیری با تمامی اقشار جامعه را دارد و در برگزاری آن هیچ محدودیتی نیست. شهرداری تهران در کنار تلاش برای گسترش ورزش همگانی باید بستری برای استعدادیابی و رشد ورزش قهرمانی نیز ایجاد کند.

زاکانی در پایان پیرامون برگزاری رویدادهایی، چون محرم‌شهر و سرزمین تمدن‌ها هم اظهار کرد: برگزاری تجمعات بزرگ فرهنگی آئینی در تهران سبب ایجاد جلوه‌ای جدید برای پایتخت شده است و این تجمعات در کنار هویت بخشی باعث درگیری تمامی اقشار جامعه با موضوعات مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی می‌شود.