تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3737968
شناسه : 3737968
تاریخ :
عملیات مه پاشی در شهرستان جم انجام شد اقتصاد ایران: بوشهر- سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم گفت: عملیات مه پاشی با توجه به مشاهده پشه آئدس در شهرستان جم صورت گرفت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، عاطفه قلاوند ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: با توجه به شناسایی صید پشه آئدس در روستای بیدخوار از توابع شهرستان جم و بنا بر دستورالعمل ارسالی، انجام مه پاشی به فاصله زمانی ۱۰ روز از مورخه ۳۰ تیرماه در روستای مذکور انجام شد.

وی اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های اخیر امکان به وجود آمدن مکان‌های مناسب جهت رشد و تکثیر پشه آئدس وجود دارد، بنابراین با رعایت چند نکته ساده ولی مهم می‌توان از تکثیر این پشه‌ها در محیط اطراف خود جلوگیری کرد.

قلاوند افزود: با توجه به اینکه تاکنون درمان موفقیت‌آمیزی برای این بیماری تهیه نشده است، مؤثرترین و مهم‌ترین راه پیشگیری از رشد و تکثیر پشه آئدس، از بین بردن آب‌های راکد و بهسازی محیط است.

وی اضافه کرد: پشه آئدس در مناطق پرجمعیت فارغ از منابع آب قابل‌اعتماد، عدم مدیریت صحیح زباله و بهداشت نامناسب رشد می‌کند، به‌طور دقیق‌تر می‌توان گفت این نوع پشه در مناطقی که سیستم آب‌لوله‌کشی ندارند، بسیار رایج است و تا حد زیادی به آب وابسته است.

وی ابراز داشت: ظروف ذخیره آب، گلدان‌های گل، بشقاب‌های زیر گیاهان گلدانی، گلدان‌های گورستان، سطل، قوطی‌های حلبی، محل گرفتگی ناودان‌های مخصوص جمع‌آوری آب باران، فواره‌های زینتی، کاسه‌های آب برای حیوانات خانگی که در داخل یا نزدیک مکان‌هایی که انسان‌ها در آن زندگی می‌کنند، برای زندگی تولیدمثل و تخم‌گذاری این پشه‌ها مناسب هستند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان جم گفت: لاستیک‌های مستعمل خودرو نیز از مکان‌های مناسب تکثیر پشه آئدس است. به گفته وی جمع‌آوری لاستیک‌های مستعمل در محوطه‌های تعمیرگاهی یک ضرورت است چون منشأ اصلی ورود پشه آئدس به ایران به‌ویژه استان بوشهر، لاستیک‌های وارداتی خودرو گزارش شده به‌ویژه لاستیک‌هایی که از کشورهای جنوب شرق آسیا وارد می‌شوند.

وی تصریح کرد: جمع‌آوری لاستیک‌های غیرقابل استفاده، بهسازی محیط به‌خصوص جمع‌آوری آب در چاله آسانسورها در ساختمان‌های نیمه کار و زباله‌هایی مثل قوطی‌ها و بطری‌ها، همچنین ظروف درب باز که امکان جمع شدن آب در آن‌ها وجود دارد، تمیز کردن دائم آب زیر گلدان، خالی کردن آب‌های راکد در منزل مانند آب کولر، تمیز کردن ظرف آب پرندگان و سایر حیوانات خانگی، ضدعفونی ظرف‌شویی و روشویی، تخلیه و شستن مداوم سطل‌های زباله خانگی، پوشیدن پیراهن آستین‌بلند و شلوار و استفاده از پماد دفع حشرات از راه‌های مقابله با پشه آئدس است.