تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3737897
شناسه : 3737897
تاریخ :
غزه تا پاریس؛ اهداف جنبش المپیک چگونه زیر پای صهیونیست‌ها له شد؟ اقتصاد ایران: جنایت جنگی به معنای نقض قانون جنگ است. آیا دیده بان حقوق بشر این همه جنایت جنگی که رژیم منحوس صهیونیستی در غزه مرتکب شده را نمی بیند؟

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل، الناز رحمت نژاد: جنایت جنگی به معنای نقض قانون جنگ است و به اقداماتی مانند کشتار عمدی غیرنظامیان یا اسرای جنگی، شکنجه، گروگان‌گیری، تخریب غیرضروری اموال غیرنظامی، تجاوز جنسی در جنگ و غارت گفته می‌شود.

ارتکاب جنایت جنگی موجب مسؤولیت کیفری فردی برای رزمندگان و هر فردی در ساختار فرماندهی است که دستور هرگونه تلاش برای ارتکاب کشتار جمعی شامل نسل‌کشی و پاکسازی قومی، استفاده نظامی از کودکان و زیر پا گذاشتن تمایز حقوقی میان اصل تناسب و ضرورت نظامی را صادر کرده باشد.

پس از پایان جنگ جهانی دوم، دادگاه‌هایی برای رسیدگی به جنایات جنگی قدرت‌های محور تشکیل شد و اصول حقوقی نورنبرگ را شکل داد. در سال ۱۹۴۹، مفهوم حقوقی جنایات جنگی در کنوانسیون‌های ژنو تعریف شد و تبیین شد که دولت‌ها می‌توانند در خصوص مرتکبان جنایات جنگی، به صلاحیت قضائی جهانی استناد کرده و آنها را در کشور خود محاکمه کنند، حتی اگر جنایت جنگی در خاک کشور آنها رخ نداده باشد. در اواخر قرن ۲۰ و اوایل قرن ۲۱، دادگاه‌ها و محاکم بین‌المللی دسته‌بندی‌های جدیدی از جنایات جنگی را که بر جنگ‌های داخلی اعمال می‌شود نیز تعریف و مدون کردند.

غزه تا پاریس؛ اهداف جنبش المپیک چگونه زیر پای صهیونیست‌ها له شد؟

قتل عمد، شکنجه یا رفتار غیرانسانی از جمله آزمایش‌های بیولوژیکی، وارد کردن رنج شدید یا آسیب جدی به بدن یا سلامت افراد، تخریب و تصرف اموال در سطح گسترده که به صورت غیرقانونی و مغرضانه انجام گیرد و نتوان آن را به دلیل ضرورت نظامی توجیه نمود، مجبور کردن زندانیان جنگی یا دیگر افراد محافظت‏‌شده به خدمت در نیروهای یک قدرت متخاصم، محروم‌کردن عمدی اسیر جنگی یا دیگر افراد محافظت‌‏شده از حق برخورداری از یک محاکمه عادلانه و قانونی، اخراج یا انتقال غیرقانونی یا حبس غیرقانونی‬ و گروگانگیری از مصادیق جنایت جنگی برشمرده شده‌اند.

همچنین اقداماتی مانند حمله عمدی به غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی مانند شهرها، روستاها، مدارس، بیمارستان‌ها، بناهای تاریخی و هر مکانی که هدف نظامی محسوب نشود مصداق جنایت جنگی است.

از دیگر مصادیق جنایت جنگی، به‌کارگیری سلاح‌های مسموم‌کننده و گازها یا مایعات مهلک و سمی است. اهانت شدید نسبت به شأن و حرمت افراد، خصوصاً رفتارهای تحقیرآمیز و موهن، و همچنین ارتکاب تجاوز جنسی، برده‌سازی جنسی، فحشای اجباری، حاملگی اجباری، عقیم‌سازی اجباری یا هر نوع دیگر خشونت جنسی که نقض مفاد کنوانسیون‌های ژنو باشد نیز جنایت جنگی است.

دیده بان حقوق بشر که یک سازمان غیردولتی در شهر نیویورک در ایالات متحده آمریکا است و بر تحقیقات و پشتیبانی حقوق بشر مدیریت می‌کند، «هدف قراردادن عمدی شهروندان غیرنظامی» را در طی یک جنگ، جنایت جنگی می‌داند.

غزه تا پاریس؛ اهداف جنبش المپیک چگونه زیر پای صهیونیست‌ها له شد؟

رژیم صهیونیستی؛ منفورترین رژیم جهان

۳۰۳ روز از حملات زمینی و هوایی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه که مصداق بارز جنایت جنگی و نقض قانون است، می گذرد. حقوقدانان معتقدند این جنایت جنگی در غزه نسل کشی است؛ هر چند کمیته حقیقت یاب سازمان ملل با یک درجه تخفیف، جنایات این رژیم را نابودسازی اعلام کرده که جرمی ضعیف تر از نسل کشی است.

آیا نهادهای حقوق بشری این همه جنایت جنگی که رژیم جنایتکار صهیونیستی در غزه مرتکب شده و شهروندان غیرنظامی که به بیمارستان‌ها و مدارس پناه آورده‌اند را هدف قرار داده، نمی بیند؟ تظاهرات همبستگی با ملت فلسطین و محکومیت ادامه نسل کشی و کودک کشی رژیم صهیونستی در ایران، انگلیس، فرانسه، آلمان، کره جنوبی، اردن، سوئد و ایرلند نشان دهنده این نیست که این رژیم جعلی به منفورترین رژیم جهان تبدیل شده است؟

روزهای سخت صهیونیست‌ها در المپیک ۲۰۲۴

درخواست‌های جهانی برای تحریم رژیم صهیونیستی یک موضوع جدید نیست. مساله تحریم این رژیم اشغالگر در حوزه‌های مختلف ورزشی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دنبال می شود. امروز صهیونیست ها در المپیک ۲۰۲۴ روزهای سختی را تجربه می کنند؛ در هر مسابقه‌ای که بازیکنی از رژیم صهیونیستی در آن حضور دارد تماشاگران با حضور در سالن برگزاری مسابقه با بلند کردن پرچم فلسطین ورزشکارصهیونیستی را «هو» می‌کنند. زینب نوروزی ورزشکار قایقرانی رویینگ ایران درحمایت از مردم مظلوم فلسطین با پرچم همبستگی ایران و فلسطین ظاهر شد.

غزه تا پاریس؛ اهداف جنبش المپیک چگونه زیر پای صهیونیست‌ها له شد؟

مسعود رضوان ادریس جودوکار اهل الجزایر که با حریفی از رژیم صهیونیستی مواجه شده بود حاضر به مسابقه نشد و از دور مسابقات کنار رفت. این ورزشکار الجزایری در حمایت از مردم فلسطین و مخالفت با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی این تصمیم را گرفت.

نورعلی امامعلی جودوکار اهل تاجیکستان پس از مسابقه با نماینده رژیم صهیونیستی در دور یک شانزدهم المپیک ۲۰۲۴ پاریس، از دست دادن با او خودداری کرد. امامعلی که پیروز این مسابقه شد، برای انجام ژست‌های مرسوم پس از مسابقه به سمت حریف نرفت و از تشک خارج شد. این جودوکار تاجیکستانی پیش از خروج از تاتامی با بالا بردن انگشت توحید (انگشت سبابه)، عبارت الله اکبر را به زبان آورد.

غزه تا پاریس؛ اهداف جنبش المپیک چگونه زیر پای صهیونیست‌ها له شد؟

تبدیل ورزشگاه های غزه به بازداشتگاه و مکان نگهداری اسرا

آزادی خواهان جهان که فلسطین موضوع اول آن هاست انتظار داشتند کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) نسبت به کشتار رژیم صهیونیستی در غزه که ورزشکاران هم در آن در امان نمانده اند واکنش نشان دهد. مهم ترین دلیل این خواسته و تحریم ارتش اشغالگر قدس در المپیک ۲۰۲۴ اولاً قطعنامه سازمان ملل است که بر اساس آن کشورهای شرکت کننده موظف هستند در زمان برگزاری بازی‌های المپیک آتش بس اعلام کنند و در غیر این صورت از المپیک اخراج خواهند شد. دوماً فهرست بلند بالای جنایات این رژیم در غزه است که می تواند تحریم این رژیم در رویداد جهانی المپیک را معنادار کند.

از سوی دیگر چهار هدف؛

الف- ترویج و پرورش ویژگی های اخلاقی و جسمانی که اساس ورزش است

ب- تعلیم و تربیت جوانان از طریق ورزش با هدف ساختن دنیایی سرشار از صلح و دوستی

ج- انتشار و ترویج اصول المپیک در سراسر جهان جهت صلح جهانی

د- گرد آوردن ورزشکاران جهان هر چهار سال یک بار، در جشنواره ای به نام بازی های المپیک

اصول اساسی جنبش المپیک است که با مشارکت رژیم صهیونیستی در المپیک پاریس ، در عمل همه آنها نقض شده اند.

از ۷ اکتبر تا امروز بیش از ۳۹ هزار و ۴۰۰ نفر توسط جنایات صهیونیست ها به شهادت رسیده اند. شمار مجروحان نیز به ۹۰ هزار و ۹۹۶ نفر افزایش یافته است. کودکان بزرگترین قربانیان جنگ وحشیانه رژیم صهیونیستی هستند که تاکنون بیش از ۱۷ هزار نفر از آنها در این جنگ جنایتکارانه شهید شده اند. این در حالی است که ۳۵۰ داور و دست‌اندرکار ورزشی، ۲۵۰ فوتبالیست به شهادت رسیده اند. ۵۵ ساختمان ورزشی در بمباران غزه با خاک یکسان شده و ورزشگاه ها به بازداشتگاه تبدیل شده و از این مراکز برای نگهداری اسرای فلسطینی نیز استفاده می شود.

غزه تا پاریس؛ اهداف جنبش المپیک چگونه زیر پای صهیونیست‌ها له شد؟

شرایط رو به بهبود فلسطین و رشد مقاومت در گوشه گوشه جهان

رژیم کودک کش صهیونیستی تا پیش از المپیک ۲۰۲۴ در رویدادهای جهانی همچون پیشامدهای بین المللی ورزشی مثل المپیک سوء استفاده می کرد! پیشامد مذکور مورد توجه افکار و اذهان قرار می گرفت و این رژیم جعلی تا می توانست سطح جنایات خود علیه مردم، زنان و کودکان غزه افزایش می داد. اما این بار در المپیک ۲۰۲۴ وضعیت فرق کرده است. در حال حاضر«مبارزه با رژیم صهیونیستی» به یک جنبش جهانی و فراگیر به خصوص در کشورهای غربی تبدیل شده است. امروز کمتر کشوری است که پرچم ارتش رژیم اشغالگر در آن به آتش کشیده نشده و شاهد مبارزه و تظاهرات مردمی علیه اشغالگری و موجودیت این رژیم جعلی نباشد.

امروز فلسطین شرایط رو به بهبودی را به دست آورده است. فلسطینیان با ده ها شهید و هزاران زخمی بی آبرویی رسانه ای گسترده ای را علیه رژیم صهیونیستی در افکار عمومی جهان برانگیخته اند. حتی هنرمندان و چهره های مشهور دارای تمایلات صهیونیستی را به اعتراض علیه این رژیم کشانده اند؛ تا جایی که ناتالی پورتمن بازیگر سرشناس سینمای هالیوود صهیونیستی و برنده اسکار از حضور رژیم اشغالگر و دریافت جایزه یک میلیون دلاری این رژیم خودداری کرد. شکیرا خواننده معروف کلمبیایی که سابقه دست دادن با مقامات صهیونیست را دارد کنسرت خود در تل آویو را لغو کرد. آرژانتینی ها به خیابان ها ریخته اند تا مانع بازی تیم فوتبال کشورشان با تیم رژیم صهیونیستی شوند. شاهد بودیم با نزدیک‌شدن به افتتاح المپیک پاریس، بخشی از سازمان‌های مردمی در سراسر جهان، ورزشکاران و حتی دست‌اندرکاران المپیک نسبت به حضور نمایندگان رژیم صهیونیستی اعتراض کرده و خواهان عدم‌پذیرش ورزشکاران صهیونیستی شده‌اند که بخشی از آنها عضو ارتش صهیونیست هستند و دست به جنایت می‌زنند.

غزه تا پاریس؛ اهداف جنبش المپیک چگونه زیر پای صهیونیست‌ها له شد؟

درخت مقاومت اکنون پر شاخ و برگ تر از هر زمان دیگری در گوشه گوشه جهان رشد کرده و نوید آزادی نه چندان دور فلسطین از چنگ اشغالگران را می دهد. اما آنچه این روزها برای بسیاری از مردم جهان به‌عنوان یک سؤال مطرح است، این است که حال که تحولات بین‌المللی در ماه‌های اخیر و به تبع آن تحولی که در افکار عمومی جهانی رخ داده است، می‌تواند در راستای نابودی و سرنگونی رژیم کودک‌کش صهیونیستی مؤثر واقع شود. آیا حضور ورزشکاران صهیونیستی در المپیک ۲۰۲۴ مهر تاییدی بر طرح پذیرش کشور بودن رژیم جعلی، خروج از انزوا به خاطر جنایات چندماه اخیر و تطهیر چهره منفور رژیم صهیونیستی نیست؟

غزه تا پاریس؛ اهداف جنبش المپیک چگونه زیر پای صهیونیست‌ها له شد؟

در حالی که المپیک در پاریس جریان دارد، رژیم صهیونیستی هم طی ۱۰ ماه اخیر المپیک جنایات جنگی را در نوار غزه و کرانه باختری به راه انداخته و از ارتکاب هیچ جنایتی در حق ملت فلسطین دریغ نورزیده است. موضوعی که باعث شده علاء اللقطه کارتونیست فلسطینی در کاریکاتوری به همین مساله بپردازد.