تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3737888
شناسه : 3737888
تاریخ :
وزیر خارجه آلمان استقرار تسلیحات دوربرد آمریکا را لازم دانست اقتصاد ایران: وزیر خارجه آلمان با وجود تمام انتقادها طرح استقرار تسلیحات دوربرد آمریکا در خاک کشورش را به منظور مقابله با تهدیدات روسیه لازم دانست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "ان تی وی"، آنالنا بائرباک، وزیر امور خارجه فدرال آلمان در سخنانی مجددا از استقرار برنامه ریزی شده تسلیحات دوربرد آمریکا در آلمان به عنوان یک "بازدارنده" ضروری علیه "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهور روسیه استقبال کرده است.

وزیر امور خارجه آلمان در مقاله مهمان در نشریه بیلد ام زونتاگ در توجیه این مسئله نوشت: اصل امید از ما در برابر روسیه پوتین محافظت نخواهد کرد. آنچه اکنون از ما محافظت می کند این است که ما در اتحادیه اروپا، در ناتو و در آلمان روی امنیت و قدرت خودمان سرمایه گذاری می کنیم. بائربوک توضیح داد که این امر شامل تصمیم برای استقرار سیستم های تسلیحاتی در مقیاس بزرگ ایالات متحده آمریکا هم است.

وزیر خارجه آلمان تاکید کرد که آلمان به یک "بازدارنده معتبر" در برابر روسیه نیاز دارد، که همچنین از لهستانی ها، بالت ها و فنلاندی ها و شرکای ما که مستقیماً با روسیه هم مرز هستند و در ماه های اخیر شاهد شعله ور شدن اقدامات هیبریدی در مرز بوده‌اند حمایت کند.

در حاشیه نشست ناتو در واشنگتن در 10 ژوئیه، آلمان و ایالات متحده آمریکا اعلام کردند که از سال 2026، تسلیحات دوربرد ایالات متحده برای اولین بار از دهه 1990 دوباره در آلمان مستقر خواهند شد. بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان این موضوع را با شکاف جدی توانمندی در اروپا توجیه کرد. "اولاف شولتز"، صدراعظم آلمان هم توضیح داد که این تصمیم برای جلوگیری از وقوع جنگ بوده است.

با این حال، انتقاداتی نیز وجود داشت که قبل از این تصمیم هیچ بحثی وجود نداشته است. به عنوان مثال، زیگمار گابریل، معاون صدراعظم و وزیر امور خارجه سابق آلمان در این باره گفت که آنچه او را آزار می‌دهد قصد استقرار خود این تسلیحات نیست، بلکه این واقعیت است که هیچ بحث عمومی در مورد آن در آلمان وجود ندارد.

"ریکاردا لانگ"، رهبر حزب سبز آلمان نیز از عدم وجود بحث ها در این باره انتقاد کرد. لانگ در این باره گفت "خوب بود اگر اولاف شولتز به عنوان صدراعظم از این فرصت استفاده می کرد تا این تصمیم را به طور شفاف به مردم منتقل کند و انگیزه ها را فاش کند.

تعدادی از نمایندگان پارلمان آلمان نه فقط از نمایندگان حزب سوسیال دموکرات آلمان هم از این تصمیم متعجب و گاها غافلگیر شده اند. "اولاف شولتز"، صدر اعظم آلمان اولین بار در جریان نشست سران ناتو در واشنگتن درباره این اقدام اظهار نظر کرد. وی از یک "تصمیم بسیار خوب" صحبت کرده و تاکید کرد: آلمان باید حفاظت خود را با بازدارندگی داشته باشد. به گفته وی سلاح های دقیق برای این امر ضروری است.

اخیرا همچنین رالف موتسنیچ، از رهبران حزب سوسیال دموکرات در رابطه با طرح های موشکی آمریکا گفت که خطر تشدید ناخواسته نظامی قابل توجه است. وی در این باره گفت: با توجه به جنگ روسیه علیه اوکراین، بهبود توانایی دفاعی مهم است، اما نباید خطرات را نادیده گرفت. موتزنیچ گفت: هنوز مشخص نیست که چرا آلمان به تنهایی باید چنین تسلیحاتی را نصب کند.

انتقاد موتسنیچ از طرح استقرار احتمالی موشک های ایالات متحده آمریکا همچنین با حمایت برخی از مقامات سابق این حزب از جمله نوربرت والتر بورجانس، رئیس سابق این حزب 71 ساله، که بسیار مورد احترام است، همراه شد.

در حاشیه نشست سران ناتو در واشنگتن در 10 ژوئیه، ایالات متحده آمریکا و آلمان اعلام کردند که ارتش ایالات متحده پس از وقفه بیش از 20 سال، دوباره از سال 2026 تسلیحات دوربرد در آلمان مستقر خواهد کرد. این موشک‌ها همچنین شامل موشک‌های تاماهاوک هستند که می‌توانند اهدافی با برد بیش از 2000 کیلومتر را هدف قرار دهند، و همچنین سلاح‌های مافوق صوت که هنوز نیاز به توسعه بیشتر دارند.

به این ترتیب دولت فدرال آلمان اخیرا بار دیگر به ایالات متحده آمریکا اجازه داده است که موشک های دوربرد در آلمان مستقر کند. پیش از این اقدام مذاکرات طولانی انجام شد و انتقادات تندی به این اقدام به ویژه از سوی حزب افراطی "جایگزینی برای آلمان" و چپ صورت گرفت.

با وجود همه این انتقادها وزیر دفاع آلمان هم اخیرا در سخنانی در ایالت هاوایی آمریکا ضمن رد همه انتقادها از توافق برلین با واشنگتن برای استقرار تسلیحات دوربرد در خاک کشورش این طرح را یک اقدام برای بازدارندگی واقعی در برابر روسیه دانسته است.

در مسکو سخنان روشنی در مورد این استقرار برنامه‌ریزی‌شده وجود داشت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنانی، به واشنگتن هشدار داده است که در صورت استقرار موشک‌های دوربرد آمریکایی در خاک آلمان، مسکو دیگر به تعلیق یکجانبه در خصوص استقرار سلاح‌های میان‌برد و کوتاه‌برد پایبند نخواهد بود.

انتهای پیام/