تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3737854
شناسه : 3737854
تاریخ :
سیاست‌های کلان برای امید اجتماعی مبتنی بر فرهنگ باشد اقتصاد ایران: معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: سیاست‌های کلان برای امید اجتماعی باید مبتنی بر فرهنگ باشد و انتظار می‌رود سازمان‌ها و نهادها فعالیت و وظایف خود در حوزه امید اجتماعی را انجام دهند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، سومین نشست تخصصی پیرنگ امید اجتماعی با حضور علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و مرجان صومی مشاور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد.

کلانترمهرجردی با ابراز خرسندی از «در دستور کار قرار گرفتن موضوع امید اجتماعی در شورای فرهنگ عمومی» گفت: مفهوم امید اجتماعی، مفهومی فرهنگی است که در فرهنگ‌های گوناگون، تغییر می‌کند و در جوامع مختلف معنا و مفهوم خود را دارد.

وی افزود: جهت امید اجتماعی در هر جامعه را مبادی زیرساخت آن مشخص می‌کند. امید اجتماعی بحثی مرکب است. هر چند شورای فرهنگ عمومی کشور به این موضوع به صورت تخصصی ورود کرده است اما نباید آن را صرفاً از موضع فرهنگی بررسی کند به خصوص در جامعه امروز که حوزه‌های اقتصاد و معیشت نقش موثری در آن دارند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه گفت: سیاست‌های کلان ما در موضوع امید اجتماعی باید مبتنی بر فرهنگ باشد. انتظار می‌رود سازمان‌ها و نهادها فعالیت و وظایف خود در حوزه امید اجتماعی را انجام دهند.

کلانترمهرجردی بر تغییر روش‌های مقابله جوامع با یکدیگر تاکید کرد و افزود: یکی از ابزارهایی که دشمنان کشور، جامعه ایران را بر اساس آن رصد و تحلیل می‌کنند، نظام ادراکی از جمله امید اجتماعی است، پس لازم است به این موضوع بپردازیم.

وی گفت: نیازمند رویکرد منطقی از امید اجتماعی هستیم که از سیاست‌زدگی به دور باشد. تصویرگری و افق‌آفرینی در امید اجتماعی جوامع انقلابی بعد از بازه زمانی مشخص، به آرمانگرایی میل می‌کند و نقش نخبگان در زبان، منش، افق و عملکرد در ایجاد روش در این موقعیت مهم است. شورای فرهنگ عمومی باید به بلندمدت بودن افق امید اجتماعی فکر کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در پایان گفت: به نظر می‌رسد در برنامه امید اجتماعی ۳ نقص ساختار، فرآیند و فعل باید رفع شود. اینکه متولی ساختار امید اجتماعی کیست، فرآیند پیگیری آن در متن جامعه باید چگونه باشد؟ و اقدامات ما تا چه اندازه امیدآفرین هستند، موضوعاتی هستند که باید در برنامه امید اجتماعی با جدیت پیگیری شوند.