تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3737826
شناسه : 3737826
تاریخ :
فصل جدید مرمت مسجد تاریخی امام خمینی(ره) بروجرد انجام شد اقتصاد ایران: خرم‌آباد - معاون اداره کل میراث‌فرهنگی لرستان گفت: فصل جدید مرمت مسجد تاریخی امام خمینی (ره) شهر بروجرد انجام شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، زهرا بهاروند صبح امروز یکشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: در راستای حفاظت و مرمت بناهای تاریخی استان، مرمت فصل جدید از مسجد امام خمینی (ره) بروجرد انجام شد.

وی گفت: این اقدامات شامل برچیدن اندود فرسوده پشت‌بام، خاک‌برداری - بندکشی و اجرای دوباره کف‌فرش بام با مصالح سنتی است.

معاون اداره کل میراث‌فرهنگی لرستان، اضافه کرد: سالانه باتوجه‌به اعتبار تخصیص‌یافته و با اولویت مرمتی اقدامات لازم بر روی این اثر تاریخی صورت می‌گیرد.

بهاروند، تصریح کرد: مسجد امام خمینی (ره) بروجرد بزرگ‌ترین مسجد تاریخی غرب کشور است که دارای چهار ایوان بزرگ و اصلی است که در هنگام ساخت با کاربری دوگانه مسجد و مدرسه ساخته‌شده و به‌عنوان حوزه علمیه مورداستفاده طلاب علوم دینی قرارگرفته است.

وی افزود: کار ساخت این مسجد در زمان فتحعلی‌شاه قاجار در سال ۱۲۰۹ قمری به پایان رسید و به همین دلیل نام سلطانی بر آن نهاده شد.

معاون اداره کل میراث‌فرهنگی لرستان، گفت: معماری مسجد امام خمینی (ره) بروجرد برگرفته از معماری مسجدشاه تهران است که به لحاظ فرم معماری از نوع مساجد چهارایوانی محسوب شده و نمای کلی آن همانند مسجد امام خمینی (ره) تهران و مسجدالنبی (ص) قزوین است؛ اما به لحاظ مساحت از این مساجد بزرگ‌تر و قدیمی‌تر است.

بنابراین گزارش، مسجد امام خمینی (ره) بروجرد، به شماره ۳۹۴ مورخ ۴۷/۸/۲۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.