تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3737753
شناسه : 3737753
تاریخ :
تست کارایی ضدآفتاب با آینه‌های UV ترفند تبلیغاتی است اقتصاد ایران: رئیس آزمایشگاه کنترل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، در مورد تست کارایی ضدآفتاب با آینه‌های UV گفت: از نظر علمی طرح چنین مواردی بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و باعث سردرگمی و نگرانی مردم می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، شهرام شعیبی اظهار کرد: آینه‌های UV محدوده کوچکی از اشعه UVA را در بازه‌های ۳۲۰ تا ۴۰۰ میلیمتری به‌صورت می‌تابانند؛ بنابراین فقط ضد آفتاب‌های حاوی UVA در این تست موفق می‌شوند و ضدآفتاب‌های حاوی UVB که در طول‌موج ۲۸۰ تا ۳۲۰ میلیمتری منتشر می‌شوند از سوی این آینه‌ها پوشش داده نمی‌شوند.

وی افزود: این آینه‌ها از طیف UVA، تست‌های مضر را به پوست نمی‌تابانند و بخشی را که تأثیر کمتری دارد، منتشر می‌کنند؛ زیرا در غیر این صورت این آینه‌ها می‌توانند باعث آسیب‌های جدی به پوست شوند در نتیجه این آینه‌ها UV طول‌موج‌های پایین مضر که در حوزه تأثیر کرم‌های ضدآفتاب هستند را پوشش می‌دهند.

به گفته رئیس آزمایشگاه کنترل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو، این آینه‌ها فقط ضدآفتاب‌هایی که در فرمولاسیون آنها از مواد شیمیایی استفاده شده است تحت پوشش قرار می‌دهند و فقط ضدآفتاب‌های فوق اشعه UV را جذب می‌کنند و چون در ساخت ضدآفتاب‌های فیزیکی از زینک یا تیتانیوم که نور UV را انعکاس می‌دهند، استفاده شده است؛ پس در این تست کارایی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: این آینه‌ها نمی‌توانند تست مناسبی برای کارایی و اثربخشی ضدآفتاب‌ها باشند، زیرا اگر قرار باشد فقط نوع خاصی از ضدآفتاب را شناسایی می‌کنند، بیشتر باعث سردرگمی و نگرانی مصرف‌کننده‌ها می‌شوند و با توجه به دقت عمل پایین این آینه‌ها بیشتر به عنوان روش‌های تبلیغاتی از آنها استفاده می‌شود.