تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3737737
شناسه : 3737737
تاریخ :
روایت‌های هولناک از زندان «سدی تیمان»؛ جایی بدتر از «گوانتانمو» اقتصاد ایران: شکنجه‌ها و جنایاتی که در زندان سدی تیمان انجام می‌شود، به قدری هولناک است که روی گوناتامو را سفید کرده و حتی صدای برخی صهیونیست‌ها را درآورده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، گرچه شکنجه زندانیان فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی امری عادی به شمار می‌رود، اما در روزهای پس از عملیات هفتم اکتبر سال ۲۰۲۳ شکنجه‌هایی در برخی زندان‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها انجام شد که حتی صدای خود صهیونیست‌ها را نیز در آورده است.

الجزیره در گزارشی در این رابطه می نویسد که یکی از این زندان‌ها با عنوان زندان «سدی تیمان» شناخته می‌شود که در یک پایگاه نظامی در صحرای النقب و در فاصله ۳۰ کیلومتری از نوار غزه به سمت شهر بئر السبع تاسیس شده است. این زندان بلافاصله پس از عملیات طوفان الاقصی تاسیس شد و بسیاری از افرادی که در غزه بازداشت شده بودند، شامل زنان و کودکان و افراد سالخورده به این زندان منتقل می‌شوند.

گزارش‌های حقوقی و رسانه‌ای نشان می‌دهند که نظامیان صهیونیست در این زندان، تجاوزهای شنیعی ضد فلسطینیان بازداشت شده انجام می‌دهند و از هیچ نوعی از شکنجه و توهین و تحقیر فلسطینیان فروگذار نمی‌کنند.

پیش از این، برخی رسانه‌های صهیونیستی از جمله روزنامه هآرتص ابعادی از این شکنجه‌ها را فاش کرد و مدتی بعد گزارش‌های رسانه‌ای و حقوقی دیگر نیز از ابعاد دیگری از این جنایت‌ها پرده برداشت.

ارتش صهیونیستی از زمان آغاز تجاوز به غزه ۳ مرکز نظامی خود را به بازداشتگاه‌های فلسطینیان تبدیل کرده که تنها یک مورد از آنها زندان سدی تیمان است و پایگاه عناتوت و عوفر در کرانه باختری نیز دو مورد دیگر را شکل می دهند.

بنابر گزارشِ افراد آزاد شده از این زندان صهیونیستی، این مرکز در قلب صحرای النقب و در منطقه‌ای دوردست و دورافتاده نسبت به تجمعات مسکونی تاسیس شده و منطقه‌ای کاملاً مجزا از دنیای بیرون است.

خالد محاجنه وکیل فلسطینی که از این زندان بازدید کرده، پیش از این در گفتگو با الجزیره گفت که گرچه زندان‌های اسرائیلی زیادی را دیده است، اما تاکنون چنین زندانی را مشاهده نکرده است. این زندان بیشتر شبیه به پادگان نظامی است و نظامیان در هر گوشه‌ای از زندان حضور دارند.

وی می گوید که در هر اتاق این زندان بیش از ۱۰۰ اسیر در شرایطی غیر انسانی و بدون کوچک‌ترین مایحتاح لازم برای زندگی به سر می برند.

تحقیقات رسمی در مورد زندان و شهادت ۳۶ نفر در آن

بر اساس آماری که ارتش رژیم صهیونیستی اجازه انتشار آن را داده، بیش از ۷۰۰ نفر در این زندان محبوس هستند و بنا بر اعلام منابع عبری، تاکنون بیش از ۳۶ زندانی نیز در آنجا به شهادت رسیده اند که بیشتر آنها از اهالی غزه بوده اند. برخی ارزیابی ها از وجود بیش از ۱۰۰۰ نفر در این زندان خبر می دهد و برخی دیگر نیز معتقدند که هزاران نفر در این زندان حضور دارند.

در ابتدای ژوئن سال جاری، دادگاه عالی رژیم صهیونیستی برای اولین بار بررسی مسدود کردن زندان سدی تیمان را در دستور کار خود قرار داد و قرار شد تحقیقات تدریجی در خصوص بازجویی‌ها و شکنجه‌ها در این زندان انجام شود.

أنیر هیلمن نماینده دادستانی رژیم صهیونیستی اعلام کرده که ۷۰۰ نفر از بازداشت شده‌های فلسطینی از این زندان به زندان نظامی عوفر منتقل شده اند و قرار است ۵۰۰ نفر دیگر نیز منتقل شوند.

در بازجویی سرزده بازرسان نظامی رژیم صهیونیستی از این زندان، ابعاد تکان دهنده ای از شکنجه اسرا مشخص شد، ولی افراد مظنون، دست داشتن در این شکنجه‌ها را رد کردند. همچنین برخی عناصر افراطی رژیم صهیونیستی نیز انجام این تحقیقات را محکوم کردند. این رویکرد در میان بسیاری از اعضای کابینه و پارلمان نیز وجود دارد که از جمله آنها ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی است. عمیحای الیاهو وزیر میراث فرهنگی رژیم صهیونیستی نیز از مخالفان این تحقیقات است که در حمله دیروز به پادگان نظامی نیز مشارکت داشت. زفی سوکوت از حزب صهیونیسم دینی و نیسیم فاتوری از لیکود از نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی بودند که در این حمله مشارکت داشتند.

انواع شکنجه‌های وحشیانه در بازداشتگاه سدی تیمان

برخی منابع حقوقی و رسانه‌ای و گزارش های آنها اعلام می‌کنند که زندانیان فلسطینی در این زندان در معرض انواع شکنجه‌ها و تحقیرها قرار دارند. از شهادت شاهدان فلسطینی موارد شکنجه‌های زیر محرز شده است:

* دست بسته نگه داشتن مستمر زندانیان که در برخی موارد، زندانیان به علت آثار و جراحت‌های ناشی از غل و زنجیرهای زندان، دچار قطع عضو می شوند.

* تحقیر و نقض حقوق زندانیان و شکنجه جنسی آنها.

* انتشار بوهای نامطبوع در زندان و محبوس کردن زندانیان در فضاهای تنگ و جلوگیری از صحبت آنها با یکدیگر.

* اجبار زندانیان به ایستادن طی ساعت‌های طولانی و زدن آنها با باتوم.

*رها کردن مصدومان و مجروحان و عدم مداوای آنها.

* استفاده از سگ‌های وحشی در حین بازجویی و استفاده از تعداد زیادی از نظامیان مسلح.

* استفاده از دستشویی تنها به مدت یک دقیقه امکان‌پذیر است و کسی که از این زمان بیشتر در دستشویی بماند، در معرض شکنجه و تجاوز جنسی و ضرب و شتم قرار می‌گیرد.

* ممانعت از استحمام: هر فرد در طول هفته فقط یک دقیقه اجازه استحمام دارد.

* گرسنه نگه داشتن و محروم کردن آنها از غذای کافی.

*عدم وجود زیرانداز و ملحفه برای زندانیان

* جلوگیری از نماز خواندن زندانیان و انجام فرائض دینی.

روایت‌های وحشتناک زندانیان

همزمان با اوج گرفتن تحقیقات رسانه‌ای در خصوص این زندان در رسانه‌های مختلف دنیا، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز در گزارشی که شامل مصاحبه با ۱۱ اسیر فلسطینی و تعدادی از وکلای زندانیان و گزارش‌های کالبد شکافی موجود می شود، ابعادی از شکنجه‌های استفاده شده در این زندان را برشمرده است.

این روزنامه می‌افزاید یکی از اسرای فلسطینی در نتیجه پارگی طحال و شکستن اندام‌های بدن در اثر ضرب و شتم نگهبانان صهیونیست به شهادت رسیده است. یکی دیگر از زندانیان نیز در حالی که مبتلا به بیماری مزمن بوده، مورد درمان قرار نگرفته و جان خود را از دست داده و یکی دیگر از آنها قبل از اینکه شهید شود، چندین ساعت کمک خواسته است.

گزارش‌های حقوق بشری نشان می‌دهد که شرایط بهداشتی در زندان‌های مملو از جمعیت به شدت وخیم است و اسرای فلسطینی در معرض ضرب و شتم روزانه و تهدید با سگ‌های وحشی قرار می‌گیرند. آنها از دسترسی به غذای کافی و مراقبت بهداشتی محروم هستند و مورد تحقیر جسمی و روانی قرار می‌گیرند.

رونین بار رئیس شاباک در نامه‌ای به زندان‌های رژیم صهیونیستی نسبت به اقدامات حقوقی بین المللی ضد اسرائیل به علت بدرفتاری با زندانیان هشدار داده است. وی در این نامه نوشته که سیستم زندان‌های اسرائیل برای ۱۴۵۰۰ نفر طراحی شده، اما در حال حاضر بالغ بر۲۱ هزار نفر را در خود جای داده است که این تعداد جدای از ۲۵۰۰ زندانی از غزه است که بیشتر آنها در پادگان‌های نظامی زندانی هستند.

بر اساس اظهارات زندانیان فلسطینی، عبدالرحمان هباش ۲۳ ساله یکی از اسرای فلسطینی بود که در زندان اسرائیل و در نتیجه ضرب و شتم شدید نگهبانان جان خود را از دست داد. کالبد شکافی پیکر هباش نشان از جراحت‌های شدید در سمت راست سینه و سمت چپ شکم دارد و بخش‌های متعددی از بدن وی دچار شکستگی شده و طحال او نیز پاره شده که احتمالاً در نتیجه ضرب و شتم صورت گرفته است. عفونت‌های ناشی از این جراحات و نارسایی دستگاه تنفسی به عنوان علائم احتمالی مرگ این اسیر فلسطینی سه هفته بعد از شکنجه وحشیانه وی عنوان شده است.

عبدالرحمن المعری ۳۳ ساله یکی دیگر از اسرای فلسطینی است که در زندان رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌ است. در کالبد شکافی وی کبودی‌هایی در سمت چپ سینه و شکستگی قفسه سینه و اندام‌های بدن مشاهده می شود و کبودی‌های زیادی نیز در قسمت پشت و ران‌ها و بازوی چپ او دیده می شد. محمد الصبار یکی دیگر از این زندانیان است که در نتیجه تزریق یک آمپول در زندان جان خود را از دست داد.

معزز عبیات یکی دیگر از زندانیان فلسطینی است که گرچه زنده از این زندان ‌ها خارج شده، اما در بدو خروج حتی سن خود و سن فرزندان خود را نمی دانست. او غیر از زندان هیچ چیز دیگری را به یاد نمی آورد، این در حالی است که او ورزشکار پرورش اندام بود. او می گوید که زندانبانان با جارو به او تجاوز جنسی انجام داه اند. او زندان سدی تیمان را گوانتاناموی رژیم صهیونیستی توصیف می کند.