تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3737660
شناسه : 3737660
تاریخ :
هواوی در پردازنده بعدی‌اش از اپل و اینتل الگوبرداری می‌کند اقتصاد ایران: هواوی با استفاده از معماری حافظه‌ی یکپارچه در نسل بعدی Kirin قصد دارد گام مهمی در مسیر رقابت با ابرقدرت‌های تراشه‌ بردارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ظاهراً هواوی قصد دارد در نسل بعدی تراشه‌های اختصاصی خود موسوم به Kirin، از معماری حافظه‌ی یکپارچه (UMA) استفاده کند. اپل و اینتل قبلاً از این معماری در تراشه‌های سری M و سری Core Ultra استفاده کرده‌اند. استفاده از UMA یعنی رم به‌طور مستقیم روی تراشه سوار می‌شود و در دسترس سی‌پی‌یو و گرافیک قرار می‌گیرد.

خبر استفاده از معماری UMA در تراشه‌های Kirin هواوی را افشاگر چینی، Fixed Focus Digital در ویبو اعلام کرد. او قبلاً گفته بود که پردازنده‌های کرین مجهز به هسته‌های Taishan V130 می‌توانند از نظر عملکرد با تراشه‌ی M3 اپل رقابت کنند. به‌گفته‌ی این افشاگر، تراشه‌ی جدید هواوی به‌طور خاص برای محصولات هوش مصنوعی طراحی شده و پهنای‌ باند حافظه‌ی آن دو برابر تراشه‌های کامپیوتری نسل قبل است.

پیش‌ از تحریم‌های گسترده‌ی دولت آمریکا علیه هواوی، این شرکت یکی از پیشتازان حوزه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند به‌شمار می‌رفت. غول فناوری چینی در آن دوران به‌تدریج توسعه‌ی بخش تراشه‌سازی خود بود. محدودیت دسترسی به تراشه‌های پیشرفته‌ی کوالکام و اینتل و همچنین استفاده‌نکردن از خطوط تولید پیشرفته‌ی TSMC، هواوی را مجبور کرد که برای ساخت پردازنده‌های اختصاصی خود روی تحقیق‌وتوسعه‌ی سخت‌افزاری تمرکز کند.

هواوی پس‌ از تحریم‌های آمریکا، موفق به تولید تراشه‌هایی کاملاً داخلی ازجمله Kirin 9000S شده است که با فناوری ۷ نانومتری و در کارخانه‌های SMIC ساخته می‌شوند؛ اما این موضوع باعث عقب‌افتادگی محسوس تراشه‌های هواوی نسبت‌ به رقبایی شد که از لیتوگرافی پیشرفته‌تر شرکت TSMC استفاده می‌کنند. حتی پردازنده‌های هوش مصنوعی Ascend 910B هواوی با مشکل راندمان پایین تولید و وجود نقص در ۸۰ درصد تراشه‌های ساخته‌شده مواجه هستند.

مقالات مرتبط:
  • هواوی در اقدامی غیرمنتظره جزئیات تراشه گوشی‌های جدیدش را اعلام کرد
  • پردازنده پرچم‌دار بعدی هواوی احتمالاً به بهینگیِ اسنپدراگون ۸ نسل ۲ خواهد بود

Fixed Focus Digital ادعا می‌کند سرعت پردازش و استنتاج مدل‌های بزرگ هوش مصنوعی در داخل چین، به پهنای‌ باند حافظه بستگی دارد و استفاده از رم یکپارچه در تراشه، عملکردی به‌مراتب قوی‌تر از پردازنده‌های معمولی دارد که در کامپیوترهای ویندوزی استفاده می‌شوند. بدین‌ترتیب ظاهراً هواوی قصد دارد برای رقابت با اسنپدراگون ایکس کوالکام تراشه‌ای بسازد که توان واحد پردازش عصبی (NPU) آن به ۴۵ ترافلاپس خواهد رسید؛ اما حتی در صورت موفقیت در تولید تراشه‌ای که از نظر عملکرد بتواند با غول‌هایی مانند اپل و کوالکام رقابت کند، همچنان ابهاماتی درمورد امکان استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی مایکروسافت، به‌ویژه برند کوپایلت پلاس، وجود دارد.

با وجود تمامی افشاگری‌ها، فقط یک راه برای اطمینان از توانایی رقابت تراشه‌های هواوی با بهترین‌های اپل وجود دارد و آن اجرای بنچمارک‌های عمومی و مقایسه‌ی نتایج است.

هرچند تراشه‌های جدید هواوی که خارج از محدودیت‌های آمریکا تولید می‌شوند، از نظر سرعت به‌طور قابل‌ توجهی از رقبای خود عقب هستند، اما توانایی این شرکت در تولید تراشه همچنان تحسین‌برانگیز است.

زمان مشخص خواهد کرد که آیا چین می‌تواند تراشه‌هایی بسازد که از نظر عملکردی با رقبای آمریکایی خود برابری کنند یا خیر. به‌هرحال هواوی درحال برداشتن گام‌های مثبتی برای رسیدن به این هدف و رقابت با شرکت‌های قدرتمندی مانند AMD، اپل، اینتل و کوالکام است.