تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3737596
شناسه : 3737596
تاریخ :
تغییرات سبک زندگی عامل اصلی کاهش جمعیت در فارس است اقتصاد ایران: شیراز-استاد بخش جامعه‌ شناسی دانشگاه شیراز با اشاره به گزارش‌های دوره‌ای مرکز آمار، از کاهش مداوم نرخ باروری در فارس خبر داد و گفت: تغییرات سبک زندگی، عامل اصلی کاهش جمعیت و نیروی کار است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

حلیمه عنایت در گفتگو با مهر، با هشدار به اینکه نرخ باروری در فارس مانند دیگر استان‌ها به زیر سطح جایگزینی رسیده است، اظهار داشت: چنانچه این روند ادامه یابد، تا چند دهه آینده شاهد افزایش چشمگیر جمعیت سالمندان و کاهش شدید نیروی کار خواهیم بود و این وضعیت می‌تواند به یک بحران اجتماعی و اقتصادی تبدیل شود.

عنایت با تأکید بر اهمیت بنیاد خانواده در آینده کشور، گفت: همسران به عنوان دو بازوی مهم برای پیشرفت خانواده، نقش بسیار مهمی در ایجاد محیطی امن و حمایتگر برای فرزندان ایفا می‌کنند و با توجه به چالش‌های پیش روی خانواده‌های امروزی، تقویت بنیان خانواده نیازمند حمایت‌های اجتماعی، اقتصادی است.

به عقیده وی در جامعه امروز، زن با وجود یک همراه و پشتیبان می‌تواند به عنوان یک همسر و مادر فهمیده در تربیت نسلی فرهیخته گام بردارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه خانواده مرجعیت خود را ازدست داده و فردگرایی افزایش یافته است افزود: این باورها بیشتر به همان تغییرات اجتماعی و فرهنگی بستگی دارد بنابراین نمی‌شود فقط عامل صنعت را مسبب این موضوع دانست‌.

به گفته این استاد دانشگاه جوانان هنوز دوست دارند ازدواج کنند و تشکیل خانواده دهند زیرا معتقدیم بنیاد خانواده در ایران از بین نرفته و برای ازدواج به راهکارهای حمایتی و تضمین شده نیاز دارند.

رئیس سابق مرکز مطالعات زنان دانشگاه شیراز خانواده را عضوی از جامعه دانست و بیان داشت: همراهی و همکاری زوجین و احترام به جایگاه ارزشمند یکدیگر، موجب می‌شود نگاه به حفظ خانواده در آینده دوچندان شود.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش نرخ باروری در کشورهای اروپایی، حمایت‌های جامع و قانونی از مادران شاغل است افزود: در ایران، قوانین حمایت از زنان متأهل شاغل، به ویژه در بخش خصوصی، به اندازه کافی اجرا نمی‌شود و از تضمین کافی برخوردار نیست.

عنایت ادامه داد: برای افزایش نرخ باروری در کشور، ضروری است که قوانین حمایتی از مادران شاغل تقویت شود و تسهیلات مالی و روانشناختی بیشتری برای آن‌ها در نظر گرفته شود. همچنین، فراهم کردن مهدکودک‌های دولتی با هزینه کم و افزایش مرخصی زایمان و مراقبت از کودک می‌تواند گام مهمی در این راستا باشد.