تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3737587
شناسه : 3737587
تاریخ :
واژگان چاله میدونی در مطب/ رفتار نامناسب پزشک با بیمار اقتصاد ایران: جامعه پزشکی برای مردم قابل احترام است، اما متاسفانه انگشت شمار پزشکانی، بعضا با رفتارهای خارج از عرف خود، باعث دلخوری و گلایه همگان می شوند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، هر از گاهی اخبار تأسف باری از درون جامعه پزشکی به گوش می‌رسد که باعث می‌شود نوعی دلخوری نسبت به جایگاه پزشکان به وجود بیاید.

روایت بیمار از برخورد ناشایست پزشک

بیمار یک خانم حدوداً ۵۰ ساله است که به دنبال درد پاشنه پا، تصمیم می‌گیرد نزد متخصص ارتوپدی برود.

این ماجرا و درگیری لفظی پزشک با بیمار، در یک درمانگاه در حومه تهران رخ داده است.

بیمار مدعی است پزشک مربوطه بدون اینکه پای او را معاینه کند، نسخه تجویز می‌کند و ماجرا از همین جا شروع می‌شود.

بیمار می‌گوید؛ پزشک از پشت میزش تکان نخورد و همین موضوع با اعتراض او همراه می‌شود.

پزشک در پاسخ می‌گوید: وقتی وارد اتاق شدید از نوع راه رفتن شما متوجه علت درد پای شما شدم و نیازی به معاینه نبود.

پزشک برای بیمار یک قوزک بند آتل دار می‌نویسد و می‌گوید تا ۱۰ روز باید از آتل استفاده کند.

بیمار با توجه به اینکه شاغل است، از پزشک سوال می‌کند که آیا باید در طول شبانه‌روز آتل را استفاده کند یا خیر؛ که پزشک می پرسد مگر کارمند کجا هستی؟

بیمار جواب می‌دهد چه ربطی دارد و پزشک عصبانی‌تر می‌شود و بعد بیمار هم می‌گوید که از تلویزیون شنیده مدت زمان معاینه بیمار باید حداقل ۲۰ دقیقه باشد.

همین موضوع، دوباره باعث عصبانیت پزشک می‌شود و در جواب می‌گوید برو همانجا که شنیدی.

بیمار می‌گوید به سازمان نظام پزشکی شکایت می‌کند و پزشک، دوباره جواب می‌دهد برو هر جا دلت می‌خواهد شکایت کن. اصلاً برو… شکایت کن.

بیمار در اعتراض به رفتار نامناسب پزشک، می‌گوید: اگر اعصاب ندارید، نیایید مطب.

پزشک جواب می‌دهد: مسائل زندگی شخصی بنده به شما ارتباطی ندارد.

بیمار مدعی است ظرف مدت ۳۵ دقیقه (از ساعت ۱۹:۱۵ تا ۱۹:۵۰) که منتظر بود نوبتش برسد، ۹ بیمار وارد اتاق معاینه شدند و او نفر دهم بود.

یعنی به ازای هر بیمار، حدود ۴ دقیقه وقت معاینه در نظر گرفته شده است که با قوانین نظام پزشکی در منافات است.

در نهایت، بیمار با مدیر درمانگاه تماس می‌گیرد و ماجرا را شرح می‌دهد و مدیر مربوطه هم می‌پذیرد که پزشک متخصص، رفتار ناشایست با بیمار داشته است.

این قبیل برخوردهای نامناسب از سوی انگشت شمار پزشکان با بیماران، به جایگاه جامعه پزشکی لطمه می‌زند و باعث می‌شود برخی افراد از این قبیل رفتارها؛ سوءاستفاده کنند و علیه جامعه پزشکی موضع گیری کنند.

نام و درمانگاه مورد اشاره در گزارش مهر، محفوظ است.