تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3737506
شناسه : 3737506
تاریخ :
تحولات اوکراین| تغییر موضع کی‌یف نسبت به مذاکره با مسکو اقتصاد ایران: نگرانی اوکراین از امکان مذاکرات غرب با روسیه پس از مبادله زندانیان بین دو طرف، تظاهرات مردم برلین و درخواست آنها برای بهبود روابط با مسکو و اعتراف رسانه‌های غربی به موفقیت ارتش روسیه در پیشروی در جبهه نبرد، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  نشریه آمریکایی "Responsible Statecraft" در تحلیلی نوشته که فرایند تغییر موضع اوکراین نسبت به مذاکرات با روسیه آغاز شده است. این مجله با استناد به نظرسنجی مؤسسه بین‌المللی جامعه‌شناسی کی‌یف، به این نکته اشاره کرده که طی یک سال گذشته، تعداد اوکراینی‌هایی که آماده‌اند به منظور پایان دادن به درگیری‌ نظامی، به روسیه امتیازات ارضی بدهند، از 10 درصد به 32 درصد افزایش یافته است. 

در این مقاله با اشاره به اینکه تمایل به دستیابی به نوعی سازش با مسکو دیگر آشکار شده، آمده است: «در میان نخبگان سیاسی نشانه‌ها ظریف‌تر بودند، اما شواهدی وجود دارد که اوکراین ممکن است امکان گفتگوی مستقیم با روسیه را بررسی کند.» 

نشریه انگلیسی "Conversation" نیز در این باره نوشته است، موفقیت‌های نیروهای مسلح روسیه در جبهه نبرد باعث تغییر مواضع اوکراینی‌ها نسبت به مذاکرات صلح شده است.  در این مطلب آمده: «موفقیت‌های تدریجی روسیه در میدان نبرد، آمادگی مردم اوکراین برای تحمل هر گونه سختی لازم جهت بازگرداندن مرزهای سال 1991 را تضعیف کرده است.» 

در این مقاله همچنین اشاره شده که احتمالاً وضعیت اوکراین تا زمانی که در ژانویه سال 2025 رئیس‌جمهور جدیدی در کاخ سفید مستقر شود، بهبود نخواهد یافت و آنها باید به تغییر تاکتیک روی آورند. 

علاوه بر این، طبق نظرسنجی انجام شده توسط مؤسسه بین‌المللی جامعه‌شناسی کی‌یف، تقریباً 60 درصد اوکراینی‌ها معتقدند که کی‌یف باید مذاکرات صلح با مسکو را آغاز کند. طبق داده‌های این تحقیق، شهروندان اوکراینی عملکرد پارلمان و دولت طی سال گذشته را به بدترین شکل ممکن ارزیابی کرده‌ و از آنها ناراضی هستند. 

در اواخر  ماه جولای، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اشاره کرد که غرب به این درک رسیده که پیروزی نظامی بر روسیه  غیرممکن است. به گفته وی، در همین راستا اخیراً پیشنهادات متعددی برای حل و فصل مناقشه اوکراین ارائه شده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و نود و سومین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

افزایش نگرانی مقامات اوکراینی پس از تبادل زندانیان بین روسیه و غرب

روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" گزارش داده که مقامات رسمی اوکراین نگران تبادل زندانیان بین روسیه و کشورهای غربی هستند، زیرا این رویداد نشان‌دهنده توانایی طرف‌ها برای مذاکره است. 

در این مقاله آمده است: «در کی‌یف مدت‌هاست نگران هستند که حامیان اوکراین، به‌ویژه ایالات متحده، ممکن است مذاکرات محرمانه‌ای با مسکو درباره سرنوشت این کشور آغاز کنند. برخی مقامات اوکراینی روز جمعه اصرار داشتند که رئیس‌جمهور ایالات متحده، جو بایدن را مجبور خواهند کرد تا به وعده‌اش که بارها تکرار کرده پایبند بماند که "هیچ چیز درباره اوکراین بدون اوکراین بررسی نخواهد شد."» 

نویسندگان مقاله معتقدند که اوکراینی‌ها درک می‌کنند که کشورشان تنها با کمک‌های تسلیحاتی و مالی متحدان غربی خود زنده مانده است و اگر این کمک‌ها قطع شود، این کشور در «مشکل بسیار بزرگی» گرفتار خواهد ماند.

روز پنجشنبه، در فرودگاه بین المللی آنکارا و با میانجیگری، سازمان اطلاعات ترکیه، مبادله گسترده زندانیان بین روسیه و برخی کشورهای غربی انجام شد و 26 زندانی بین طرفین تبادل شدند: بدین ترتیب هشت شهروند روس که در تعدادی از کشورهای عضو ناتو زندانی بودند به وطن بازگشتند. روسیه نیز در مجموع 16 نفر را آزاد کرد که همان روز حکم عفو 15 نفر توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه امضا شد و یک نفر هم در بلاروس عفو شد.

برگزاری تظاهرات در برلین در حمایت از صلح و دوستی با روسیه

عصر روز شنبه در برلین تظاهراتی با شعار «صلح، آزادی، حقیقت» برگزار شد که در آن معترضان خواستار بهبود روابط کشورشان با روسیه شدند. 

تظاهرات‌کنندگان در خیابان‌های پایتخت آلمان راهپیمایی کرده و جلوی ستون پیروزی تجمع کردند. آنها پلاکاردها و بنرهایی با نوشته‌های «چرا سیاستمداران پاسخگوی اعمال خود نیستند؟»، «صلح برای همه ملل!»، «جنگ با روسیه را متوقف کنید!»، «دوستی با روسیه»، «من با روسیه نمی‌جنگم!»، «صلح بدون سلاح!» حمل می‌کردند. علاوه بر این، شرکت‌کنندگان در این تظاهرات خواستار ادامه تحقیقات درباره انفجار خطوط لوله "نورد استریم" شدند که آلمان را به وابستگی انرژی سوق داد. 

طبق اعلام پلیس، حدود 7 هزار نفر در راهپیمایی اعتراض آمیز به سیاست‌های دولت آلمان در قبال روسیه شرکت کردند و 17 هزار نفر برای شرکت در تظاهرات بعدی ثبت‌نام کردند. 

یک روز قبل، آلکسی پوشکوف، رئیس کمیسیون سیاست اطلاعاتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه یادآور شد که آلمان پس از قطع روابط خود با مسکو،  در میان تمام کشورهای غربی در آسیب‌پذیرترین وضعیت قرار گرفته است. 

در اوایل جولای نیز هارالد کویات، ژنرال بازنشسته آلمانی و رئیس سابق کمیته نظامی ناتو اشاره کرد که غرب جنگ اقتصادی علیه روسیه را آغاز کرد که خود بازنده آن شده است. او اضافه کرد که اقتصاد روسیه در حال رشد است و در رتبه‌بندی کشورهای جهان از نظر تولید ناخالص داخلی در جایگاه چهارم قرار دارد، در حالی که آلمان تنها در حال از دست دادن موقعیت خود است.

مجارستان: توقف ترانزیت نفت روسیه توسط اوکراین با هماهنگی بروکسل بوده است

پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان شب گذشته اعلام کرد که توقف ترانزیت نفت روسیه از طریق خاک اوکراین توسط اتحادیه اروپا هماهنگ شده است و تهدیدات کی‌یف علیه مجارستان احتمال تایید چارچوب‌های صلح اتحادیه اروپا را کاهش می‌دهد.

 او گفت: «شخص است که تحریم‌ها علیه شرکت "لوک‌اویل" توسط بروکسل پیش برده شده‌ بود. ولی اکنون تهدیدات اوکراین در مورد ممانعت از تامین انرژی مجارستان، احتمال تایید چارچوب‌های صلحی که اتحادیه اروپا پیشنهاد می‌کند را زیر سوال می‌برد.»

سییارتو همچنین تاکید کرد که تحویل سلاح‌های غربی نتوانسته است «نتیجه جنگ اوکراین را معکوس کند.» 

سییارتو همچنین تاکید کرد که لهستان در زمینه تامین انرژی به صورت دوگانه عمل می‌کند، به طور عمومی از ابتکارات اروپا در برابر روسیه حمایت می‌کند و در عین حال نفت روسیه را از طریق هند معامله می‌کند. وزیر خارجه مجارستان همچنین اشاره کرد که «آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها نیز همچنان به روابط تجاری با روسیه ادامه می‌دهند»، اما رسانه‌های لیبرال محبوب این موضوع را پوشش نمی‌دهند. 

وی افزود: «اتحادیه اروپا نباید به حدی ضعیف باشد که تامین انرژی دو کشور عضو به خطر بیفتد به خاطر کشوری که با توجه به مشکلات متعدد داخلی، تنها در آرزوی عضویت است.» 

پیش از این، در اواخر جولای اعلام شد که کی‌یف قصد ندارد ترانزیت نفت روسیه به اسلواکی و مجارستان را  از سر بگیرد و بهانه‌های مختلفی در این رابطه مطرح می‌کند.

پیشروی نیروهای روسیه به سمت منطقه استراتژیک برای ارتش اوکراین

مجله آمریکایی "فوربس" گزارش داده است که نیروهای روسیه به سرعت به سمت کراسنوآرمییسک که یک منطقه استراتژیکی برای نیروهای مسلح اوکراین در سرزمین دونتسک است، پیش می‌روند. 

در این مقاله به این نکته اشاره شده که پیشروی نیروهای روسیه هر چه بیشتر جلوتر می‌رود، شرایط برای طرف اوکراینی سخت‌تر می‌شود. بر اساس داده‌های این نشریه، دفاع از این جهت توسط تیپ مکانیزه 47 ارتش اوکراین انجام می‌شود که تجهیزات نظامی آمریکایی در اختیار دارد، با این حال موفقیت زیادی در مقاومت آنها و کند کردن روند پیشروی روس‌ها دیده نمی‌شود. 

"فوربس" اشاره کرده: این در حالی است که نیروهای مسلح روسیه تاکتیک موفقی را توسعه داده‌اند: آنها بمب‌ها را در پشت خطوط دفاعی نیروهای اوکراینی می‌اندازند و دیده‌بان‌ها با استفاده از پهپادها شرایط جبهه را تحلیل می‌کنند. آنها تجهیزات اوکراینی را پیدا کرده و با دقت هدف قرار می‌دهند و این موضوع نگرانی فرماندهان اوکراینی را برانگیخته است.

در اواخر جولای، نشریه چک "IDNES" از وضعیت وخیم نیروهای مسلح اوکراین در نزدیکی کراسنوآرمییسک خبر داد. بر اساس داده‌های این نشریه، ارتش اوکراین با کمبود جدی نیروی انسانی مواجه شده و به زودی ممکن است مواضع کلیدی خود را از دست بدهد. 

چند روز قبل نیز روزنامه "دی ولت" گزارش داد که نظامیان و سیاستمداران غربی دیگر به توانایی‌های نظامی اوکراین در مقابل موفقیت‌های نیروهای مسلح روسیه اعتقاد ندارند. در این گزارش تاکید شده که عبور ارتش روسیه از خط دفاعی دوم نیروهای مسلح اوکراین فقط مسئله زمان است.

اشاره مقام گارد ملی اوکراین به تهدید واقعی حملات هوایی فعال  ارتش روسیه 

روسلان موزیچوک، سخنگوی نیروهای گارد ملی اوکراین روز شنبه اعتراف کرد که ارتش روسیه به لطف حملات هوایی فعال خود، مناطق قابل توجهی را تصرف کرده که این موضوع به تهدیدی جدی برای نیروهای مسلح اوکراین تبدیل شده است. 

او گفت: «این وضعیت یک تهدید جدی است، زیرا در برخی مناطق جبهه‌ نبرد نیروهای مسلح اوکراین در حال تحمل بخش عمده‌ای از حملات هوایی روزانه هستند که قدرت تحرک آنها را از  بین برده است.»

برخی کارشناس نظامی در کی‌یف نیز اذعان دارند که نیروهای روسی به سرعت در چندین جبهه به طور روزانه 100، 150، 200 متر پیشروی می‌کنند و بمب‌های هدایت‌شونده هوایی آنها نقش تعیین‌کننده‌ای در این پیشروی‌ها دارند. به عقیده آنها، تحویل جنگنده‌های F-16 به کی‌یف هم به احتمال زیاد این مشکل را حل نخواهد کرد.

انتهای پیام/