تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3737343
شناسه : 3737343
تاریخ :
برکشایر هاتاوی، سومین سهام‌دار بزرگ اپل، در اقدامی عجیب نیمی از سهامش در کوپرتینو را فروخت اقتصاد ایران: برکشایر هاتاوی متعلق به وارن بافت، در اقدامی غیرمنتظره بخش زیادی از سهام خود در اپل را در سه‌ماهه‌ی گذشته فروخت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

شرکت برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway) که بعد از ونگارد و بلک‌راک سومین سهام‌دار بزرگ اپل به‌حساب می‌آید، در اقدامی عجیب بخش چشمگیری از سهام خود در شرکت سازنده‌ی آیفون را فروخت.

برکشایر هاتاوی در گزارش مالی اخیر خود اعلام کرد که ارزش سهامش در اپل در پایان سه‌ماهه‌ی دوم ۸۴٫۲ میلیارد دلار بوده است. این عدد نشان می‌دهد که شرکت مذکور حدود ۵۰ درصد از سهامش در اپل را فروخته است. با وجود این فروش، اپل همچنان با اختلاف زیاد بزرگ‌ترین سهام موجود در سبد سهام برکشایر را تشکیل می‌دهد.

به‌گزارش CNBC، فروش سهام اپل بخشی از الگوی گسترده‌تری از فروشی محسوب می‌شوند که وارن بافت در سه‌ماهه‌ی دوم دنبال می‌کند. برکشایر در این دوره بیش‌ از ۷۵ میلیارد دلار سهام فروخت که باعث شد ذخایر نقدی شرکت متبوعش به رکورد بی‌سابقه‌ی ۲۷۷ میلیارد دلار برسد.

وارن بافت / warren buffett

وارن بافت در سه‌ماهه‌ی اول سال مالی برکشایر هاتاوی ۱۳ درصد از سهام اپل را فروخته بود و در توضیح این اقدام، به‌دلایل مالیاتی اشاره کرد. بافت خاطرنشان کرد که اگر دولت ایالات‌ متحده برای جبران کسری بودجه در آینده مالیات بر سود سرمایه را افزایش دهد، فروش سهام اپل در سال جاری در درازمدت به‌نفع سهام‌داران برکشایر خواهد بود.

پس‌ از کاهش قیمت سهام اپل در سه‌ماهه‌ی اول که دلیل اصلی آن نگرانی‌های مرتبط با عقب‌ماندن شرکت مذکور از نوآوری در هوش مصنوعی بود، سهام سازنده‌ی گوشی آیفون در سه‌ماهه‌ی دوم با ۲۳ درصد افزایش، به رکورد جدیدی دست یافت. این افزایش زمانی اتفاق افتاد که اپل درباره‌ی برنامه‌های آینده‌ی خود درزمینه‌ی هوش مصنوعی، جزئیات بیشتری به سرمایه‌گذاران ارائه کرد.

مقالات مرتبط:
  • وارن بافت ۱۳ درصد از سهامش در اپل را فروخت
  • سرمایه‌گذار معروف: هوش مصنوعی راهی برای کلاهبرداری است

هنوز مشخص نیست وارن بافت دقیقاً به چه دلیلی سهامی را فروخته که برکشایر برای اولین‌بار حدود ۸ سال پیش خریده کرده بود. دلایل این فروش می‌تواند به مسائل داخلی شرکت و ارزش‌گذاری بازار یا نگرانی‌های مربوط به مدیریت سبد سهام مربوط باشد؛ زیرا بافت معمولاً تمایلی ندارد حجم سهام شرکت‌ها در سبد سرمایه‌گذاری‌های شرکتش از مقدار مشخصی فراتر رود. قبلاً سهام اپل در برکشایر آن‌قدر بزرگ شده بود که نیمی از سبد سهام آن را تشکیل می‌داد.

وارن بافت ۹۳ ساله قبل از اپل عمدتاً از شرکت‌های فناوری دوری می‌کرد. برکشایر تحت‌تأثیر تد وسلر و تاد کومبس، از مدیران سرمایه‌گذاری بافت، خرید سهام اپل را از سال ۲۰۱۶ آغاز کرد. علاقه‌ی بافت به اپل در طول سال‌ها به‌حدی افزایش یافت که میزان سهام این شرکت را بسیار افزایش داد و به بزرگ‌ترین سهام برکشایر تبدیل شد.