تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3737337
شناسه : 3737337
تاریخ :
مهندسان سابق گوگل که Character.AI را بنیان‌گذاری کرده‌اند، به مانتین‌ویو بازگشتند اقتصاد ایران: دو بنیان‌گذار استارتاپ Character.AI که پیش‌تر گوگل را ترک کرده بودند، مجدداً به این شرکت پیوستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

نوم شزیر و دنیل دِ فریتاس، بنیان‌گذاران استارتاپ‌ هوش مصنوعی Character.AI، درکنار برخی از اعضای تیم تحقیقاتی، مجدداً به DeepMind، واحد هوش مصنوعی گوگل پیوستند.

Character.AI با استفاده از مدل‌های زبانی بزرگ به کاربران امکان می‌دهد تا چت‌بات شخصی بسازند و با چت‌بات‌های ساخته‌شده‌ی کاربران دیگر تعامل داشته باشند. این استارتاپ با رونق هوش مصنوعی، سال گذشته به ارزش یک‌میلیارد‌دلاری رسید. در آن زمان، Character.AI درآمدی نداشت؛ اما اعلام کرد در آینده قصد دارد سرویس اشتراکی ارائه دهد.

دو بنیان‌گذار Character.AI سال ۲۰۲۱ گوگل را ترک کردند؛ چراکه گفته می‌شد غول جست‌وجو درخواست و تلاش‌های آن‌ها برای پیشبرد ساخت یکی از چت‌بات‌ها را رد کرد. آن‌ها در همان سال Character.AI را تأسیس کردند.

فریتاس در اوایل سال جاری میلادی به اکسیوس گفت: «برخی همپوشانی‌ها وجود دارد؛ اما مطمئنیم که گوگل هرگز کار جالبی انجام نخواهد داد.» او از سرعت کُند گوگل در ساخت چت‌بات بارد (جمنای فعلی) انتقاد کرده بود.

Character.AI در بیانیه‌ای اعلام کرد که به گوگل مجوزی غیرانحصاری برای فناوری مدل زبانی بزرگ (LLM) فعلی خود اعطا خواهد کرد: «این توافق‌نامه بودجه‌ی بیشتری را برای Character.AI فراهم می‌کند تا به رشدش ادامه دهد و بر ساخت محصولات هوش مصنوعی شخصی‌سازی‌شده برای کاربران سراسر جهان تمرکز کند.»

در بخش دیگری از بیانیه‌ی Character.AI آمده است: «در دو سال گذشته، چشم‌انداز تغییر کرده است. اکنون مدل‌های از‌پیش‌آموزش‌دیده‌ی بیشتری دردسترس هستند. با‌توجه‌به این تغییرات، مزیت استفاده‌ی بیشتر از LLMهای متفرقه درکنار مدل‌های خودمان را می‌بینیم که به ما امکان می‌دهد تا منابع بیشتری را به آموزش و ایجاد تجربه‌های جدید برای کاربران در حال رشد خود اختصاص دهیم.»

گوگل که با انتقاداتی مبنی‌بر شکست در رقابت با چت‌بات ChatGPT مواجه بود، برای سرعت‌بخشیدن به کار خود، تغییراتی را در شرکت اعمال کرد. اواخر سال گذشته، گزارش شد که گوگل در حال مذاکره برای سرمایه‌گذاری صدهامیلیون‌دلاری در Character.AI بوده است.

مقالات مرتبط
  • شایعه: گوگل چت‌بات هوش مصنوعی بر پایه شخصیت افراد معروف می‌سازد
  • هوش مصنوعی دیپ مایند در پیشرفتی چشمگیر موفق به حل سؤالات المپیاد ریاضی شد

شزیر در بیانیه‌ای می‌گوید: «از بازگشت به گوگل و کار به‌عنوان بخشی از تیم دیپ‌مایند گوگل بسیار هیجان‌زده هستم. به تمام چیزهایی که در سه سال گذشته در Character.AI ساخته‌ایم، بسیار افتخار می‌کنم. مطمئنم که منابع حاصل از توافق‌نامه‌ی غیرانحصاری صدور مجوز گوگل به‌همراه تیم عالی Character.AI، موقعیت آن را برای موفقیت مداوم در آینده تضمین می‌کند.»

یکی از سخن‌گویان گوگل می‌گوید: «ما از بازگشت نوم شزیر، محقق برجسته درزمینه‌ی یادگیری ماشین که همراه با تعدادی از همکارانش به تیم تحقیقاتی دیپ‌مایند پیوسته است، بسیار هیجان‌زده هستیم.»

درمقابل، مایکروسافت اوایل سال ۲۰۲۴، مصطفی سلیمان، یکی از بنیان‌گذاران استارتاپ هوش مصنوعی دیپ‌مایند گوگل را برای رهبری ابتکارات هوش مصنوعی استخدام کرد. سلیمان به‌عنوان معاون اجرایی و مدیر بخش هوش مصنوعی مایکروسافت منصوب شد و زیرنظر ساتیا نادلا فعالیت می‌کند. ماه گذشته، رگولاتوری‌های بریتانیا تحقیقاتی را درباره‌ی استخدام کارکنان به‌دست مایکروسافت آغاز کردند.