تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3737260
شناسه : 3737260
تاریخ :
استقرار راویان بومی در یادمان‌های راهیان نور امسال اقتصاد ایران: مسئول کمیته راویان و یادمان های دفاع مقدس سپاه و بسیج گفت: در راهیان نور امسال تصمیم گرفتیم به جای اعزام راوی از استان‌ها، از راویان توانمند بومی استفاده کنیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

محمد جان‌نثار مسئول کمیته راویان و یادمان های دفاع مقدس سپاه و بسیج در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه های یادمان‌های غرب و شمال غرب و استقرار راویان در یادمان‌ها گفت: در راهیان نور غرب، ۶ یادمان در استان کرمانشاه ۴ یادمان در کردستان و ۴ یادمان هم در آذربایجان غربی از یکم مرداد تا پایان شهریور درحال خدمت رسانی به زائران هستند.

وی افزود: در این دوره سعی کردیم از راویان بومی هر استان بیشتر استفاده کنیم تا بتوانیم به پیشمرگان کرد مسلمان که در دوران دفاع مقدس در جبهه های غرب و شمالغرب جان فشانی و ایثار کردند، هویت دهیم. بنابراین در راهیان نور امسال تصمیم گرفتیم به جای اعزام راوی از استان ها به راهیان نور، از میان پیشمرگان کرد مسلمان توانمند استفاده کنیم. پیشمرگان کرد مسلمانی که در دوره های آموزشی مختلف توانمند شده اند.

مسئول کمیته راویان و یادمان های دفاع مقدس سپاه و بسیج در ادامه گفت: مأموریت ما در حوزه یادمان ها در راستای فضاسازی فرهنگی است. همچنین علاوه بر آنکه راویان در یادمان ها حضور دارند و به روایتگری می پردازند، به کاروان ها ابلاغ کردیم که در هر اتوبوس یک راوی مسلط بر منطقه و جبهه های غرب و شمالغرب مستقر شود تا در طول مسیر اتفاقاتی که در آن مقطع رخ داده بود را روایتگری کنند.

جان‌نثار با اشاره به استقبال مردم از یادمان های راهیان نور گفت: ۶ یادمان در استان کرمانشاه برقرار است که از این تعداد چهار یادمان مورد استقبال مردم قرار گرفته است و زائران بسیاری از آنجا بازدید می کنند. یادمان های قصر شیرین و بازی دراز به علت گرمای هوا از تعداد زائران کمتری برخوردار است اما یادمان هایی همچون مرصاد در تنگه چارزبر مورد استقبال بسیار زیادی از زائران قرار گرفته است تا جایی که چند روز پیش همزمان با سالروز عملیات مرصاد، مراسم ویژه ای در آن یادمان برگزار شد.

وی افزود: یادمان پاوه یکی از یادمان هایی است که راویان مستقر در آن یادمان درباره رشادت های شهید چمران و گروه دستمال سرخ ها و رزمندگان پیشمرگ کرد صحبت می کنند که در پاوه حضور داشتند و منطقه را از کومله و دموکرات آزاد کردند. این یادمان یکی از یادمان های مورد توجه و استقبال زائران است.

مسئول کمیته راویان و یادمان های دفاع مقدس سپاه و بسیج گفت: یادمان مریوان، والفجر ۴ در استان کردستان و یادمان شهدای دریاچه زریوار از دیگر یادمان هایی است که زائران بیشتری از آن بازدید کرده اند. یادمان بوالحسن درباره رشادت رزمنده ها در عملیات کربلای ۱۰ روایتگری می‌شود. زمانی که فرماندهان عالی در دوران دفاع مقدس به بن بست رسیدند و نمی‌توانستند امتیازات لازم رو کسب کنند و در پای میز مذاکره بتوانند حق ایران (برگرداندن مرزهای بین المللی، بازگشت اسرا، پرداخت غرامت، تعیین عراق به عنوان متجاوزگر و شروع کننده جنگ) را بگیرند. تصمیم بر این شد تا در شمال غرب کشور در منطقه بوالحسن عملیاتی انجام شود. رژیم بعث عراق و صدام حسین تن به خواسته های ما نداد. این یادمان یکی از یادمان های جذاب در ارتفاعات است که زائران همزمان به خاک مقدس ایران و عراق اشراف دارند. روایت های خوبی در این یادمان انجام می شود.

جان نثار در ادامه سخنانش گفت: یکی دیگر از یادمان ها، یادمان شهدای غریب سیرانبند است که رزمنده ها در آنجا بسیار مظلومانه به شهادت رسیدند. همچنین در آذربایجان غربی یادمان شهید بروجردی مسیح کردستان در شهر نقده است که در مسیر اصلی قرار دارد و بسیاری از زائران از این یادمان بازدید می‌کنند. یکی دیگر از یادمان ها، یادمان بُلفَت و دوپازا است که در نقطه صفر مرزی قرار دارد. در این یادمان حماسه رزمندگان و حمله شیمیایی سردشت روایتگری می شود. سردشت اولین شهری در جهان بود که مورد بمباران شیمیایی قرار گرفت. این بمباران شیمیایی ۵ هزار نفر شهید و مجروح بر جای گذاشت. همچنین یادمان های دیگری همچون دارساوین و دارلک از زائرین کمتری برخوردار هستند.

وی افزود: طبق تجربه و تعالیم انسان ساز اسلامی، راه حکومت بر قلب ها، محبت است. محبت یکی از راه های ارتباط گیری و اقناع سازی برای مخاطبان امروز به شمار می رود. سلاح دیگر سلاح طنز است. خوشبختانه تعداد زیادی از راویان آموزش های لازم را دیده اند تا در این زمینه از طریق بیان خاطرات طنز دوران دفاع مقدس برای قشر جوان، مفاهیم جهاد و شهادت را انتقال دهند. نزدیک به ۲۰ سال تجربه نوشتن در زمینه روایت طنز دارم و کتابی به نام «شوخی به رنگ جبهه» را نوشته ام.زمانی که خاطرات را برای مخاطبان تعریف می کردم، پل مستحکمی میان راوی و مخاطب ایجاد می‌شد. دوره ها در سراسر استان ها برگزار شد و شیوه های ارتباط گیری مؤثر با مخاطب به ویژه مخاطب جوان آموزش داده شد.خروجی و موفقیت راویان در ارتباط گیری با زائران این بود که زائر دانش آموز پس از برگشت، دست خانوادش را می گیرد و به منطقه برای بازدید می آورد.

مسئول کمیته راویان و یادمان های دفاع مقدس سپاه و بسیج در پایان، با اشاره به برنامه‌های پیش بینی شده در راهیان نور گفت: دایر کردن غرفه فروش و پخش کتاب در راستای جذب مخاطب به کتابخوانی، روایتگری راویان مستقر در یادمان ها، اجرای روایتگری در اردوگاه ها به صورت شبانه یا جلسات شب خاطره از جمله این برنامه ها به شمار می رود. همچنین غرفه کاپشن صورتی برای نخستین بار در یادمان هویزه در اسفند ۱۴۰۲ و نوروز ۱۴۰۳ برگزار شد که مورد استقبال بسیاری از زائران قرار گرفت و حتی پیشنهاد شد که چنین برنامه ای برای کودکان هم اجرایی شود. داخل اتوبوس و در طول مسیر علاوه بر روایتگری، برنامه ها، مسابقات برگزار می شود. همچنین اقامه نماز جماعت را در یادمان ها خواهیم داشت.