تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3737250
شناسه : 3737250
تاریخ :
عملیات شناسایی و طبقه بندی مساجد کشور آغاز شد اقتصاد ایران: عملیات شناسایی و طبقه ‎بندی مساجد کشور به تفکیک استان های مختلف با هدف تدوین اطلس مساجد ایران در استان های مختلف آغاز شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، راهیاران استانی بنیاد هدایت سازمان تبلیغات اسلامی، ضمن برگزاری جلسات متعدد با مدیران ادارات شهرستان‌های مختلف استان‌های زنجان، فارس، مرکزی، همدان، مازندران، تهران، البرز، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، کرمان، هرمزگان، کهگیلویه بویراحمد، کرمانشاه، خوزستان، آذربایجان شرقی، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سمنان، سیستان و بلوچستان، کردستان، قم، گلستان و گیلان پیرامون جزئیات و نحوه اجرای عملیات شناسایی و طبقه‌بندی مساجد بحث و گفت‌وگو کردند.

در این طرح اطلاعات مساجد محله‌ها به‌روز رسانی و موقعیت آن‌ها نیز در نقشه ثبت می‌شود؛ افزون‌بر این بر اساس شاخص‌های تعیین شده نسبت به ظرفیت‌های مختلفی که مساجد دارند، آن‌ها را به شش دسته الگو، شاخص، پویا، فعال، دایر و تعطیل طبقه‌بندی می‌کنند.

بر اساس شاخص‌های تعریف شده، مسجد الگو به عنوان بالاترین سطح تعیین شده، به مساجدی گفته می‌شود که امام آن درک صحیحی از مدل امامت دارد و توانسته تیم و تشکیلات منسجمی را فراهم کند و در حال پیاده سازی الگوی امامت در محله است، می‌توانند به عنوان الگوی تحقق امامت معرفی شوند.

مساجد شاخص، مسجدی است که دارای موقعیت جغرافیایی خوب و ظرفیت‌های فیزیکی بالا هستند که در آن‌ها امام فعال و دارای فهم امامت و تیم و تشکیلات قوی وجود دارد که توسط امام شکل گرفته است و می‌توانند جریان‌های مختلف را در شهرستان ایجاد کنند.

مساجدی که سه عنصر امام، تیم و ظرفیت‌های مسجد باهم در آن جمع نیست ولی فعالیت‌های شاخص و اثرگذار در محله و شهر دارند، مساجد پویا هستند و مساجدی که حداقل دو نوبت نماز پر جمعیت در آن‌ها اقامه می‌شود و مراسم‌های آن باشکوه است و در غیر شئون عبادی و مناسکی برنامه‌ای ندارند، مسجد فعال محسوب می‌شوند.

پایین‌ترین سطوح مساجد، مساجد دایر هستند که نماز جماعت در آن‌ها با تعداد نمازگزاران حداقلی اقامه می‌شود. متأسفانه برخی مساجد نیز به کلی تعطیل هستند.

گفتنی است، پس از گردآوری اطلاعات مربوط به مساجد شهرستان‌های مختلف استان، برای نخستین بار اطلس مساجد آن شهرستان طراحی و تدوین می‌شود و در نهایت اطلس مساجد استان تهیه می‌شود.

عملیات شناسایی و طبقه بندی مساجد کشور آغاز شد