تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3737158
شناسه : 3737158
تاریخ :
چین احتمالاً تابستان امسال به خودکفایی اولیه در ابزارهای ساخت تراشه دست می‌یابد اقتصاد ایران: شرکت‌های چینی تأمین‌کننده‌ی تجهیزات ساخت تراشه امیدوارند که در تابستان امسال بیشتر قطعات خود را از داخل چین تأمین کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

گفته می‌شود چین در مسیر دستیابی به خودکفایی اولیه در ابزارهای ساخت تراشه تا تابستان امسال قرار دارد. این خبر را نشریه‌ی چینی SCMP از جرالد یین‌ژیائو، مدیرعامل شرکت تجهیزات خطوط تولید پیشرفته‌ی چین (AMEC) که سازنده‌ی تجهیزات ساخت ویفر در چین است، نقل می‌کند.

کارخانه‌های تولید تراشه به هزاران ابزار و ماشین‌آلات مجهز هستند که معمولاً در هلند، ایالات متحده، ژاپن، کره‌ی جنوبی و تایوان ساخته می‌شوند. با این حال، این کشورها به‌تازگی در پی تحریم‌های آمریکا، ارسال ابزارهای لازم را برای ساخت تراشه‌ در نودهای پیشرفته به چین محدود کرده‌اند؛ بنابراین، چین تلاش‌های خود را برای تکمیل زنجیره‌ی تأمین تجهیزات تولید تراشه تسریع کرده است.

اگرچه دستگاه‌های فعلی چینی هنوز در سطح فناوری روز جهانی نیستند و فقط می‌توانند برای ساخت تراشه‌های قدیمی‌تر استفاده شوند، طبق گفته‌ی یین‌ژیائو که در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ در اینتل،  Lam Research و Applied Materials کار کرده است، زنجیره‌ی تأمین تجهیزات بومی به‌زودی به واقعیت تبدیل خواهد شد.

مدیر AMEC می‌گوید: «فکر می‌کردم که حداقل به ۱۰ سال زمان نیاز داریم تا راه‌حلی پیدا کنیم، اما با تلاش‌هایی که از سوی صدها شرکت در دو سال گذشته انجام گرفت، می‌توانیم تا تابستان به خودکفایی اولیه برسیم.» با وجود این، او بیان کرد که چالش‌هایی در زمینه‌ی کیفیت و قابلیت اطمینان وجود دارد.

شرکت AMEC سیستم‌های لایه‌برداری (Etching) و رسوب‌دهی بخار شیمیایی آلی-فلزی (MOCVD) تولید می‌کند. گفته می‌شود برخی از این ابزارها برای ساخت تراشه‌هایی با فرایند پنج نانومتر کافی هستند. شرکتمذکور اکنون حدود ۶۰ درصد از قطعات مورد نیاز برای Etching و ۸۰ درصد از قطعات ابزارهای MOCVD خود را از داخل چین تأمین می‌کند. این تغییر در کاهش وابستگی به واردات خارجی بسیار مهم بوده است.

مقالات مرتبط
  • آمریکا ۱۸ تراشه‌ساز چینی را تحریم کرد؛ هنوز تعدادی در منطقه امن هستند
  • آمریکا در تلاش برای تشدید تحریم‌های تراشه علیه چین: قوانین سخت‌گیرانه‌تر در راه است

با این حال، شکاف‌های قابل توجهی در بخش ابزار نیمه‌هادی چین وجود دارد. تجهیزات تولیدشده‌ی محلی در حال حاضر تنها ۱۵ تا ۳۰ درصد از ابزارهای استفاده‌شده توسط کارخانه‌های چینی را تشکیل می‌دهند.

به‌گفته‌ی یین، سیستم‌های لیتوگرافی، ابزارهای کاشت یون و سیستم‌های بازرسی با پرتو الکترونی جزء نقاط ضعف اصلی تراشه‌سازان چینی محسوب می‌شوند.