تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3737108
شناسه : 3737108
تاریخ :
واکسیناسیون علیه پنوموکوک در چهارمحال و بختیاری آغاز شد اقتصاد ایران: شهرکرد_معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از آغاز واکسیناسیون علیه پنوموکوک در چهارمحال و بختیاری خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

علی ضامن صالحی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار، مهر اظهار کرد: در ایران سابقه واکسیناسیون به چندین دهه و بیش از ۴۰ سال گذشته باز می‌گردد و در حال حاضر واکسیناسیون علیه ۱۰ بیماری مانند فلج اطفال، دیفتری، کزاز، هپاتیت B، سرخک، سرخچه و… صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: با همت وزارت بهداشت اتفاق بسیار مهم واکسیناسیون علیه «پنوموکوک» و «روتاویروس» امروز در این استان کلید می‌خورد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد یادآور شد: از این پس واکسن‌هایی که برای کودکان تا ۶ سال استفاده می‌شود به این شکل خواهد بود که در بدو تولد واکسن «هپاتیت B»، «فلج اطفال» و «ب. ث. ژ» تزریق می‌شود، در دو ماهگی واکسن «فلج اطفال خوراکی» و واکسن‌های «پنج‌گانه» قرار دارند و بنا است واکسن‌های»پنوموکوک» و «روتاویروس» نیز در این سن اضافه می‌شود، در چهارماهگی «فلج اطفال خوراکی»، «فلج اطفال تزریقی»، «پنج‌گانه» و «پنوموکوک» و «روتاویروس»، در ۶ ماهگی، «فلج اطفال خوراکی»، «فلج اطفال تزریقی»، «پنج‌گانه» و «روتاویروس»، در ۱۲ ماهگی تا امروز واکسن «MMR» تزریق می‌شد که «پنوموکوک» در این سن اضافه می‌شود، در ۱۸ ماهگی «فلج اطفال خوراکی»، «MMR»، سه‌گانه قرار دارد و در ۶ سالگی واکسن‌های «فلج اطفال خوراکی» و «سه‌گانه» قرار دارند.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری افزود: آغاز اضافه کردن این واکسن‌ها با «پنوموکوک» است و در مراحل بعدی «روتاویروس» اضافه می‌شود، این دو واکسن در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گیلان و خوزستان از اردیبهشت امسال آغاز شده است و امروز سیزدهم مردادماه به‌صورت کشوری واکسن «پنوموکوک» به‌صورت سراسری به شیرخواران دوماهه تزریق خواهد شد.

وی بیان داشت: از امروز به‌صورت نمادین در پایگاه خدمات جامع سلامت شماره ۵ شهرکرد تزریق این واکسن آغاز می‌گردد، به شیرخواران دوماهه واکسن «پنوموکوک» نیز تزریق می‌شود.

صالحی‌فرد با اشاره به اینکه باکتری «پنوموکوک»، میله‌ای شکل، گرم مثبت و بی‌هوازی بوده و مهم‌ترین عامل عفونت‌های مهاجم باکتریال در کودکان است و عفونت‌های متعددی از خود به جای می‌گذارد افزود: در بیشتر از ۹۰ درصد کودکان ۶ ماهه تا پنج سال حامل «پنوموکوک» در بینی و در حلق قرار دارد و شایع‌ترین علت مننژیت باکتریال کودکان همین باکتری است.

وی تاکید کرد: در اپیدمی‌ها و پاندومی‌های آنفولانزا اغلب مرگ‌ها به دلیل همین باکتری «پنوموکوک» ثانویه رخ می‌دهد، بیش از ۸۰ درصد موارد تب بدون کانون عفونت در کودکان ۳ تا ۳۶ ماه همین باکتری است.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری بیان داشت: عفونت استخوان و مغز استخوان، تورم، عفونت مفاصل، عفونت لایه‌های داخلی قلب، تشکیل آبسه‌های مغزی از دیگر عوارض این بیماری است، به همین دلیل بحث واکسیناسیون مطرح شده است.