تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3737092
شناسه : 3737092
تاریخ :
آخرین بازمانده جنبش سورالیسم درگذشت اقتصاد ایران: آنی لوبرون نویسنده، شاعر و منتقدی که در طول زندگی خود به کاوش در زوایای تجربه بشری متعهد ماند، در ۸۱ سالگی درگذشت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از لیبراسیون، در حالی که مکتب سورالیسم ۱۰۰ ساله شده، آنی لوبرون یکی از آخرین نمایندگان آنکه تمام زندگی‌اش به این جنبش وفادار بود، درگذشت. وی تا پایان به روحیه شورشی که برتون در سال ۱۹۲۴ این سبک را شکل داد، وفادار ماند.

انتشارات گالیمار روز پنجشنبه، یکم آگوست خبر درگذشت این نویسنده را تایید و از وی به عنوان «متفکر عظیم زمان ما» و یکی از آخرین ناظرانی یاد کرد که از افسون زدگی جهان و گورکنان شعر می نوشت.

آنی لو برون که سال ۱۹۴۲ در رن متولد شد، سال ۱۹۶۳ با آندره برتون آشنا و مانند دوست نقاشش توین، به سرعت به یکی از حلقه دوستان شاعر بدل شد و تا زمان درگذشت او در سال ۱۹۶۶ در این حلقه ماند.

لو برون که یک سورالیست طوفانی بود، متون تحقیقاتی درباره مارکی دوساد، هوگو و جهان فرهنگ منتشر کرد که از نظر نفوذ و رادیکالیسم چشمگیر بودند و در گوشه‌های کمتر روشنفکرانه ادبیات به طور خاص و تجربیات انسانی به طور کل، کنکاش می‌کردند و تقریباً با هر یک از کتاب‌هایش جریان مخالفی را با نظراتی چون توتالیتریسم و فمینیسم نشان می‌داد. وی در جدیدترین کتابش با عنوان «نگاه و سرمایه» که سال ۲۰۲۱ منتشر شد انبوه تصاویری که توسط تلفن‌های همراه خلق می‌شود را مورد حمله قرار داد و آن را «همه‌گیری دیجیتال» نامید.

از آنی لو برون به عنوان منتقدی غیرقابل طبقه بندی و نمادشکن یاد می‌شود که تنها یک انگیزه را در طول زندگی خود دنبال کرد: کشف زیبایی در هر جا که یافت شود، و نه آنچه سعی می‌کنند به هر قیمتی به ما بفروشند.