تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3737072
شناسه : 3737072
تاریخ :
سرور رجایی بین مسئولیت‌های فردی و اجتماعی خود مرز نمی‌گذاشت اقتصاد ایران: علی محمد مودب در آیین بزرگداشت محمدسرور رجایی گفت: مرحوم رجایی بین مسئولیت‌های فردی خود و مسئولیت‌های اجتماعی‌اش مرزی قائل نبود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، آئین بزرگداشت سومین سالگرد پژوهشگر و نویسنده افغانستانی مرحوم «محمد سَرور رجایی» با حضور علی محمد مؤدب (شاعر)، تینا محمدحسینی (نویسنده)، سیداحمد مدقق (نویسنده و پژوهشگر) و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب ایران و افغانستان، برگزار شد.

در ابتدای این مراسم «علی محمد مؤدب» شاعر و از نزدیکان مرحوم رجایی با اشاره به نعمت وجودی او گفت: محمد سرور رجایی با وجود زندگی بسیار سختی که داشت دست از تلاش و کوشش در حوزه فرهنگی و ادب بر نداشت و از او می‌توان به عنوان یک الگو در سعی، تلاش و کسی که از زمان خود بهترین استفاده را می‌کرد برای جوانان امروز نام برد.

مؤدب افزود: او هرکجا کار بر زمین مانده‌ای را احساس می‌کرد به سراغش می‌رفت. مخصوصاً در حوزه کودکان تلاش‌های بسیاری داشت و برای نمونه می‌توان به همین کتاب شعر کودک به نام «کاغذ پران» اشاره کرد.

مؤدب با اشاره به خاطراتی از مرحوم رجایی گفت: او انسان مسئولیت پذیر ی بود و به نظر من همین مسئولیت پذیری است که به انسان قدرت می‌دهد. او در کنار تلاش‌هایش در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی از وظایف اجتماعی‌اش دریغ نکرد و به فکر کودکان مهاجر و خانواده شهدای افغانستانی مدافع حرم بود. مرحوم رجایی بین مسئولیت‌های فردی خود و مسئولیت‌های اجتماعی‌اش مرزی قائل نبود و با قرض پول برای کودکان افغانستانی مجله چاپ می‌کرد.

وی در پایان افزود: در زمانه‌ای که بعضی شعرای افغانستانی مخالفت خود را با مجاهدت‌ها و مقاومت‌های مردم افغانستان با زبان شعر اعلام می‌کردند او در آن فضا دست به روایت مردان جهاد و مقاومت افغانستان در برابر دشمن زد.

تجربه همکاری در اولین پروژه مرحوم رجایی در حوزه زنان

همچنین «تینا محمدحسینی» نویسنده افغانستانی مهمان دیگر این برنامه با اشاره به همکاری خود با مرحوم رجایی گفت: من در خانه ادبیات افغانستان در حوزه تاریخ شفاهی فعالیت می‌کردم و آنجا توفیق همکاری با مرحوم رجایی برای من حاصل شد. مرحوم رجایی به من پروژه بازنویسی خاطرات اولین زندانی زن سیاسی افغانستان را پیشنهاد کردند که بسیار برای من جذاب بود. خانم «یاسمین حسنات» سوژه کتاب «روزهای نزدیک»، اولین زندانی زن سیاسی افغانستان در دوران شوروی بودند که خاطراتش توسط مرحوم رجایی جمع‌آوری شده بود.

محمدحسینی با اشاره به اینکه کتاب روزهای نزدیک اولین پروژه مرحوم رجایی در حوزه زنان افغانستان بود گفت: یاسمین حسنات از اهالی قندهار بود که بخاطر فعالیت‌های سیاسی خود علیه اشغالگران شوروی به زندان‌های کمونیستی رفت. ایشان نه تنها برای افغانستان بلکه در آن دوران برای مردم مظلوم فلسطین نیز فعالیت‌های گسترده‌ای داشت که به همین خاطر توسط نیروهای خاد (نیروهای امنیت افغانستان در زمان اشغال شوروی) مورد بازجویی قرار گرفت.

مرحوم رجایی انسانی آرمانگرا بود

در پایان این مراسم «سید احمد مدقق» نویسنده و پژوهشگر اهل افغانستان گفت: کار بزرگ رجایی جمع بین آرمان و عمل بود. او به شدت انسان آرمانگرایی بودند و اعتقاداتش جز گفت و گوی روزمره او بود اما در عین حال به شدت نیز عملگرا بود و کارهای نشدنی ای را در حوزه کاری خود انجام می‌داد.

مدقق افزود: او بدون هیچ چشم داشتی و خالصانه ساعت‌ها در حوزه ادبیات تلاش می‌کرد. نخستین شماره مجله باغ که توسط ایشان راه اندازی شده بود با کمترین امکانات و در منزل شخصی تولید شد و بعدها رشد کرد و تا ۷۰ نسخه نیز ادامه پیدا کرد.

این نویسنده افغانستانی گفت: از دیگر ویژگی او می‌توان به ارتباطش با توده‌های مختلف مردم در عین حالی که با سطحی از نخبگان جامعه حتی با وزرا و نمایندگان مجلس در ارتباط بود، اشاره کرد. مرحوم رجایی تا روز آخر زندگی خود ارتباطش را با توده‌های مردم حفظ کرد. او با طیف‌های متنوع مردم از ادبا و شعرا تا ورزشکاران ارتباط داشت و در این روابط هیچ گاه از چهارچوب‌ها و اعتقادات خویش دست نکشید.

مدقق در پایان با اشاره به کتاب‌های محمد سرور رجایی ادامه داد: از جمله مهمترین فعالیت‌های مرحوم رجایی که تکمیل کننده پازل اشتراکات فرهنگی، هنری و ادبی بین ایران و افغانستان است، موضوع روایت خون شریکی، هم سرنوشتی و اعتقادات مشترک بین دو ملت بود که در نوع خود راه جدیدی است که توسط آن مرحوم گشایش یافت.

در این نشست که با حضور خانواده مرحوم محمدسرور رجایی برگزار شد، از کتاب‌های «روزهای نزدیک» با بازنویسی تینا محمدحسینی و مجموعه شعر کودک محمدسرور رجایی با عنوان «کاغذ پران» با مقدمه‌ای از علی محمد مؤدب که توسط انتشارات راه‌یار منتشر شده است رونمایی شد.