تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3737052
شناسه : 3737052
تاریخ :
جان بولتون: پاسخ ایران به اسرائیل بسیار قوی و موثر خواهد بود اقتصاد ایران: مشاور سابق امنیت ملی آمریکا با اشاره به اینکه اسرائیل خودش را در محاصره چند جبهه و راهی غیرقابل برگشت می بیند تاکید کرد پاسخ تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل در ترور اسماعیل هنیه در تهران، بسیار قوی و موثر و متفاوت از حمله قبلی (وعده صادق) خواهد بود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا طی سخنانی در گفتگو با روزنامه سعودی الشرق الاوسط درباره پاسخ جمهوری اسلامی ایران به جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس در تهران و همچنین پاسخ مقاومت به جنایتی که ارتش اشغالگر در ضاحیه بیروت مرتکب شده و شماری از غیرنظامیان لبنانی و «فواد شکر» فرمانده نظامی ارشد حزب الله را به شهادت رساند، گفت: پاسخ انتقام جویانه ایران به ترور هنیه بسیار موثر و قوی خواهد بود.

جان بولتون که یکی از تندروهای حزب جمهوری‌خواه آمریکا محسوب می‌شود، اظهار داشت:بعد از سلسله حوادثی که طی هفته‌های گذشته از جمله ترور فواد شکر، فرمانده حزب الله و سپس ترور هنیه اتفاق افتاد، یک درگیری بین اسرائیل و ایران وجود دارد. اما سوال اینجاست که ایران در واکنش تلافی جویانه خود به اسرائیل چه پاسخی خواهد داد؟

پاسخ ایران به اسرائیل بسیار قوی و موثر خواهد بود

وی افزود: باید بگوییم که ایران کار بسیار موثر و مهمی انجام خواهد داد و این چیزی است که رهبری ایران به آن متعهد شده است. از نظر من این یک رویداد بسیار مهم است و پاسخ ایران این بار با آنچه که در آوریل گذشته، هنگامی که این کشور 320 موشک و پهپاد به سمت اسرائیل (فلسطین اشغالی) شلیک کرد، بسیار متفاوت خواهد بود.

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: تهدیدات ایران به انتقام جویی قوی، اسرائیل را وادار می‌کند تا تشکیلات دفاعی خود را تقویت کند، اما باید ببینیم که ایران چه کار خواهد کرد و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که واکنش ایران بسیار قوی خواهد بود. در مورد شکل این پاسخ و اینکه آیا با هماهنگی متحدان ایران در عراق، لبنان، سوریه و یمن انجام خواهد شد یا نه، باید بگوییم که یافتن اطلاعات دقیق از شکل و میزان پاسخ ایران دشوار است.

پاسخ ایران با خسارات سنگین برای اسرائیل همراه خواهد بود

وی ادامه داد: حمله‌ای که قبلاً ایران علیه اسرائیل انجام داد، به گونه‌ای طراحی شده بود تا منجر به تشدید تنش نشود، اما من فکر نمی‌کنم که ایران این بار به همین حد اکتفا کند و آنچه را که اتفاق افتاده (عملیات تروریستی اسرائیل در تهران در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه) را نادیده بگیرد. بنابراین از نظر من در این مرحله احتمال دارد که ایران پاسخ خطرناکی را با هدف قرار دادن مواضعی در اسرائیل انجام دهد که منجر به تلفات و خسارات زیادی خواهد شد.

بولتون درباره ارزیابی مقامات کاخ سفید درباره گسترش جنگ در منطقه گفت: از نظر من دولت آمریکا خواهان درگیری گسترده‌تر نیست، اما از دیدگاه اسرائیل، ارزیابی وضعیت کنونی به این شکل است که تل آویو در حال حاضر وارد یک جنگ گسترده‌تر شده؛ زیرا حزب الله در حال موشک باران شمال اسرائیل (فلسطین اشغالی) است، حوثی‌ها (یمنی‌ها) نیز کشتیرانی و تجارت بین المللی را در دریای سرخ تهدید می‌کنند و «شبه نظامیان» (نیروهای مقاومت) در عراق و سوریه که مورد حمایت ایران هستند حملاتی (علیه مواضع آمریکا و اسرائیل) انجام می‌دهند.

این مقام سابق آمریکایی تصریح کرد: با وجود تمایل آمریکا به جلوگیری از گسترش جنگ، اما از نظر من مسئله از ارزیابی‌های آمریکا فراتر رفته و من معتقدم که اسرائیل خودش را در محاصره همه جبهه‌ها می‌بیند و فکر نمی‌کنم که در این مرحله عقب نشینی کند.

جان بولتون درباره تاثیر جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه، بر مذاکرات آتش بس غزه اظهار داشت: ترور هنیه به عنوان مذاکره کننده سیاسی ارشد جنبش حماس تاثیر زیادی بر مذاکرات آتش بس که دولت جو بایدن از طریق آن، به دنبال یک پیروزی سیاسی بود، خواهد داشت. طبیعتاً این مسئله منجر به تعویق بزرگ در مذاکرات خواهد شد و باید اعتراف کنیم که این مذاکرات از ابتدا هم در مسیر توافق نبود؛ زیرا مسائل اصلی به همان صورتی که قبلاً بود باقی مانده است.

بایدن در رسیدن به پیروزی سیاسی از طریق مذاکرات آتش بس ناکام ماند

وی افزود: بایدن می‌خواست تا این مذاکرات را به سمت توافقی برای توقف جنگ در غزه و آزادی اسرای اسرائیلی که نزد حماس هستند پیش ببرد تا به این ترتیب یک پیروزی سیاسی برای خودش به عنوان یک میراث تاریخی در زمان ریاست جمهوری خود در کاخ سفید رقم بزند، اما به نظر می‌رسد که حوادث اخیر امیدهای بایدن برای رسیدن به این توافق را از بین برد. من فکر می‌کنم که بایدن به تلاش برای اجرای این مذاکرات ادامه خواهد داد، اما همچنان معتقدم که دو طرف این مذاکره یعنی اسرائیل و حماس هنوز تا رسیدن به توافق فاصله زیادی دارند.

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا درباره از دست رفتن نفوذ دولت این کشور بر اسرائیل اظهار داشت که دولت آمریکا فشارهای زیادی بر اسرائیلی‌ها و همچنین طرف‌های فلسطینی از طریق برخی کانال‌ها وارد می‌کند، اما من معتقدم که نفوذ کاخ سفید بر اسرائیل در دوران بایدن بسیار کاهش یافته است.

وی درباره تماس‌های نتانیاهو و جو بایدن و میزان توانایی اسرائیل در کشاندن آمریکا به یک جنگ گسترده و نامحدود در منطقه به ویژه تقابل با ایران تاکید کرد: موضوع تا حد زیادی بستگی به این دارد که ایران چه کار خواهد کرد و تا زمانی که ما شکل پاسخ ایران را ندانیم، دانستن مسیرهای آینده واشنگتن دشوار است.

انتهای پیام/