تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3737029
شناسه : 3737029
تاریخ :
حلقه اول رئیس جمهور ظرفیت تبدیل رقابت به همکاری را داشته باشند اقتصاد ایران: دبیرکل جامعه اسلامی مدیران گفت: حلقه اول نزدیک به رئیس جمهور از بین اشخصاصی باشند که ظرفیت بالای تبدیل رقابت به همکاری را مانند رئیس جمهور داشته باشند و از همه ظرفیت‌های استفاده کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

محمد ناظمی اردکانی، دبیرکل جامعه اسلامی مدیران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، نسبت به انتصاب‌ها در دولت چهاردهم، بیان کرد: رئیس جمهور در رقابت‌های انتخاباتی همواره این بر این موضوع تاکید داشت که برای سرعت در پیشرفت کشور باید اختلافات را کنار گذاشت. از این جهت که از همه ظرفیت‌های کشور اعم از مادی، معنوی و انسانی و طبیعی استفاده شود؛ این موضع کاملاً عقلانی و به‌جا بود و در فضای سیاسی انتخابات هم تقریباً مورد پذیرش همه قرار گرفت. نکته این است که در گذشته اختلافات همواره در عرصه‌های داخلی و عرصه‌های بین‌المللی لطمه‌های زیادی را به کشور وارد کرده بود و آسیب‌های فراوانی را از این زاویه دیده بودیم.

وی ادامه داد: برای اینکه این اختلاف‌هایی که در گذشته بروز کرده بود، کنار گذاشته شود؛ باید همراه با یک سازوکارهایی پیش برویم. می‌توان این‌طور گفت که عبور از اختلاف‌ها چندان کار آسانی نیست و می‌تواند کار سختی باشد.

حلقه اول رئیس جمهور ظرفیت تبدیل فضای رقابتی به فضای همکاری را داشته باشند

دبیرکل جامعه اسلامی مدیران ضمن اشاره به برخی از سازوکارهای تشکیل دولت برای عبور از اختلافات سیاسی که بعضاً در کشور ظهور داشته است، عنوان کرد: اولین اقدام، مدیریت فضای سیاسی کشور است؛ به ویژه پس از انتخابات که این مهم با مدیریت شخص رئیس جمهور و مشاورین نزدیک او، به عبارتی حلقه اول نزدیک به او باید مورد توجه باشد که بتوانند فضای رقابتی به فضای دوستی، صمیمیت و همکاری تبدیل شود.

ناظمی اردکانی یادآور شد: باید از حاشیه‌سازی‌هایی که می‌تواند به اختلاف‌ها دامن بزند، پرهیز شود. معمولاً هم این حاشیه سازی‌ها و این اختلاف‌ها مورد استفاده دشمن و افراد معاند و یا افراد مغرض است و یا خودشان به آنها دامن می‌زنند. به طور مثال گاهی دست دادن یک نفر با دیگری و یا دست ندادن به تنهایی می‌تواند حاشیه‌ای به وجود آورد که به اختلافات دامن بزند باید از این حاشیه‌ها پرهیز شود.

وی ادامه داد: شخصیت رئیس جمهور و همکاران او باید به نحوی باشد که از ظرفیت لازم برخوردار باشند و بتوانند از ظرفیت رقیب و همه آن‌هایی که به ایشان رأی ندادند و یا اساساً به هر دلیلی در انتخابات شرکت نکردند، استفاده کنند. تحقق این مهم هم مستلزم وجود شخصیت‌هایی است که ظرفیت‌های فراجناحی داشته باشند و تجلی آن در رفتار سیاسی و مدیریتی و قدرت جاذبه و منش اخلاقی آن‌ها نمایان باشد. در این زمینه الحمدلله شخص رئیس جمهور این عزم و ظرفیت را خود احساس می‌کند؛ در دیداری که با رقبای خود پس از پیروزی در انتخابات داشت، همین‌طور چهره‌های به نام جریان اصولگرایی از خود نشان داد و حتی از آن‌ها خواست برای همکاری، افراد مجرب و کارآزموده‌ای را معرفی کنند.

رئیس جمهور طبق شاخص‌هایی دولت وفاق ملی را تشکیل دهد

دبیرکل جامعه اسلامی مدیران به الزام‌های دولت وفاق ملی پرداخت و گفت: برای اینکه از حرف و تعارف عبور شود و در عمل رئیس جمهور بتواند دولت اجماع ملی یا وفاق ملی را شکل دهد و این اتفاق از حرف به عمل تبدیل شود، می‌بایست در یک چارچوب، دولت وفاق ملی تشکیل شود؛ این چارچوب می‌تواند اجرای قانون اساسی باشد، همچنین اجرای سیاست‌های کلی نظام و اجرای برنامه توسعه به عنوان یک برنامه میان‌مدت ملاک عمل قرار بگیرد. تاکنون رئیس جمهور بر این فرازها تاکید داشته است.

ناظمی اردکانی در همین رابطه ادامه داد: برای تشکیل دولت وفاق ملی، رئیس جمهور باید بین همه چهره‌هایی که به او معرفی شده است؛ لایق‌ترین‌ها و شایسته‌ترین‌ها را برگزیند؛ با آن ویژگی‌هایی که مقام معظم رهبری اشاره داشتند و یا رئیس جمهور به ویژگی‌های مهم اعضای دولت خود تاکنون اشاره کرده و در صحبت‌ها و یا در مصاحبه‌ها آن‌ها را اعلام کرده بود.

وی در رابطه با برخی از انتصاب‌های انجام شده در دولت هم بیان کرد: نمی‌توان افراد را صفر و یکی دید. بلکه لازم است آن‌ها به طور نسبی مورد ارزیابی قرار بگیرند، تنها نکته‌ای که در این ارتباط نهفته است، این است که می‌بایست از گرایش سیاسی و جناحی افراد صرف‌نظر شود. این یک نکته مهم است.

آرای دو جریان رقیب در انتخابات فاصله چندانی نداشت

دبیرکل جامعه اسلامی مدیران، خاطرنشان کرد: از لحاظ ترکیب و کمیت، دولت وفاق ملی باید به نحوی رفتار شود که تلقی دولت اجماع ملی از آن به دست آید ترکیب به نوعی باشد که وقتی ارزیابی صورت می‌گیرد تجلی دولت وفاق ملی را شاهد باشیم؛ در انتخابات ریاست جمهوری میان جمعیت رأی دهنده به دو جریان سیاسی فاصله زیادی نداشت. شاید در دوره‌های قبل این فاصله بسیار زیاد بود بنابراین اگر می‌خواهند از ظرفیت رقیب و یا گروه‌هایی که به هر دلیل در انتخابات شرکت نکردن، استفاده کنند؛ رئیس جمهور می‌تواند صدای آن گروه‌ها را هم بشنود و از آنها هم در ترکیب دولت وفاق ملی استفاده کند. موفقیت دولت پزشکیان در گرو این موضوع است.

ناظمی اردکانی افزود: آن جمعیتی که در رقابت انتخاباتی به رئیس جمهور رأی ندادند و یا آنهایی که به هر دلیلی مشارکت سیاسی در انتخابات نداشتند، ممکن است منتقد و یا مخالف دولت او باشند. آن وقت رئیس جمهور برای اجرای هر تصمیمی با مشکل مواجه خواهد شد، ما در گذشته همین تجربه تلخ را داشتیم که اختلافات تشدید شد و انتقادها بالا گرفته و اعتراض بالا گرفت و وقتی دولت‌ها می‌خواستند تصمیم‌های خود را اجرا کنند با مشکل مواجه می‌شدند.

همکاری سه قوه بسیار مهم است

وی همگرایی بین سه قوه را بسیار با اهمیت دانست و تأکید کرد: جلسات مشترک میان سه قوه حائز اهمیت است که رهبری به آن تاکید داشتند و مجلس در رابطه با معرفی اعضای کابینه بسیار حساس است و این حساسیت فقط در خصوص این دولت نیست و در مورد دولت‌های گذشته نیز مجلس حساسیت‌های خود را نشان می‌داد. درک کردن این حساسیت‌ها که درون آنها معیارهایی متجلی هست بسیار مهم است؛ زیرا این حساسیت‌ها به معیارهایی مربوط می‌شود که دولت برخی از آن‌ها و یا تمامی آنها را قبول دارد و نمایندگان مجلس به آنها پایبند هستند بنابراین درک این حساسیت‌ها می‌تواند اختلاف بین مجلس و دولت را به حداقل ممکن برساند.

دبیرکل جامعه اسلامی مدیران، در همین رابطه بیان کرد: همکاری بین دولت و قوه قضائیه می‌تواند بسیاری از اختلاف‌ها را به حداقل ممکن برساند زمانی که قانون رعایت نمی‌شود لازم است با فساد مبارزه شود و تحمل وجود فساد به صفر برسد و تخلف صورت نگیرد و حقوق آحاد جامعه رعایت شود در گذشته دولت‌هایی بودند که در مقابل رسیدگی به رأی قوه قضائیه مقاومت و ایستادگی می‌کردند و این موضوع باعث رودررویی دو قوه می‌شد که نهایتاً عدم کارآمدی‌ها را رقم می‌زد.

مردم همیشه پای کار نظام بودند

ناظمی اردکانی با اشاره به اینکه جامعه ایرانی همدل و متحد است؛ گفت: مردم و توده جامعه هیچگاه با هم اختلاف نداشتند و ندارند رفتارهای آنها همیشه همین گونه بوده است به ویژه در بحران‌ها نشان دادند که مردم پای کار نظام و انقلاب هستند اگر در جایی اختلافی بروز پیدا کرد اختلاف ناشی از خواص و ارکان نظام بوده است و من بسیار خوش‌بین هستم که در کار و گفتمان رئیس جمهور برای عبور از اختلاف‌ها و یا کنار گذاشتن اختلاف‌ها عملیاتی شود؛ ما در آینده شاهد سرعت در پیشرفت کشور، توسعه کشور و رفع نارسایی‌ها به ویژه عرصه‌های اقتصادی و معیشتی خواهیم بود.

وی تصریح کرد: می‌توانیم شعارهای سال که مقام معظم رهبری عنوان می‌کنند که امسال به نام جهش تولید با مشارکت مردم نام گرفته است با تشکیل دولت وفاق ملی عملیاتی کنیم و شاهد تعالی کشورمان در عرصه‌های مختلف باشیم و نگذاریم دشمن نسبت به این اختلاف‌ها طمع بورزد و دندان تیز کند و ما را از اهداف بلند و یا قله‌های بلندی که به آن نگاه داریم؛ باز بدارد.