تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3737004
شناسه : 3737004
تاریخ :
زائرین اربعین این هشدارها را جدی بگیرند اقتصاد ایران: قانون ممنوعیت حمل دارو در عراق تا حدی مهم است که پلیس ایران هرسال از ۳۰روز مانده به مراسم اربعین به زوار هشدار می‌دهد که از همراه داشتن این داروها در وسایل خود به‌طور جدی اجتناب کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، اگر مسافر عتبات عالیات در روزهای پیش رو و همچنین ایام نزدیک به اربعین هستید، پس مطالعه این نکته‌ها را از دست ندهید.


‌نبایدهای سفر


داروهای ممنوعه در سفر به عراق: هرگونه قرص، شربت و آمپول که حاوی کدئین یا موادمخدر باشد مثل دیازپام، فلورازپام، کلونازپام، اگزازپام، لورازپام، شربت تریاک، دیفن اکسیلا، استامینوفن کدئین، متادون، ترامادول، ریتالین، بوپونورفین(b2)، داروهای بیماری صرع، سرطان و بیماری‌هایی از این دست که به نوعی حاوی مقادیری موادمخدر هستند.درصورت کشف، این گونه از داروها ضمن ممانعت از ادامه سفر زائر، برای او پرونده قضایی تشکیل می‌شود و برای تحمل حبس و جزای نقدی به مراجع قضایی عراق معرفی می‌شود.

از حمل و نگهداری داروهای گیاهی مانند شیرین‌بیان، قره قروت و داروهایی از این دست که از لحاظ ساختاری شباهت زیادی به موادمخدر دارند و ممکن است برای مأموران کشور عراق ناشناخته باشند، خودداری کنند.براساس قانون مبارزه با موادمخدر کشور عراق، هرکس در حوزه موادمخدر سنتی و صنعتی اعم از خرید، فروش و مصرف دستگیر شود مجازات خواهد شد و جزای آن از ۱ تا ۳سال حبس و جریمه نقدی خواهد بود.



توصیه‌های مهم پلیس به زوار عتبات


1- از آنجا که یکی از شگردهای قاچاقچیان انتقال موادمخدر توسط افراد ناآگاه است، بنابراین هموطنان به هیچ عنوان بار یا وسیله‌ای را به‌صورت امانت برای انتقال و تحویل به افراد ثالث در خارج از مرز ایران از کسی قبول نکنند.
2- زائران دقت کنند که قبل و بعد از گیت بازرسی پلیس، وسایل و یا کیف دیگران را به‌دلیل شباهت با وسایل خود به اشتباه برندارند.
3- زائرانی که احتیاج به مصرف داروهای خاصی دارند، ضمن همراه داشتن نسخه و پرونده درمانی، مراتب را قبل از حضور در مرزها با پزشک هماهنگ کنند و تأییدیه مربوطه را به همراه داشته باشند.
4- با توجه به استقرار دستگاه‌های بسیار پیشرفته کشف موادمخدر و داروهای غیرمجاز در فرودگاه کشور میزبان، به زائران توصیه می‌شود حتی مقدار بسیار اندک موادمخدر یا اقلام دارویی ممنوعه و غیرمجاز را هم با خود حمل نکنند.
5- مسافران درصورت مواجهه با موارد مشکوک، موضوع را به مأموران پلیس مستقر در مبادی و گیت‌های خروجی مرزها یا فرودگاه‌ها اطلاع دهند.



بی‌دردسر سفر کنید

دکتر ایرج خسرونیا فوق‌تخصص گوارش و کبد


فرهنگ و حجم مصرف دارو در کشور ما بسیار بالاتر از سرانه جهانی است و مشکل بزرگ‌تر این است که مردم برای خیلی از بیماری‌ها که از نظر خودشان ساده و پیش پا افتاده است، به پزشک مراجعه نمی‌کنند و راحت دارو را از داروخانه تهیه می‌کنند. فروش دارو بدون نسخه پزشک در ایران در صورتی عادی است که کشورهای دیگر سختگیری شدیدی روی این موضوع دارند و از آنجا که این موضوع برای ایرانی‌ها امری روتین است، در بیشتر پروازهای خارجی ایرانیان اعلام می‌شود که برای ورود بی‌دردسر به کشور مقصد هرگز حتی داروهای آنتی‌بیوتیک همراه خود نداشته باشند؛ چرا که ممکن است با این کار، خود را به دردسرهای عظیمی بیندازند.