تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3736972
شناسه : 3736972
تاریخ :
کلید درمان طاسی مردان کشف شد اقتصاد ایران: محققان کشف کرده‌اند که قندی به نام ۲-دئوکسی-دی-ریبوز، که در فرایندهای بیولوژیکی مختلف هم در حیوانات و هم در انسان نقش اساسی دارد، می تواند باعث رشد مجدد مو در موش‌ها شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، دانشمندان دانشگاه شفیلد می‌گویند که کلید درمان طاسی با الگوی مردانه ممکن است در قندی باشد که به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارد.

طاسی با الگوی مردانه وضعیتی است که ۵۰ درصد مردان در سراسر جهان درگیر آن‌اند.

در این پژوهش، که در مجله «مرزهای فارماکولوژی» (Frontiers in Pharmacology) منتشر شد، محققان کشف کرده‌اند که قندی به نام ۲-دئوکسی-دی-ریبوز (2dDR)، که در فرایندهای بیولوژیکی مختلف، هم در حیوانات و هم در انسان، نقش اساسی دارد، می‌تواند باعث رشد مجدد مو در موش‌ها شود.

دانشمندان دانشگاه شفیلد و «کومساتس» (‌COMSATS) پاکستان، در طول هشت سال گذشته این موضوع را بررسی کردند که چگونه این قند با گسترش تشکیل رگ‌های جدید به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند. این گروه همچنین در طی تحقیق متوجه شدند که رشد موهای اطراف زخم‌های در حال بهبود، در مقایسه با زخم‌هایی که درمان نشده بود،‌ سریع‌تر بود.

دانشمندان برای بررسی بیشتر این موضوع، الگویی از ریزش موی ناشی از تستوسترون، شبیه به علت الگوی طاسی در مردان، را در موش‌ها به وجود آوردند. آنها دریافتند که استفاده از دوز کم قند طبیعی، که به تشکیل رگ‌های خونی جدید کمک می‌کند، رشد مجدد مو را به همراه دارد. طبق این یافته‌ها، قند دئوکسی‌ریبوز، به اندازه ماینوکسیدیل،‌ داروی درمان ریزش مو، در رشد مجدد مو موثر است. با این حال، این پژوهش رویکرد جایگزین بالقوه‌ای را از طریق قند طبیعی دئوکسی‌ریبوز برای تحریک رشد مجدد مو ارائه می‌کند.

پروفسور شیلا مک نیل، استاد بازنشسته مهندسی بافت در دانشگاه شفیلد، می‌گوید: «طاسی با الگوی مردانه، عارضه رایجی است که مردان در سراسر جهان درگیر آن‌اند و در حال حاضر تنها دو داروی تحت مجوز سازمان غذا و دارو در ایالات متحده برای درمان آن موجود است. طبق تحقیقات، پاسخ به درمان ریزش مو ممکن است به‌سادگی استفاده از قند دئوکسی‌ریبوز طبیعی، برای تقویت خون‌رسانی به فولیکول‌های مو برای تحریک رشد مو باشد.»

به گفته او، با آنکه تحقیقات در مراحل اولیه‌اند، اما نتایج امیدوارکننده‌اند و البته تحقیقات بیشتری را می‌طلبند. این نتایج می‌توانند رویکرد دیگری در درمان ارائه کنند که در اعتماد به نفس مردان و تصویری که آنان از خودشان دارند موثر باشد.