تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3736970
شناسه : 3736970
تاریخ :
زبان درباره سلامتی چه می‌گوید؟ اقتصاد ایران: بعد از لثه، زبان شایع ترین محل نگهداری بیماری در دهان است و می تواند نشان دهنده سلامتی یا بیماری جسم باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سشلامت نیوز به نقل از فارس،: بسیاری از پزشکان می‌گویند هر انسانی باید به بوی دهان و رنگ زبان خود دقت کند؛ زیرا بوی دهان و رنگ زبان می‌تواند نشانه یک بیماری نهفته در بدن باشد. از این رو بسیاری از پزشکان و دندانپزشکان در هنگام معاینه، حلق و زبان بیمار را نیز بررسی می‌کنند زیرا بعد از لثه، زبان شایع ترین محل نگهداری بیماری در دهان است و می‌تواند می تواند نشان دهنده سلامتی یا بیماری جسم باشد. در این گزارش بررسی خواهیم کرد که چگونه از رنگ و شکل زبان متوجه شویم که بیمار یا سالم هستیم؟

زبان بدن سالم چگونه است؟

زبان یک فرد سالم باید بدون ترک و برآمدگی، قرمز کم رنگ با یک پوشش سفید ملایم و ظریف باشد.

زبان درباره سلامتی چه می‌گوید؟

نشانه‌های بیماری از زبان یک فرد بیمار

هر بیماری نشانه خاصی بر روی زبان دارد که شامل موارد زیر است:

صافی غیر طبیعی در زبان:

یک زبان عادی در سطح خود دارای ساختارهای ریز مو مانند (پاپیل) است که باعث خشن شدن آن می‌شود؛ اما داشتن زبان صاف و بدون زبری غیر طبیعی است. به این حالت گلوسیت آتروفیک گفته می شود. گلوسیت آتروفیک معمولاً با نوعی کمبود تغذیه‌ای همراه است.

داشتن رنگ غیر طبیعی:

زبان قرمز(نه صورتی تیره) کمبود ویتامین B را نشان می‌دهد که می تواند با مکمل برطرف شود. اگزما و بیماری کاوازاکی نیز ممکن است باعث قرمز شدن زبان شما شوند.رنگ بنفش نشانده مشکلات قلبی و گردش خون ضعیف است.رنگ آبی زبان می‌تواند نشان دهنده گردش ضعیف اکسیژن در خون و مشکلات ریوی یا بیماری کلیوی باشد.

مصرف دخانیات زبان را چه رنگی می‌کند؟

استفاده از سیگار و تنباکو جویدنی رنگ زبان را زرد می‌کند. گاهی اوقات زردی و پسوریازیس نیز ممکن است باعث زردی زبان شوند.همچنین رنگ خاکستری زبان می‌تواند گویای مشکلات گوارشی مانند زخم معده باشد.زبان سفید رنگ معمولاً در اثر عفونت‌های قارچی مانند برفک دهان ایجاد می‌شود. داروهای ضد قارچ می‌توانند این لکه‌ها را پاک کنند.

زبان سفید ممکن است به دلیل بیماری های خوش خیم مانند لکوپلاکیا یا لیکن پلان دهان نیز ایجاد شود که خطوط سفید روی زبان به وجود می آورد.

یکی از رنگ‌های شایع زبان، قهوه‌ای است. زبان‌های قهوه‌ای معمولاً بی ضرر هستند و رنگ قهوه‌ای زبان ناشی از چیزی است که می خورید و می نوشید. با این حال، استفاده از تنباکو یکی دیگر از دلایل قهوه ای شدن زبان است. البتخ برخی از زبان‌ها قهوه‌ای تیره و سیاه دارند که بیشتر به باکتری‌های ناشی از عادات بد بهداشت دهان نسبت داده می شود. دیابت یکی دیگر از علل بالقوه زبان سیاه است.

زبان درباره سلامتی چه می‌گوید؟

خامه‌ و پنیر زبان نشان‌دهنده چیست؟

یک پوشش سفید و پنیر مانند روی زبان که معمولاً لکه های پوستی روی آن ایجاد می شود و ممکن است با ضایعات همراه باشد، یکی از رایج ترین علائم کاندیدیازیس دهان، عفونت مخمری دهان است که معمولاً در سالمندان، نوزادان و افراد با سیستم ایمنی ضعیف رخ می‌دهد.

همچنین زخم‌های کوچک و دردناک زبان یا دهان که به آن زخم دهانی گفته می‌شود، معمولاً در سطح داخلی گونه ها ایجاد شده اما ممکن است در قسمت زیرین زبان نیز ظاهر شوند. به طور معمول، یک زخم در اثر مصرف چیزی درشت و تیز یا گزش ناگهانی زبان ایجاد می شود.

گفتنی است زخم‌هایی که در اثر این حوادث ایجاد نشوند و بیش از دو هفته ادامه داشته باشند، ممکن است بیانگر استرس، اضطراب یا عدم تعادل هورمونی باشند.