تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3736895
شناسه : 3736895
تاریخ :
«نسل کشی رسانه‌ای» اسرائیل برای خاموش کردن صدای حقیقت در غزه اقتصاد ایران: کشتار خبرنگاران و اصحاب رسانه از ابتدای جنگ غزه تاکنون، در چارچوب جنایات سیستماتیک رژیم صهیونیستی علیه تیم‌های غیرنظامی، با هدف خاموش کردن صدای حقیقت و جلوگیری از افشای ابعاد توحش این رژیم در جهان قرار دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روز چهارشنبه 31 جولای 2024 نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی «اسماعیل الغول» خبرنگار شبکه الجزیره و «رامی الریفی» عکاس این شبکه را که در حال تهیه خبر بودند، در یک خودرو در شهر غزه هدف قرار داده و آنها را به شهادت رساندند.

این تیم خبری در حال حرکت به سمت منزل شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس برای تهیه گزارش بعد از شهادت وی بودند.

جنگ سیستماتیک صهیونیست‌ها با اصحاب رسانه

ترور این خبرنگار و عکاس شبکه الجزیره، جدیدترین مورد از تلاش‌های اشغالگران برای جلوگیری از افشای حقیقت جنایات آنهاست. به عبارت دیگر جنگ سیستماتیک با اصحاب رسانه، جنگی است که رژیم اشغالگر از 7 اکتبر 2023 تاکنون، همزمان با تجاوزات وحشیانه خود علیه غزه دنبال کرده است.

جنایت‌هایی که صهیونیست‌ها در طول جنگ غزه علیه اصحاب رسانه و نهادهای رسانه‌ای در غزه انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که هدف اشغالگران، نابودی رسانه و فعالان آن است که حقیقت جنایت‌های اسرائیل را افشا می‌کنند.

بعد از شهادت اسماعیل الغول، طبق آمار رسمی که دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه منتشر کرده، تعداد شهدای خبرنگار در این باریکه به 165 نفر رسید.

نسل‌کشی رسانه‌ای اسرائیل در غزه

در زمینه کشتار خبرنگاران و اصحاب رسانه در نوار غزه مرکز مطالعاتی الجزیره در 15 جولای 2024 مقاله‌ای تحت عنوان «جنگ علیه غزه و مهندسی نسل کشی رسانه‌ای علیه خبرنگاران» اعلام کرد: تخریب زیرساخت‌های رسانه‌ای، یکی از تاثیرات جانبی ویرانی غزه در اثر جنگ نیست؛ بلکه هدف قرار دادن اصحاب رسانه یک اقدام از پیش برنامه‌ریزی شده با هدف از بین بردن حقیقت و روایت فلسطین و جلوگیری از افشای تروریسم اسرائیل در غزه است.

درواقع صهیونیست‌ها از همان روزهای ابتدایی جنگ و هنگامی که اهالی رسانه به خوبی توانستند، حقیقت اتفاقاتی که در غزه رخ می‌دهد را به جهانیان نشان دهند، یک کمپین تروریستی برای سرکوب رسانه در غزه ایجاد کردند و خبرنگاران و سایر اصحاب رسانه را در هرجا از جمله داخل بیمارستان‌ها، چادرها، خیابان‌ها و ...مورد هدف قرار دادند.

بر اساس این مقاله، اگر بخواهیم آنچه که امروز جامعه مطبوعاتی فلسطین و کل خبرنگاران در غزه به آن مواجه هستند را با شرایط اصحاب رسانه در سایر جنگ‌ها، در سراسر جهان مقایسه کنیم، باید بگوییم کشتاری که علیه فعالان رسانه در غزه انجام می‌شود، در هیچ کجای جهان و در هیچ جنگی مشاهده نشده است. به طوری که طی هفت ماه 153 خبرنگار در غزه به شهادت رسیدند، یعنی در هر 33 ساعت یک خبرنگار جان خود را در غزه از دست داده‌اند.

باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر 1200 خبرنگار در غزه حضور دارند که 12.75 درصد از آنها به شهادت رسیده‌اند که معادل با 4.78 درصد از تعداد کل خبرنگاران در اراضی اشغالی فلسطین است که شمار آنها به 3200 نفر می‌رسد. این در حالی است که در طول جنگ جهانی دوم از سال 1939 تا 1945 تنها 69 خبرنگار کشته شدند و تعداد خبرنگارانی که در جنگ آمریکا علیه ویتنام جان خود را از دست دادند هم 66 نفر بود. همچنین در طول چرخه ترورها در الجزایر که به دهه سیاه معروف است از سال 1992 تا 2002 حدود 120 خبرنگار کشته شدند.

بنابراین می‌توان گفت که اسرائیل در جنگ وحشیانه خود علیه نوار غزه عملاً یک نسل کشی بی‌سابقه علیه اصحاب رسانه به راه انداخته است.

کشتار اصحاب رسانه برای خاموش کردن صدای حقیقت در غزه

«محمد الراجی» پژوهشگر مرکز مطالعاتی الجزیره مفهوم جدیدی درباره وحشی‌گری صهیونیست‌ها علیه اصحاب رسانه در نوار غزه مطرح کرده است، تحت عنوان «نسل کشی رسانه‌ای». بر این اساس وضعیت بی‌سابقه‌ای که جامعه خبرنگاری فلسطین در جنگ کنونی تجربه می‌کند، یک نسل کشی رسانه‌ای است که از طریق آن اسرائیل می‌خواهد صدای خبرنگاران و اصحاب رسانه را خاموش کند و مانع افشای حقیقت جنایات خود علیه غیرنظامیان بی‌گناه شود.

مفهوم نسل کشی رسانه‌ای بعد از بررسی جنایت‌های سیستماتیک اسرائیل علیه جامعه خبرنگاران و هدف قرار دادن عامدانه تیم‌های رسانه و خانواده و بستگان آنها، تخریب موسسات رسانه‌ای، جلوگیری از کمک به خبرنگارانی که در معرض خطر هستند، ویران کردن منازل آنها و زیر پا گذاشتن همه قوانینی که بر حق حمایت از اصحاب رسانه در جنگ‌ها تاکید دارند، مطرح شد.

بر این اساس، جنایت‌های نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه جامعه مطبوعاتی در نوار غزه به کشتار گسترده خبرنگاران و عکاسان محدود نمی‌شود؛ بلکه به طرحی یکپارچه با هدف تخریب بافت اجتماعی جامعه مطبوعاتی از طریق قتل عام گسترده اصحاب رسانه و خانواده‌های آنها گسترش می‌یابد.

مستندات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ارتش اشغالگر مستقیماً خبرنگاران را در نوار غزه تهدید به کشتار خانواده‌هایشان می‌کند و موارد زیادی از هدف قرار دادن خانواده‌های اصحاب رسانه در نوار غزه توسط صهیونیست‌ها، به ثبت رسیده است. این یک الگوی تکراری توسط افسران ارتش اسرائیل برای تهدید خانواده‌های خبرنگاران است و طبق آن، خانه‌ها و یا مراکز اسکان این خانواده‌ها را شناسایی کرده و سپس عامدانه آنها را هدف قرار می‌دهند.

حمایت غرب از نسل‌کشی رسانه‌ای صهیونیست‌ها علیه فلسطین

«کارمن جوخ‌دار» خبرنگار شبکه الجزیره در لبنان، در این زمینه گفت: ترور خبرنگاران و خانواده‌های آنها توسط ارتش جنایتکار اسرائیل در جنگ غزه، از همه جنایات علیه اصحاب رسانه در جنگ‌های قبلی، از جمله جنگ جهانی دوم هم فراتر رفته است.

این پژوهش به این نتیجه می‌رسد که نسل کشی رسانه‌ای که اکنون در غزه شاهد آن هستیم، دو علت اصلی دارد: علت اول مربوط به جامعه داخلی رژیم صهیونیستی است که راست افراطی‌های صهیونیست بر آن مسلط شده‌اند و این گفتمان را تبلیغ می‌کنند که فلسطینی‌ها انسان نیستند و باید کشته شوند. این صهیونیست‌ها می‌گویند که اگر امروز فلسطینی‌ها را نکشیم، آنها فردا ما را خواهند کشت.

به این ترتیب جامعه صهیونیستی راه را برای انجام هرگونه نسل کشی علیه فلسطینیان از جمله خبرنگاران و اصحاب رسانه هموار می‌کند.

اما علت دوم، مربوط به حمایت دائمی جامعه بین‌المللی از جنایات نسل کشی اسرائیل علیه غیرنظامیان است؛ زیرا تحت هر شرایطی رژیم اشغالگر از حمایت مالی، نظامی و سیاسی غرب برخوردار است و قبل از نبرد طوفان الاقصی هم 104 خبرنگار فلسطینی را به شهادت رسانده بود؛ بدون اینکه جامعه بین‌المللی اقدامی برای مقابله با این جنایات وحشیانه انجام دهد.

انتهای پیام/