تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3736802
شناسه : 3736802
تاریخ :
بهترین برخورد در مقابل انتقادکردن همسر چیست؟ اقتصاد ایران: یکی از تمرین های مهم در رابطه، این است که با شنیدن انتقادها، جبهه نگیرید، عصبی نشوید و دعوا نکنید. بهترین کار در چنین مواردی گوش کردن است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده امروز روزنامه اطلاعات، البته که در ازدواج و رابطه همه چیز از ابتدا واضح و روشن نیست. بسیاری از چیزها پس از مدتی برای ما مشخص می‌شوند. مثلا عادت های رفتاری خاص که تحملش برای ما سخت است. اما معمولا اشتباه اساسی وقتی رخ می دهد که به دنبال تحلیل نمی رویم.

خانم و آقا به دفتر مشاوره مراجعه کرده اند. اوایل رابطه به نظر، همه چیز خوب پیش می‌رفته. دو نفر برای هم تازه و جدید بودند و حرف های بسیاری برای گفتن داشتند. اما اختلاف نظرها به مرور زیاد می‌شود تا حدی که دیگر نمی‌توانستند با هم حرف بزنند. وقتی با آنها صحبت کردم متوجه شدم از آغاز در مورد رابطه اطلاعات مناسبی نداشته‌اند و علاوه بر آن، درست انتخاب نکرده‌اند. یعنی کسی را که برای رابطه مناسب بوده، انتخاب نکرده‌اند. اکثر افراد نمی دانند باید به دنبال چه ویژگی هایی باشند. اغلب تحت تاثیر هورمون ها، تعبیر و تفسیرهای اشتباه و یا جو زدگی دست به انتخاب های غلط می زنند.

عدم شناخت از خود

اولا اینکه ما خود را نمی شناسیم. گاهی بسیار تندخو و گاهی دمدمی  مزاج هستیم. از همه مهم تر اینکه تغییر ناپذیریم. از علائق و خواسته  ها و نیازهای خود بی اطلاع هستیم. چون حس خوشبختی را دقیقا نمی شناسیم، در رابطه دوام نمی آوریم. معمولا آهسته و پیوسته حرکت نمی  کنیم. در ابتدای رابطه عشق و احساسات خیلی تند نشان می دهیم و طرف مقابل به این‌ها دل می بندد و چنین شناختی از ما پیدا می کند، چه بسا سرمایه گذاری های معنوی برای این احساسات شکل می گیرد. اما در میانه راه خسته می  شویم و از توقع بالای او می نالیم و بهانه ها شروع می شوند و حتی در مواردی فرار از رابطه دیده می شود.

هندوانه در بسته

البته که در ازدواج و رابطه همه چیز از ابتدا واضح و روشن نیست. بسیاری از چیزها پس از مدتی برای ما مشخص می‌شوند. مثلا عادت های رفتاری خاص که تحملش برای ما سخت است. اما معمولا اشتباه اساسی وقتی رخ می دهد که به دنبال تحلیل نمی رویم.

جزییات را بررسی نمی کنیم و به طرف مقابل اجازه نمی دهیم تا کمکی بکند. با لجاجت می خواهیم ثابت کنیم که همین درست است. واکنش های لحظه ای در چنین لحظاتی به رابطه بسیار صدمه می زنند.

رفتارهای نا سالم

گاهی وقتها یکی از طرفین همیشه برخوردی اشتباه دارد. در چنین مواردی، یا در جلسات مشاوره به اشتباهات خود پی می برد و در جهت اصلاح می کوشد و یا اینکه دیگر امیدی به ادامه درست رابطه وجود نخواهد داشت.

رابطه خسته کننده می‌شود

رابطه ای که برای دریافت عشق و توجه باید هر لحظه تلاش و تقلا  کنی. همیشه تو مقصر شناخته می شوی و تو هستی که باید عذرخواهی کنی. گاهی وقتها فرد به دفتر مشاوره مراجعه می کند و تا حد زیادی نسبت به خودش و طرز تفکرش شک و تردید دارد.

شریک عاطفی او معمولا اجازه نمی‌دهد که بتواند به راحتی از اشتباهاتش بگوید یا درد دل کند. به محض صحبت در هر موردی، متهم می شود که حساس است و یا بیش از حد موضوعات را جدی می گیرد یا سرش در کار دیگران است. معمولا سرزنش و مسخره می شود. چنین فردی در این رابطه معمولا به خوبی درک نمی شود و مجبور است همه چیز را در خودش بریزد.

تو حساسی

معمولا در چنین رابطه هایی خط قرمزها به راحتی زیر پا گذاشته می  شوند ودر پاسخ به نگرانی و عکس العمل طرف مقابل، به جای تصحیح رفتار یا عذرخواهی، او به حساسیت بیش از حد داشتن متهم می شود. در چنین رابطه  هایی معمولا یکی از طرفین تلاش می کند تا طرف مقابل را هیچوقت ناراحت نکند، به همین دلیل نمی تواند از خواسته ها و نیازهایش بگوید.

راهکارهایی برای حفظ رابطه

معمولا وقتی در یک رابطه اختلاف نظر یا بگو مگو پیش می آید، طرفین شروع می کنند به پیدا کردن مقصر. درست است که معمولا یکی از طرفین کم کاری عاطفی -روانی می کند و یا ممکن است از نظر اختلالات شخصیت در وضعیت بدتری باشد، اما به دنبال مقصر گشتن فقط تخریب در رابطه را بیشتر می کند. اگر طرفین بتوانند به توافق برسند که برای طرح موضوع پیش مشاور بروند، مشاور اشتباهات رفتاری هر کدام از آنها را برایشان تشریح می کند. اما اگر به بحث و بگو مگو ادامه دهند، به هیچ نتیجه معینی نخواهند رسید.

قهر کردن

گاهی وقت ها یکی از طرفین قهر می کند و تصور می کند با این کار می  تواند طرف مقابل را خلع سلاح کند و یا سبب می شود که او کوتاه بیاید، اما معمولا قهر کردن، نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه سبب می شود ریشه  های اصلی اختلافات نادیده گرفته شود و جدایی و فاصله را بیشتر می‌کند.

انتقاد پذیری

معمولا بیشتر آدم ها در مقابل انتقاد و شنیدن اشتباهات خود، مقاومت دارند و یا ناراحت می شوند. به زبان دیگر؛ از مورد انتقاد قرار گرفتن فراری هستند. یکی از تمرین های مهم در رابطه، این است که با شنیدن انتقادها، جبهه نگیرید، عصبی نشوید و دعوا نکنید. بهترین کار در چنین مواردی گوش کردن است. زمان بدهید تا طرف مقابل حرفهایش را بزند، پس از آن در کمال آرامش و خونسردی می توانید صحبت ها را بررسی کنید و به بوته امتحان بگذارید.