تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3736759
شناسه : 3736759
تاریخ :
علت خرابی دستگاه‌های کارتخوان برخی ایستگاه‌های اتوبوس چیست؟ اقتصاد ایران: نصب دستگاه‌های کارتخوان در اتوبوس‌ها سابقه‌ای چندساله دارد و قرار بود برای همیشه به بحث‌های تکراری رانندگان و مسافران مبنی‌بر نداشتن پول خرد، تعیین و اخذ کرایه‌های سلیقه‌ای و عدم دریافت نقدی کرایه‌ها خاتمه دهد ولی این روزها خرابی این دستگاه‌ها علاوه بر اینکه مشکلاتی برای مسافران ایجاد کرده، سبب فرار بلیتی نیز شده است. در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

بلیت‌فروشی اتوبوسرانی در سال گذشته؛ ۲۴۹‌میلیارد تومان

این روزها بحث خرابی دستگاه‌های کارتخوان ایستگاه‌های اتوبوس داغ‌تر شده و حتی این مساله در صحن علنی شورای شهر تهران نیز مطرح شد و ناصر امانی، عضو شورای شهر به تماس‌های زیادی که درباره فعالیت اتوبوس‌های خطوط تندرو صورت گرفته شده اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های کارتخوان در برخی ایستگاه‌ها یا وجود ندارند و یا فعالیت نمی‌کنند و مردم نمی‌توانند با کارت بلیت هزینه را پرداخت کنند و این در حالی است که در خطوط اصلی تندرو مثل میدان راه‌آهن تا تجریش که یکی از مهم‌ترین خطوط است و بیشترین حجم مسافران را دارد، این خرابی دیده می‌شود و شرکت واحد اتوبوسرانی باید دستگاه‌ها را نصب کند و گزارش آن را سریع‌تر تهیه و ارائه دهد. ضمن اینکه فاوا و شرکت واحد نیز از هم در این مورد گلایه داشتند.

از طرفی مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در مورد آخرین وضعیت نصب دستگاه‌های کارتخوان بلیت الکترونیک ایستگاه‌های اتوبوس توضیحاتی ارائه کرد.

وی در این باره گفت: باتوجه به راه‌اندازی پروژه ABT (سیستم حساب کاربری مبتنی‌بر اعتبار شهروندی) در سطح شهر تهران تاکنون ۴۸۵ دستگاه کارتخوان جهت تجهیز ایستگاه‌ها خریداری و تحویل مناطق اتوبوسرانی شده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینکه از آغاز پروژه در سال۱۴۰۲ تاکنون ۲۲۲ ایستگاه‌ تندرو و ۱۲۴۵ اتوبوس در سطح شهر با کارتخوان‌های جدید تجهیز شده است، افزود: این دستگاه‌ها با صفحه نمایش لمسی، مجهز به سیستم عامل اندروید، قابلیت خوانش QR و کارت‌بلیت‌های الکترونیک شهروندی و پرداخت از طریق بلیت‌های دو بعدی تهیه‌شده از نرم‌افزار شهرزاد را دارد. درآمد اتوبوسرانی از بخش بلیت در سال ۱۴۰۲ برابر ۲۴۹ میلیارد تومان بود.

۱۸۰ایستگاه هنوز دستگاه کارتخوان ندارند!

علیزاده درپاسخ به این سوال که چرا در برخی ایستگاه‌ها عامل کنترل بلیت حضور ندارد، اضافه کرد: باتوجه به نصب دستگاه‌های کارتخوان در ایستگاه‌ها که درحال انجام است، پس از تجهیز هر ایستگاه عامل نظارت بر ثبت کارت نیز استقرار می‌یابد. در همین خصوص، ماه گذشته در۵۰ ایستگاه که دستگاه جدید نصب شده است، عامل کنترل بلیت استقرار یافت.

وی با بیان اینکه درحال‌حاضر در حدود ۱۸۰ ایستگاه به‌دلیل مشکل برق و ... دستگاه کارتخوان مستقر نشده که این موضوع در دست پیگیری است، اظهار کرد: هزینه خرید هر دستگاه کارتخوان نسل جدید با احتساب هزینه نصب و راه‌اندازی حدود ۳۶۰میلیون ریال است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران همچنین در مورد علل عمده فقدان یا خرابی دستگاه‌های کارتخوان در برخی ایستگاه‌های اتوبوس با تاکید بر اینکه شرکت واحد اتوبوسرانی صرفا بهره‌بردار تجهیزات مذکور بوده و کلیه مسئولیت‌های فنی و اجرایی پروژه کارت‌بلیت اعم‌از تایید تجهیزات و نرم‌افزارهای سطح تجهیز و ... با سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران ادامه داد: با احتساب این موضوع برخی مشکلاتی که در بهره‌برداری دستگاه‌ها مشاهده می‌شود، درحال رفع هستند و می‌توان هنگ کردن دستگاه‌های در معرض تابش نور خورشید و حرارت بالا با توجه به شرایط ایستگاه و طولانی شدن زمان قرائت برخی کارت‌بلیت‌ها را از مشکلات عمده دستگاه‌های کارتخوان عنوان کرد.

وی در مورد میزان فرار بلیت مسافران نیز با تاکید بر اینکه فرار بلیت در ایستگاه‌های خطوط تندرو حدود ۲۰درصد است، گفت: شاید یکی از دلایل عمده فراربلیتی، ایزوله نبودن سازه ایستگاه‌های اتوبوس باشد که باید این مساله حل و فصل شود.

علیزاده همچنین تصریح کرد: تازمانی‌که مساله جذب نیرو و نصب دستگاه‌ها به نتیجه برسد، شهروندانی که دغدغه پرداخت هزینه کارت بلیت را در ایستگاه‌های فاقد دستگاه کارتخوان دارند، می‌توانند با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند و شماره حساب شرکت واحد اتوبوسرانی را جهت واریز وجوه مورد نظر خود دریافت کنند.

وعده نصب کارتخوان‌های مجهز به فناوری‌های جدید

اواخر اسفند سال گذشته، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت واحد از نصب نسل جدید کارتخوان بلیت الکترونیک در اتوبوس‌های بخش‌خصوصی تهران خبر داده بود.

عقیل منصوری در این باره اظهار کرده بود: از آنجا که کارتخوان‌های قدیمی موجود، عمری بیش‌از یک‌دهه دارند، استفاده از برخی فناوری‌های جدید مانند nfc روی آن‌ها ممکن نبود، به همین دلیل از زمانی که پروژه abt شهرداری تهران کلید خورد، اتوبوسرانی استفاده از تجهیزات کارآمد و به‌روز را در دستور قرار داد.

وی در ادامه با اشاره به سایر قابلیت‌های این تجهیزات گفت: اتصال این تجهیزات به سامانه کارت‌بلیت و حساب شهروندی ازجمله مزایای شاخص این طرح بوده و بر این اساس شهروندان می‌توانند از مزایایی همچون شارژ و اتصال حساب شهروندی خود در نرم‌افزار شهرزاد برای همین منظور استفاده کنند.

به‌گفته منصوری در این کلان‌پروژه که طی آن مقرر است بیش‌از ۲هزار اتوبوس بخش خصوصی به این طرح بپیوندند، تعداد ۵۰۰ اتوبوس دیگر در حال تجهیز به این دستگاه‌ها هستند.

منصوری در پایان با بیان اینکه پیش از این، تجهیزات مذکور در تمامی خطوط اتوبوس‌های تندرو نصب شده‌اند، گفته بود پس از تجهیز ۴۸۰ ایستگاه اتوبوس و ۱۷۰اتوبوس جدید، نصب ۵۰۰ کارتخوان فعلی در دست اقدام، تعداد این تجهیزات به حدود ۱۰۰۰مورد خواهد رسید.