تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3736747
شناسه : 3736747
تاریخ :
کانسپت جذاب آئودی به خط تولید رسید اقتصاد ایران: ای-ترون نام سری محصولات الکتریکی اسپرت آئودی است. این کمپانی صاحب‌نام آلمانی که در زمینه طراحی و تولید خودروهای اسپرت پرآوازه است، چهار روز قبل از جدیدترین محصول خود که پیش‌تر کانسپت بود، به‌صورت رسمی رونمایی کرد

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

این خودرو که در دو مدل سدان و استیشن به تولید رسیده، برای نخستین‌بار در اتوشوی شانگهای سال ۲۰۲۱ میلادی در قالب یک خودرو سدان کانسپت با نام A۶ e-tron معرفی شد. حال پس از گذشت سه سال، کمپانی آئودی این کانسپت را با تغییراتی در بدنه به نمونه تولید بدل و آن را به جهان معرفی کرده است.

A۶ سدان و استیشن مشابه نمونه کانسپت بوده که البته تناسبات پخته‌تری پیدا کرده و به تولید انبوه رسیده است. این سدان و استیشن در حقیقت روی پلت‌فرم نوین آئودی یعنی PPE ( مخفف Premium Platfrom Electric ) شکل گرفته است.

در این مطلب نسخه پرفورمنسی و اسپرت این خودرو یعنی S۶ اسپرت‌بک ای-ترون معرفی می‌شود. این خودرو از نظر طراحی با نسخه استانداردش یعنی A۶ اسپرت‌بک ای-ترون تفاوت چندانی ندارد.

با نگاهی به‌پروفیل این سدان اسپرت الکتریکی شاهد سبک طراحی بسیار جذاب و چشم‌نوازی از آئودی هستیم. پوزه کشیده و پشت کوتاه با رینگ‌های ۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ اینچی (که در تمام سدان‌های اسپرت آئودی مشاهده شده و به‌عنوان بخشی از DNA طراحی آئودی است)، در S۶ اسپرت‌بک ای-ترون نیز به‌چشم می‌آیند. خطوط منقطع تیزی که شکل بدنه را شکل داده، اورهنگ‌های نسبتا بلند، فرمت خمیده سقف و ستون D زاویه‌دار سبب شده است استایل جذاب و جسورانه‌ای برای S۶ اسپرت‌بک ای-ترون فراهم شود.

کانسپت جذاب آئودی به خط تولید رسید

نکته بسیار مهم این‌که به‌دلیل استفاده از خطوط تیز و کاهش شرایط بحرانی آیرودینامیکی بدنه، نسخه کانسپت این خودرو با ضریب درگ ۰.۲۱ جزو آیرودینامیک‌ترین خودروهای سال ۲۰۲۱ میلادی بود. البته نسخه تولیدی سدان با ضریب ۰.۲۴ و نسخه استیشن با ضریب ۰.۲۶ نیز جزو آیرودینامیک‌ترین خودروهای سال شناخته می‌شوند.

دستگیره‌های i شکل مخفی و طراحی آینه‌های آیرودینامیکی در نسخه S۶ اونت و اسپرت‌بک ای-ترون چنین ضریب درگ خوبی را به‌وجود آورده است. لازم به ذکر است نسخه استاندارد A۶ اونت و اسپرت‌بک ای-ترون مجهز به‌دوربین‌های نسل جدید هستند که جایگزین آینه‌های فیزیکی شدند. چهره S۶ اسپرت‌بک ای-ترون تنومند و اسپرت به‌نظر می‌رسد. همچنین چراغ‌های دوبل نیز به‌این خودرو سدان اسپرت تمام‌الکتریکی ورود کرده است.

کانسپت جذاب آئودی به خط تولید رسید

طراحی سبک چراغ‌های جلو دقیقا مشابه نمونه کانپست بوده؛ با این تفاوت که ابعاد و اندازه آن‌ها سبب شده است شکل نهایی یک خودرو تولیدی را داشته باشند. چراغ‌های باریک LED در قسمت بالایی سپر و چراغ‌های مستطیل‌شکل اصلی در قسمت زیر آن به‌چشم می‌خورند. یک جلوپنجره فاقد منافذ ورودی هوای ۶ ضلعی ۳ بعدی حجیم به‌سبک آئودی چهره این سدان را بسیار اسپرت و جسورانه کرده است.

بیشترین تغییرات در طراحی S۶ اسپرت‌بک ای-ترون به‌نمای عقب مربوط می‌شود. نسخه کانسپت A۶ e-tron دارای یک چراغ پیوسته باریک با گرافیک OLED آئودی است که با حجم اغراق‌شده در بخش عقب کاملا زیبا و منحصربه‌فرد است. البته در نسخه تولیدی، حجم اغراق‌شده عقب به‌ویژه روی درِ صندوق‌عقب حفظ شده؛ با این تفاوت که چراغ‌های نسخه تولیدی کشیده و مشابه سایر سدان‌های اسپرت آئودی است که با نوار باریک LED حالت پیوستگی دارد. بر این اساس شاهد نمای زیبایی از یک سدان تمام‌اسپرت الکتریکی آلمانی هستیم.

کانسپت جذاب آئودی به خط تولید رسید

تنها تفاوت نسخه S۶ اسپرت‌بک ای-ترون نسبت به‌نسخه A۶ اسپرت‌بک ای-ترون، در نصب قطعات الحاقی آیرودینامیکی مانند لیپ سپر جلو، ورودی هوای عمودی درون سپر جلو، دیفیوزر عقب، نصب اسپویلر روی در صندوق‌عقب و آینه‌های آیرودینامیکی است. آن‌چه پروفیل این خودرو را بسیار جذاب جلوه می‌دهد، طراحی رینگ‌های ۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ اینچی است که در نسخه کانسپت نیز شاهد رینگ‌های ۲۲ اینچی هستیم. در کابین آئودی S۶ اسپرت‌بک ای-ترون شاهد فضایی کاملا مدرن و متفاوت از آئودی هستیم.

یک نمایشگر منحنی یکپارچه در کابین این خودرو مشاهده می‌شود که شامل یک نمایشگر ۱۱.۹ اینچی برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) و یک نمایشگر ۱۴.۵ اینچی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی است.

این نمایشگرها فضای کاملا مدرن و خلوتی را در کابین ایجاد کرده‌اند. ناگفته نماند که یک نمایشگر ۱۰.۹ اینچی افقی نیز برای سرنشین جلو تعبیه شده تا مدرن بودن این فضا به اوج خود برسد. کلیت داشبورد بسیار خاص و مدرن بوده که طراحی دریچه‌های مستطیل شکل در طرفین با نوار کروم و طراحی دریچه‌های ذوزنقه‌ای در بخش میانی داشبورد، هارمونی خوبی با طراحی داخلی این خودرو دارند.

کانسپت جذاب آئودی به خط تولید رسید

طراحی غربیلک‌فرمان دی-کات نسل جدید آئودی، طراحی صندلی‌های اسپرت برای راننده و سرنشین جلو و طراحی دسته دنده نسل جدید آئودی، رانندگی با این سدان اسپرت تمام‌الکتریکی را بسیار جذاب جلوه می‌دهند. طراحی LED های نواری در سراسر کابین و در بخش بالای کابین سبب شده است فضای کاملا دلنشین و متفاوتی در این خودرو ایجاد شود. از سوی دیگر در نسخه‌ A۶ اسپرت‌بک ای-ترون دو نمایشگر ۸ اینچی در طرفین داشبورد طراحی شده تا نمای اطراف خودرو را به راننده نمایش دهند.

کانسپت جذاب آئودی به خط تولید رسید

از مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی آئودی S۶ اسپرت‌‎بک ای-ترون می‌توان به ۱۰ ایربگ، کروز کنترل هوشمند، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم پایش نقاط کور، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم هشدار پیشگیری از برخورد از جلو و عقب، سیستم پایش ترافیک، سیستم شناسایی علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی، سیستم کمکی رانندگی پیشرفته، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین دید عقب، سیستم ترمز الکترونیکی پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم هشدار خواب‌آلودگی راننده، سیستم کنترل فواصل، سیستم ارتباط خودرو با خودرو آئودی Car-to-X و سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک با کانال‌های مجزا برای سرنشینان عقب و سیستم هشدار نقاط ایمن برای سرنشینان و شارژر وایرلس و استارت و حرکت هوشمند خودرو روی گوشی تلفن همراه و... اشاره کرد.

آئودی A۶ اسپرت‌بک ای-ترون دارای دو موتورالکتریکی سنکرون مغناطیس دائم است که به لطف باتری ۸۵ کیلووات-ساعتی لیتیوم-یونی می‌تواند حداکثر ۴۲۸ اسب‌بخار قدرت تولید کند. این خودرو با یک‌بار شارژ کامل مسافتی برابر با ۷۵۶ کیلومتر را طی می‌کند.

کانسپت جذاب آئودی به خط تولید رسید

این نسخه شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت ۵.۴ ثانیه‌ای دارد و حداکثر سرعت آن به ۲۱۰ کیلومتر برساعت می‌رسد. نسخه اسپرت و پرفورمنسی این خودرو که همان S۶ اسپرت‌بک ای-ترون است، دارای دو موتور الکتریکی سنکرون مغناطیس دائم است که با پک باتری‌های ۹۴.۹ کیلووات-ساعتی لیتیوم-یونی به‌تولید رسیده است.

این خودرو حداکثر ۵۰۳ اسب‌بخار قدرت را فراهم می‌کند و با یک بار شارژ کامل می‌تواند مسافتی برابر با ۶۷۵ کیلومتر را طی کند. شتاب حالت سکون تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت این خودرو ۳.۹ ثانیه بوده و حداکثر سرعت رسمی آن به ۲۴۰ کیلومتر برساعت می‌رسد.

کانسپت جذاب آئودی به خط تولید رسید

جالب است بدانید که با شارژرهای سریع DC ۲۷۰ کیلوواتی می‌توان در ۲۱ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد باتری‌های این خودرو را شارژ کرد.

کانسپت جذاب آئودی به خط تولید رسید

تنها با اتصال ۱۰ دقیقه‌ای این شارژر می‌توان نیرویی برای طی مسافت ۳۱۰ کیلومتری را ذخیره‌سازی کرد. قیمت نهایی آئودی S۶ اسپرت‌بک ای-ترون در زادگاهش ۹۹ هزار و ۵۰۰ یورو است.