تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3736722
شناسه : 3736722
تاریخ :
خلاصه بحران راهبردی و آینده تاریک اسرائیل در ۱۷ نکته اقتصاد ایران: یک مقام سابق امنیتی رژیم صهیونیستی با تأکید بر اینکه ایران در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد و قدرت این کشور و متحدان آن بسیار بیشتر از اسرائیل است، به ۱۷ نکته که بیانگر بحران عمیق این رژیم است اشاره کرد و درباره عواقب جنگ منطقه‌ای برای آن هشدار داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در سایه وضعیت متشنجی که صهیونیست‌ها در جبهه‌های مختلف به‌ویژه بعد از جنایت‌های تروریستی اخیر رژیم اشغالگر در به شهادت رساندن «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و «فؤاد شکر» فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله، در آن به‌سر می‌برند، «عیران عتصیون» معاون پیشین رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای با اشاره به 17 نکته، خلاصه‌ای از وضعیت بحرانی اسرائیل را بعد از گذشت بیش از 300 روز از جنگ شرح داد که به‌شکل زیر است:

نتانیاهو به‌خوبی از ابعاد شکست در جنگ غزه آگاه است

1 ـ اسرائیل با یک موقعیت استراتژیک خطرناک و چندبعدی مواجه است و این خطرات در سطح سیاسی، امنیتی، حقوقی، اخلاقی و اقتصادی به‌وضوح احساس می‌شود.

2 ـ میان اسرائیلی‌ها شکاف بزرگی میان واقعیت و درک واقعیت وجود دارد؛ به‌طوری که بخش زیادی از شهرک‌نشینان و همچنین اغلب اعضای کابینه و ائتلاف آن نمی‌خواهند واقعیتی را که اسرائیل گرفتار آن شده است، بپذیرند.

3 ـ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که به‌خوبی از ابعاد شکست در جنگ غزه آگاه است و واقعیت را خوب می‌داند، تصمیم به گسترش جنگ و به‌راه انداختن یک جنگ منطقه‌ای گرفته و امیدوار است که بتواند متحدان اسرائیل را وادار به مشارکت مستقیم در این جنگ کند، این در حالی است که نتانیاهو قدرت رقم‌زدن سرنوشت این جنگ و تعیین نتایج آن را ندارد.

4 ـ دولت آمریکا در نتیجه شرایط ناگواری که این کشور در زمان حاضر از آن رنج می‌برد به یک نقطه‌ضعف تاریخی رسیده است.

5 ـ در حالی که جنگ غزه ادامه دارد، اما اروپا مجبور است بر جنگ اوکراین و تهدید روسیه تمرکز کند.

6 ـ روسیه و چین به‌خوبی از فرصت کنونی برای ادامه تضعیف هژمونی آمریکا، چه از طریق جنگ در اوکراین، چه از خلال درگیری اسرائیلی ـ فلسطینی و جنگ احتمالی منطقه‌ای که بدترین سناریو برای آمریکاست، استفاده می‌کنند.

ایران در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد

7 ـ واقعیت آن است که ایران در موقعیت بسیار خوبی قرار گرفته و به یک حلقه حیاتی در محور روسیه و چین تبدیل شده و ثابت کرده است که با نیروهای وابسته به خود در محور مقاومت به‌خوبی کار می‌کند. ایران در عین حال در سطح استراتژیک می‌تواند قواعد بازی را که تعیین کرده است، به‌خوبی حفظ کند.

8 ـ بعد از جنگ غزه و پیوستن گروه‌های حامی ایران از جمله حزب‌الله و نیروهای یمنی به این جنگ برای حمایت از فلسطینی‌ها، همه تلاش‌های آمریکا برای تشکیل یک ائتلاف ضدایرانی ناکام ماند.

9 ـ نتانیاهو با امتناع از پذیرش طرح جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای آتش‌بس طی چند ماه گذشته موجب شد اسرائیل از رسیدن به یک دستاورد راهبردی باز بماند و شکاف بزرگی را برای اسرائیل ایجاد کرد که خروج از آن بسیار دشوار است.

10 ـ اسرائیل امروز در آستانه شکستن یک رکورد فاجعه بار است و علت این امر آن است که اسرائیل توسط یک فرد کاملاً بی‌کفایت اداره می‌شود که عامدانه امنیت آن را به خطر می‌اندازد و حال و آینده همه اسرائیلی‌ها را نابود می‌کند. این وضعیتی که اسرائیل گرفتار آن شده به دلیل اصرار نتانیاهو برای ماندن در قدرت و فرار از محاکمه بعد از شکست‌ها و اقدامات اشتباه او قبل و بعد از 7 اکتبر است.

11- سران ارتش اسرائیل و دستگاه‌های امنیتی کاملاً گیج شده‌اند و نمی‌دانند باید چه کار کنند. آنها شرایط و جدیت اوضاع را به خوبی درک می‌کنند؛ اما از موضع‌گیری می‌ترسند و نتانیاهو هم از ضعف آنها آگاه است و از این مسئله سوء استفاده می‌کند.

قدرت ایران و متحدانش بسیار بیشتر از اسرائیل است

12- بگذارید صراحتاً بگوییم، در یک جنگ منطقه‌ای در شرایط و زمان کنونی اسرائیل تحت هیچ شرایطی پیروز نخواهد شد و بیش از هر یک از دشمنان خود در معرض خطر قرار دارد. این خطر به شکل جدی از سوی یک حلقه محاصره بزرگ (اشاره به محور مقاومت) علیه اسرائیل احساس می‌شود.

قدرت یمنی‌ها، حزب الله، ارتش لبنان و به طور ویژه ایران در چند جنبه قطعاً بسیار بیشتر از قدرت اسرائیل است. اسرائیل (فلسطین اشغالی) یک «کشور» کوچک با ساکنان کم است( به زعم این مقام سابق اسرائیلی) . اسرائیل در جنگی که بیش از 300 روز طول کشیده هیچگونه پیروزی به دست نیاورده و بنابراین اصلاً به صلاح آن نیست که یک جنگ گسترده را با دشمنانی آغاز کند که به مراتب بسیار قوی‌تر از حماس هستند.

از طرف دیگر همه دوستان اسرائیل از آن می‌خواهند که جنگ را متوقف کند و برای آزادی گروگان‌ها (اسرای صهیونیستی در غزه) و آتش بس به توافق برسد. اسرائیل نمی‌تواند در حالی که متحدان خود را تحقیر و این پیشنهادات را رد می‌کند، انتظار حمایت قاطع و جامع از سوی آنها در قالب ارسال تسلیحات و ...داشته باشد. قطعاً توقف جنگ بهترین گزینه برای اسرائیل است.

همچنین نباید فراموش کنیم که اقتصاد اسرائیل بدترین بحران را از سال 1973 تاکنون تجربه می‌کند. مقامات اسرائیلی باید بدانند که نباید این خطرات را افزایش دهند و بار سنگین و غیرقابل تحمل دیگری را بر دوش اقتصاد بگذارند. اسرائیل که نیروهای ذخیره آن خسته شده و ارتش عادی آن به شدت فرسوده شده و آسیب دیده است، نباید ارتش را وارد جنگی سخت‌تر کند؛ بدون اینکه اطلاعی از پایان آن داشته باشد یا بتواند با شرایط خوب به آن پایان دهد.

13- همه افراطی‌های اسرائیل که به دنبال جنگ افروزی هستند، چه اعضای کابینه و چه رسانه‌ها و شهرک نشینانی که نمی‌خواهند جنگ به پایان برسد، موظفند به چند سوال پاسخ دهند: پایان واقع بینانه جنگ منطقه‌ای که شما به دنبال آن هستید چیست؟ توافقی که به جنگ با لبنان پایان می‌دهد چگونه است و توافقی که به جنگ با ایران پایان می‌دهد چگونه خواهد بود؟

اسرائیل قادر به شکست دادن ایران نیست

واقعیت این است که همه جنگ افروزان اسرائیلی حتی برای روز بعد از جنگ در غزه که ساده‌ترین، کوچک‌ترین و ضعیف‌ترین عرصه‌های جنگ است، هیچ برنامه‌ای قانع کننده‌ای ندارند. حقیقت آن است که آنها نمی‌توانند به هیچ یک از این سوالات پاسخ دهند و باید این واقعیت را بپذیریم که اسرائیل قادر به شکست دادن ایران نیست.

پایان دادن به چنین جنگ گسترده‌ای برای اسرائیل بسیار دشوار خواهد بود و نه تنها ایران، بلکه روسیه و چین نیز برای پایان این جنگ تصمیم خواهند گرفت و این جنگ فرصت خوبی برای افشا کردن شکست‌های آمریکا که حتی قادر به مهار اسرائیل هم نیست، خواهد بود. واقعیت آن است که وقوع یک جنگ منطقه‌ای بیش از هر طرفی به ضرر اسرائیل است و برای مدتی طولانی در میان یک جنگ وحشتناک قرار خواهد گرفت که پیش از این هرگز ندیده بود.

14- اسرائیل در شرایطی قرار گرفته که قادر به تصمیم گرفتن نیست و فقط در حال حمله کردن است؛ حتی اگر مجبور باشد بهای سنگینی برای آن بدهد.

آینده سیاه اسرائیل:افتادن در باتلاق جنگ‌های فرسایشی پایان‌ناپذیر

در این وضعیت آینده اسرائیل کاملاً واضح است: جنگ‌های فرسایشی پایان ناپذیر.این آینده تاریک همان چیزی است که نفتالی بنت آن را «اسپارت‌های خاورمیانه»، نتانیاهو آن را «زندگی روی شمشیر»، بزالل اسموتریچ و خاخام‌های افراطی آن را «زیباترین روزهای ما»، انجیلی‌ها آن را «جنگ یاجوج و ماجوج» و یهودیان آن را «نور» می‌دانند. این آینده سیاه محصول چیزی است که نتانیاهو و اعضای دیوانه کابینه او برای ما ایجاد کرده‌اند.

16- بنابراین کسانی که معتقدند این تحلیل اشتباه است، دلایل خود را بیاورند و یک تحلیل جایگزین با استدلال ارائه دهند. اما واقعیت آن است که هر کسی که متوجه جدی بودن وضعیت شده باشد می‌داند حقیقت همین است و باید با عاملان این وضعیت مقابله کند.

17- در پایان، کابینه اسرائیل باید از مواضع افراطی خود عقب نشینی کرده و برود و به آمریکا، مصر، قطر و کل جامعه بین‌المللی بگوید: ما می‌خواهیم با حماس پای میز مذاکره بنشینیم و شما هم برای تشکیل یک دولت فلسطینی فعال و عملگرا به ما کمک کنید تا طبق طرح بایدن، یک نظام منطقه‌ای جدید به وجود بیاوریم که همه ما در آن باشیم.

انتهای پیام/