تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3736717
شناسه : 3736717
تاریخ :
صندوق سرمایه‌گذاری الیوت: هوش مصنوعی «بزرگ‌نمایی شده» و سهام انویدیا «حبابی» است اقتصاد ایران: صندوق سرمایه‌گذاری الیوت به سرمایه‌گذاران هشدار داد که سهام انویدیا در حباب قرار دارد و به‌دلیل بزرگ‌نمایی فناوری هوش مصنوعی رشد کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

طبق اعلام صندوق سرمایه‌گذاری الیوت که حدود ۷۰ میلیارد دلار دارایی را مدیریت می‌کند، سهام انویدیا در حباب قرار دارد و نسبت‌ به اینکه شرکت‌های بزرگ فناوری همچنان به خرید پردازنده‌های گرافیکی انویدیا ادامه دهند، ابراز تردید کرد.

بر اساس گزارش فایننشال‌تایمز، صندوق سرمایه‌گذاری الیوت اعلام کرده که هوش مصنوعی با بسیاری از کاربردهایی که هنوز برای عرضه به بازار آماده نشده‌اند، بیش‌از‌حد بزرگ‌نمایی شده است.

صندوق سرمایه‌گذاری الیوت باور دارد بسیاری از برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی که این روزها تبلیغ می‌شوند هرگز مقرون‌به‌صرفه نیستند و هیچ‌گاه به‌درستی کار نخواهند کرد و از طرف دیگر یا مصرف انرژی بسیار زیادی دارند یا غیرقابل اعتماد هستند.

اظهارات الیوت درحالی مطرح می‌شود که سهام تراشه‌سازان، که به‌دلیل هیجان سرمایه‌گذاران نسبت‌ به هوش مصنوعی مولد، افزایش یافته بود، اخیراً در میان تردیدها درمورد سرمایه‌گذاری پایدار شرکت‌های بزرگ با مشکل مواجه شده است.

انویدیا به‌عنوان یکی مهم‌ترین سازندگان پردازنده‌هایی که برای ساخت سیستم‌های هوش مصنوعی ازجمله ChatGPT ضروری هستند، شناخته می‌شود؛ به‌همین‌‌دلیل غول‌های فناوری مانند مایکروسافت، متا و آمازون برای توسعه‌ی زیرساخت‌های هوش مصنوعی خود، مبالغ بسیار هنگفتی برای خرید این نوع پردازنده‌ها به انویدیا پرداخت کرده‌اند. با وجود سرمایه‌گذاری‌ها، بسیاری از مشتریان بزرگ انویدیا درحال توسعه‌ی تراشه‌های هوش مصنوعی مورد نیاز خود هستند.

سهام انویدیا از اواخر ژوئن (خرداد و تیر ۱۴۰۳)، زمانی‌ که به‌طور موقت با ارزش سهام بیش‌ از ۳٫۳ تریلیون دلار به بزرگ‌ترین شرکت جهان تبدیل شد، با نگرانی‌های فزاینده درمورد پایداری سرمایه‌گذاری‌های هوش مصنوعی و کندشدن اقتصاد ایالات‌متحده، بیش‌ از ۲۰ درصد کاهش یافت. به‌هرحال، سهام انویدیا همچنان در سال جاری حدود ۱۲۰ درصد افزایش یافته و از ابتدای سال ۲۰۲۳ بیش‌ از ۶۰۰ درصد رشد کرده است.

مقالات مرتبط:
  • انویدیا احتمالاً با فروش تراشه هوش مصنوعی به چین، ۱۲ میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند
  • اپل به‌جای انویدیا، از تراشه‌های گوگل برای تعلیم هوش مصنوعی استفاده می‌کند

الیوت در نامه‌ای به مشتریانش اشاره کرد که عمدتاً از خرید سهام‌هایی که به‌عنوان سهام حباب توصیف می‌شوند، خودداری کرده است. اسناد نظارتی نشان می‌دهد این صندوق در پایان مارس سهامی به ارزش تقریبی ۴٫۵ میلیون دلار در انویدیا داشت.

الیوت تأکید کرد که هوش مصنوعی هنوز نتوانسته است آن‌طور که انتظار می‌رفت جهش قابل‌ توجهی در بهره‌وری ارائه دهد. این شرکت می‌گوید درحال‌حاضر غیر از خلاصه‌سازی یادداشت‌های جلسات، تهیه‌ی گزارش و کمک به کدنویسی رایانه، کاربردهای واقعی کمی برای هوش مصنوعی وجود دارد.