تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3736649
شناسه : 3736649
تاریخ :
صادرات ترکیه به روسیه ۳۰ درصد کاهش یافت اقتصاد ایران: تحریم‌های آمریکا علیه روسیه منجر به ایجاد محدودیت در پرداخت‌ها بین شرکت‌های روسی و ترکیه‌ای شده که صادرات کالا از ترکیه به روسیه در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ با ۲۸.۳ درصد کاهش به ۴.۱۶ میلیارد دلار رسیده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اداره آمار دولتی ترکیه (Türkstat) اعلام کرد که صادرات کالا از ترکیه به روسیه در نیمه اول سال 2024 نسبت به مدت مشابه سال 2023 با 28.3 درصد کاهش به 4.16 میلیارد دلار رسیده است.

این رقم در نیمه اول سال گذشته میلادی 5.8 میلیارد دلار بوده است.

خبرگزاری روسی RBK کاهش صادرات را با تحریم‌های آمریکا علیه روسیه مرتبط می داند. این تحریم‌ها منجر به ایجاد محدودیت در پرداخت‌ها بین شرکت‌های روسی و ترکیه‌ای شده است.

مشکلات مربوط به پرداخت پس از فرمان جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در دسامبر گذشته به وجود آمد.

بر اساس این فرمان، ممکن است تحریم‌هایی علیه بانک‌هایی اعمال شود که به شرکت‌های مجتمع نظامی-صنعتی روسیه خدمات‌رسانی می‌کنند.

در ماه ژوئن، آمریکا تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی را که به دلیل روابط با مجتمع نظامی-صنعتی روسیه تحریم شده‌اند، در فهرست تحریم‌های جدید قرار داد.

گزارش شده است که شرکت‌هایی که در آینده با صنایع نظامی روسیه همکاری خواهند کرد نیز در این لیست قرار خواهند گرفت.

چرا روسیه می‌خواهد در چین کارخانه باز کند؟

هفته گذشته روزنامه کومرسانت به نقل از منابعی در بازار مالی نوشت که تا 80 درصد از پرداخت های یوان از روسیه به چین برگردانده می‌شود و این به دلیل دوری از تحریم‌های غیرمستقیم آمریکا توسط بانک‌های چینی است.

منابع دیگر این روزنامه همچنین می‌گویند که پرداخت‌ها گاهی هفته‌ها در حساب‌ها باقی می‌ماند و سپس بدون توضیح وجوه را پس می‌دهند.

پیش از آن بلومبرگ نوشت که شرکت روسی «نوریلسک نیکل» در تلاش است تا برای جلوگیری از مشکلات صادرات فلزات به چین، یک کارخانه تولیدی در این کشور افتتاح کند.

رئیس شرکت «نوریلسک نیکل» گفت که نیاز به افتتاح یک مرکز تولید در چین ناشی از عدم امکان نوسازی کارخانه‌ها در روسیه است.

انتهای پیام/