تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3736615
شناسه : 3736615
تاریخ :
اتمسفر ماه بمباران شهاب سنگی شده است اقتصاد ایران: محققان در تحقیقی جدید متوجه شده اند ماه اتمسفری نازک و رقیق دارد که در نتیجه برخورد اجسام آسمانی با سطح آن مرتب تجدید می شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، به راحتی می توان ماه را به عنوان یک سیاره بدون اتمسفر تصور کرد که دور زمین مدار می زند. با این وجود هرچند این سیاره هوای قابل تنفس ندارد، قمر طبیعی زمین لایه ای نازک و رقیق دارد.

محققان از مدت ها قبل درباره وجود این اتمسفر نازک یا همان قسمت خارجی جو سردرگم و در جستجوی دلیل اصلی فرایند ماندگاری آن بودند. اما تحقیقات جدید نشان دهنده آن است که دلیل به وجود آمدن این اتمسفر رقیق یا قسمت خارجی جو بمباران صخره های فضایی روی ماه بوده است.

محققان پژوهش جدید معتقدند اتمسفر ماه در کل پایدار است و به دلیل رویدادی که تبخیر ضربه ای نامیده می شود، میلیاردها سال قبل به وجود آمده است. این فرایند هنگامی رخ می دهد که برخورد اجسام آسمانی با ماه منجر به هوا رفتن خاک سیاره و تبخیر موادی می شود که به فضا فرار می کنند یا بالای سیاره معلق می مانند. در نتیجه قسمت خارجی جو تجدید می شود.

نیکل نی استاد دانشگاه ام آی تی در بیانیه ای در این باره گفت: ما به طور قطعی می گوییم تاثیر بخارسازی شهاب سنگ ها فرایند اصلی است که اتمسفر ماه را می سازد. ماه حدود ۴.۵ میلیارد ساله است و در تمام مدت سطح آن با شهاب سنگ ها بمباران شده است. ما نشان می دهیم که به تدریج یک اتمسفر رقیق به وضعیتی ثابت دست می یابد زیرا به طور مداوم در نتیجه برخورد اجسام کوچک با سراسر ماه، تجدید می شده است.