تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3736555
شناسه : 3736555
تاریخ :
جذب پر رنگ یارانه دستمزد در بخش صنعت اقتصاد ایران: مطابق گزارش معاونت اشتغال وزارت کار در طرح یارانه دستمزد از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ الی پایان سال ۱۴۰۲بیشترین جذب در بخش صنعت و در بنگاه های بالای۵۰نفر بوده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طرح پرداخت یارانه دستمزد یکی از اقدامات مهم انجام شده در راستای اشتغال فارغ­ التحصیلان در حمایت از طرف عرضه و تقاضا است و با هدف تحرک­ بخشی به ایجاد اشتغال در بنگاه­های خرد، کوچک و متوسط و همچنین زمینه­ سازی برای اشتغال دانش­ آموختگان مقاطع تحصیلی دیپلم و بالاتر، ارتقاء مهارت و کسب تجربه توسط جویندگان کار به خصوص گروه شغل­ اولی­ ها از طریق تعامل با نیروهای متخصـص و با تـجربه، انتـقال یافـته ­های جـدید دانش و فـناوری به بنگاه اقتصادی با ورود نیروی جوان و ارتقاء سطح تولید و سرمایه­ گذاری در بخش­ های تعاونی و خصوصی تحت­ عنوان یکی از سیاست­ های فعال بازار کار تدوین شده­ است.

در مرحله اول اجرا این طرح به­ عنوان ابزار تشویقی برای جذب نیروی کار جدید توسط کارفرمایان بنگاه­های بخش تعاونی و خصوصی در استان­ های کم برخوردار شامل استان­­ های؛ ایلام، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، کردستان، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد و سیستان و بلوچستان در سال 1398 با ابلاغ دستورالعمل اجرایی مربوطه، به امضاء وزیرکار عملیاتی گردید.

جامعه هدف این طرح، جوانان بیکار جویای کار در مناطق محروم و کم برخوردار از اشتغال و همچنین بنگاه­های اقتصادی رسمی فعال در شهرستان­ های کم برخوردار از اشتغال استان های مشمول طرح بود. پس از اجرای موفق طرح در مرحله اول، با استمرار اجرای آن در مرحله دوم، علاوه بر هشت استان محروم قبلی، بنگاه ­های مستقر در استان­ های مرزی و آسیب ­دیده از سیل نیز موافقت بعمل آمد. استان­ های منتخب شامل؛ آذربایجان­ غربی، اردبیل، بوشهر، خراسان شمالی، خوزستان، گلستان، مازندران و هرمزگان است که طی مکاتبه رسمی به استانداران ابلاغ شد.

از جمله اهداف این طرح کاهش هزینه ­های به  کارگیری نیروی کار جدید برای کارفرما به منظور پایداری تولید و اشتغال در راستای تقویت اقتصادی دانش بنیان،افزایش فرصت اشتغال برای فارغ­التحصیلان دانشگاهی در بازار کار،حمایت از ارتقاء تولید داخلی و رقابت پذیری در بنگاه­های اقتصادی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، ارتقاء سطح سرمایه انسانی کارگاه­های فعال بخش خصوصی و تعاونی در مناطق کم برخوردار است.

دستاوردها در این طرح شامل تحرک در ایجاد اشتغال در بنگاه­های خرد و کوچک و زمینه سازی برای اشتغال دانش­آموختگان؛ کسب تجربه و ارتقاء مهارت شغل اولی از طریق تعامل با نیروهای متخصص و با تجربه؛انتقال یافته های جدید دانش و فناوری به بنگاه اقتصادی با ورود دانش آموختگان؛ ارتقا سطح تولید و تحریک سرمایه­ گذاری بخش خصوصی است.

نتایج کمی اجرای طرح یارانه دستمزد در بازه زمانی از نیمه دوم سال 1400 الی پایان سال 1402 به شرح زیر است. به­ طور کلی واحدهای اقتصادی بخش تعاونی و خصوصی مشارکت­ کننده در 16 استان در این طرح تعداد 345 بنگاه ثبت­ نام کامل داشته­ اند. همچنین تعداد 5578 قرارداد میان کارفرمایان و کارجویان مشارکت کننده در طرح منعقد شده است. لازم به ذکر است در طرح موصوف سرانه هزینه ایجاد هر فرصت شغلی جدید با ساز و کار تأمین اجتماعی در اجرای گام­ های اول و دوم در مقایسه با طرح­ های سرمایه گذاری اشتغال­زا در بخش­ های اقتصادی بسیار ناچیز است. از این رو در دوره کوتاه مدت اجرای این دست طرح های اشتغال­زا برای دولت نه تنها مقرون به صرفه می­ باشد، بلکه ابعاد اجتماعی مناسبی نیز به دنبال خواهد­داشت. ضمن اینکه تقریباً هیچ­گونه رانت و  انحرافی در این طرح وجود ندارد.

متقاضیان و کارفرمایان در صورت تمایل می‌توانند برای ثبت نام در این طرح به سامانه  https://pyd.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

 

انتهای پیام/